Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > JÄKLAR, min tvätt förstörd, hjälp
          wolkenkrabber
          Inlägg 01-06-2004, 23:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

undrar om något märkes företag skulle vara intreserad i eran kollektion
          unsure.gif

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Bettson
          Inlägg 02-06-2004, 21:55
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Oj då så det kan gå.

Till nästa penna hamnar i tvättmaskinen (förlåt,,ifall någon mera penna olyckligtvis skulle hamna i tvättmaskinen) så delar jag med mig av mitt tips eftersom jag tydligen är sent ute.

Fläckar skall tas bort innan man tvättar. Förr fanns det något som hette biospray som tog det mesta." Ta-bort" tar mest oljefläckar. Men det finns en chockrosa burk som ser väldigt oseriös ut som har en enorm effekt. Ska vara något slags syrehistoria och det låter ungeför som hokus pokus men fungerar på många fläckar. Kommer inte ihåg vvad den heter.

Orsaken till att fläckar skall behandlas före man tvättar är att det varma vattnet annars permanentar fläcken så att inget fläckborttagningsmedel fungerar fullt ut.

Klorin och andra blekmedel skall man egentligen bara använda på vit tvätt. Kulörta kläder blir ju förstörda av blekningen.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-06-2004, 22:27
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Den rosa burken köpte jag idag. Har också hört att den ska vara effektiv, men det är som du säger - man ska fläckbehandla först unsure.gif . Nu har jag provat så många olika behandlingar på samma tvätt, men det är nog inget mer än saxen som biter på mina fläckar.

Tack för alla tips.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 02-06-2004, 22:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Bettson @ 02-06-2004, 22:55)
          Oj då så det kan gå.

Fläckar skall tas bort innan man tvättar.

Orsaken till att fläckar skall behandlas före man tvättar är att det varma vattnet annars permanentar fläcken så att inget fläckborttagningsmedel fungerar fullt ut.

Klorin och andra blekmedel skall man egentligen bara använda på vit tvätt. Kulörta kläder blir ju förstörda av blekningen.

??????
          Har jag missuppfattat alltihop.????

Var det inte så att Eva TVÄTTADE och DÅ höll inte pennan måttet....

då är det la svårt att ta bort fläckarna först....

(ja ja... vi karlar kan inget om hushållsarbete... jag vet... smile.gif laugh.gif tongue.gif )

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 03-06-2004, 05:48
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (gammelnalle @ 02-06-2004, 23:56)
          (ja ja... vi karlar kan inget om hushållsarbete... jag vet... smile.gif laugh.gif tongue.gif )

Jag ska inte skriva något elakt, Gammelnalle, men alla föräldrar som har söner hemma kan väl ha detta i åtanke, så det inte fortsätter..... Det är ju inte genetiskt betingat huruvida man kan tvätta sin smutstvätt själv eller inte... wink.gif
          Vad gäller Klorin så har jag nog tyckt att det funkat skrämmande väl de få gånger jag använt det... men under det nya namnet Javex är det sämre. Med en tvååring i huset har jag gett upp allt vad ljusa kläder heter... Att färga fläckiga kläder svarta funkar nästan alltid - tur att jag gillar svart! laugh.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-06-2004, 06:35
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Eva i Skåne @ 02-06-2004, 23:27)
          Den rosa burken köpte jag idag. Har också hört att den ska vara effektiv, men det är som du säger - man ska fläckbehandla först unsure.gif . Nu har jag provat så många olika behandlingar på samma tvätt, men det är nog inget mer än saxen som biter på mina fläckar.

Tack för alla tips.

Outspädd Klorin på fläckar ser (nästan) ut som batik tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
          Det blev faktiskt ganska snyggt resultat då dottern för några år sedan råkade stänka klorin på ett par byxor laugh.gif

Mitt råd till fläckborttagning är annars (som vanligt) YES diskmedel som vida överträffar Ta Bort sprayen. biggrin.gif

Citera
          råse-marie
          Inlägg 03-06-2004, 06:39
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Jag brukar ta citroncyra och Yes diskmedel på andra fläckar ( baksidan av plagget) sen tvättar jag som vanligt fungerar oftast jättebra.
          Hänger det sen ute i solen blir resultatet super bra smile.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 03-06-2004, 07:14
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hemskt vad mycket fläckar ni har..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har inte så mänga fläckar på mina kläder.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

(det beror väl inte på att jag i likhet med andra karlar, inte vill se fläckarna??? smile.gif smile.gif )

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 03-06-2004, 10:54
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 03-06-2004, 08:14)
          Hemskt vad mycket fläckar ni har.....  :lol:  :lol:  :lol:

Jag har inte så mänga fläckar på mina kläder.... tongue.gif  :P  :P

(det beror väl inte på att jag i likhet med andra karlar, inte vill se fläckarna???  :)  :)  )

Vill du ha ett par av våra prickiga byxor, om du ändå inte ser fläckarna? biggrin.gif

Min erfarenhet av männens fläckiga kläder är att de "bara" ska kolla lite grann på något och så plötsligt har de målat eller smort ett dörrlås eller nåt. med nyaste skjortan på. Hoppsan, jag stötte visst emot lite.........

biggrin.gif

Svarta oljefläckar och Yes är en suverän kombination. Det håller jag med om.

Citera
          Betty
          Inlägg 03-06-2004, 11:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Mia @ zon 3,03-06-2004, 06:48)
          Med en tvååring i huset har jag gett upp allt vad ljusa kläder heter... Att färga fläckiga kläder svarta funkar nästan alltid - tur att jag gillar svart!  :lol:

"Pojkar blir aldrig vuxna, det är bara leksakerna som blir dyrare..."
          Min erfarenhet är att ljusa kläder funkar inte så bra på pojkarna/karlarna i huset - färga om byxtvätten i en mörk kulör! biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-06-2004, 11:51
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Betty @ 03-06-2004, 12:38)
          "Pojkar blir aldrig vuxna, det är bara leksakerna som blir dyrare..."
          Min erfarenhet är att ljusa kläder funkar inte så bra på pojkarna/karlarna i huset - färga om byxtvätten i en mörk kulör! biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          eller köp ett stort förkläde (karlarna) tongue.gif laugh.gif biggrin.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-06-2004, 14:41
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

När mina pojkar var små och jag skulle göra något som helst inte barn skulle vara med på, tex gå till frissan så fick min man passa sina egna barn.

Eftersom han inte kommit hem som han lovat fick barnen följa med pappa i jobbet, dvs i verkstaden. När jag glad i hågen kommer tillbaka från frissan så möter jag en av de tidigare anställda som hela tiden upprepar kommentaren "Du har att göra du".

När han yttrat samma kommentar tre gånger bad jag honom att förklara sig.

Jo dina barn är totalt sotsvarta. När jag frågar din man hur han skulle våga komma hem med barnen i det skicket, så tittar han oförstående på mig och undrade vad jag menade. När jag förklarat att hustrur i regel skulle få ett utbrott som kom en kärnkraftsraktor att verka ofarlig om man kom hem med ungarna i det skicket så svarar din man att äsch... hon har tvättmaskin. När jag sedan frågade barnen vad mamma skulle säga så var de lika oförstående men kom med samma kommentar. Mamma har tvättmaskin.

När jag gick i i verkstan och hämtade ungarna möttes jag av två kolgubbar.
          De ungar jag lämnade hade röda och blå overaller på sig, fina vinterstövlar och varsin toppluva med stor tofs. Av färgerna syntes inenting utom högt upp på toppluvans tofs där man kunde skymta någon röd tråd.

Roligt hade de tydligen haft i alla fall och idag skrattar man gott åt minnet. Jag borde nog säga minnena för det hände inte bara en gång. Jag kan garantera att jag har nog provat marknadens samtliga fläckborttagningsmedel i alla fall.
          laugh.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 03-06-2004, 18:09
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Felix matte @ 03-06-2004, 12:51)
          eller köp ett stort förkläde (karlarna) tongue.gif  :lol:  :D

Problemet med förkläden är bara att man ska komma ihåg att ta på dem rolleyes.gif .

Där måste jag erkänna att jag inte är ett dugg bättre unsure.gif . Det har hänt mer än en gång att jag stänkt ner mig framför spisen... trots att ett stort förkläde hänger strax intill.....

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-12-2025, 04:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon