Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > phaleanopsis, odla utan kruka.
          GoSatta
          Inlägg 28-05-2004, 14:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

Är det någon som har försökt sig på att köra phaleanopsis utan kruka? ja alltså att låta dom växa med rötterna fritt så som man gör med vissa andra orkideer.

Rent logiskt sätt bör det ju gå efter som det är så dom växer?

visst blir det mer jobb med att doppa dom i vatten kanske varannan dag etc. då men det kan det vara värt. Någon som har testat?

om jag ska göra det ska jag ta den på en gång? eller vänta tills blommorna dör?

--------------------

Citera
          maimiti
          Inlägg 28-05-2004, 15:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Jag vet endel som odlar dem monterade på bark, fast med olika framgång. Kompisen lyckades inte få den fuktighet som behövdes för att få de små plantorna att trivas på det viset, så hon flyttade över dem till kruka.

Jag har sett att man har placerat barkmonterade phleanopisar i akvarium (ja, inte vattenfyllt då) vilket verkar funka bra. Själv har jag mina i genomskinliga plastkrukor och har hängt en i fönstret och den verkar trivas. Det börjar iaf växa ut små keikis och det uppfattar jag som positivt.

--------------------

Citera
          Nymphaea
          Inlägg 28-05-2004, 20:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 2 650

Det går säkert att odla dem hängandes.
          Det finns massor av olika metoder för odling.

Jag använder mycket 'semihydro'. Jag är nämligen mycket dålig på att hålla en kontinuerlig vattning.

s/h med leca går ut på att man låter växten stå i leca istället för jord. Rötterna måste vara rena och fina. (Man kan odla i princip vilken växt, med rötter, som hellst, inte bara orkidéer.)

Ett tips däremot för odling hängandes (ja, vilken odling som hellst för den delen): Duscha växten med en svag urinämneslösning (urea, inte 'urin'). Nässelvatten, sådant som fått stå och förgäsas, är jättebra. Jag pratade med en odlare som duschade sina plantor och hade sett mycket positiva resultat. Han använde en lösning som var utspädd till 25% av 'vanlig spädning' altså vanlig spädning 1 del till 3 delar vatten. (nässelgödning finns att köpa litevar stans, eller så gör man sin egen!)

--------------------
          Markus från Norrköping.
          Orkidésidan!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon