Min erfarenhet är att Klorin inte fungerar längre. Dvs för 10-15 år sen var det ett jättebra blekmedel, men efter protester från ''miljömuppar'' har sammansättningen ändrats. Klorin går inte att använda för att bleka kläder längre. Tyvärr måste du ta till Remol för att det ska blekas. Remol fungerar jättebra om du blandar det i en hink, använd gärna munskydd för det luktar skunk (jag är inte astmatiker men lider svårt), kom ihåg att röra om i hinken och använd det INTE om det inte är ren bomull i kläderna du vill bleka!! Jag har provat det på en handbroderad gardin med resultatet att gardinen upplöstes i molekyler
Som tips till någon annan kan jag säga att streck av kulspetspenna på ljusa kläder går att få bort med vanligt diskmedel, om du gnuggar som en iller och gör det INNAN du tvättar kläderna. Efter tvätt blir det betydligt svårare.
Tyvärr måste jag säga att vita skjortor som jag tvättat med kulspetspennor har till slut hamnat i soptunnan..
För att stämma av mina erfarenheter tog jag fram fläcknyckeln jag fick av min mamma för.. 20 år sen???-... de föreslår i första hand sprit, i andra hand ljummet ammoniaktvålvatten, i tredje hand ättiksyre- eller citronsyrelösning ????? Nej, ärligt talat, mammas fläcknyckel hjälper i alla fall inte mig.
Jag rekommenderar Remol, även om det sannolikt är vida miljöfarligare än vad Klorin någonsin har varit...
Lycka till...