Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Apropå djur och trädgårdsmänniskor, ge mig råd!
          Tesa
          Inlägg 03-06-2004, 22:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Sibirian huskey skall vara ganska "allergisäker" hundras..min allergiske pappa som nyser bara han ser en hund har testkört en sån med näsan och det gick bra......
          Sen har jag en bekant som har en sibirisk(tror jag...) skogskatt och den skall också vara allergivänlig enligt henne....

....vad är det i Sibirien????? huh.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          estet
          Inlägg 03-06-2004, 22:19
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

[QUOTE=MaryLou,03-06-2004, 14:36]Två kattraser som många allergiker tål är Devon Rex och Cornish Rex.
          http://www.rexunited.com/

Jag har träffat två såna där!
          Oj, vad man ville stryka deras annorlunda päls hela tiden. smile.gif
          Jättefina katter som kunde hoppa riktigt högt minns jag.

Appropå allergi "har jag hört" att det kan passa med en hundras som kräver mer pälsvård. Tvättning och ja, vad det nu kallas.

Har en sambo som inte tål vare sig katt eller hund och vi har pratat lite om att skaffa fiskar...

--------------------
          Zon 6

Citera
          echo
          Inlägg 03-06-2004, 22:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 3 655

CITAT (Tesa @ 03-06-2004, 23:16)
          Sibirian huskey skall vara ganska "allergisäker" hundras..min allergiske pappa som nyser bara han ser en hund har testkört en sån med näsan och det gick bra......
          Sen har jag en bekant som har en sibirisk(tror jag...) skogskatt och den skall också vara allergivänlig enligt henne....

....vad är det i Sibirien????? huh.gif

Jo, nåt är det med sibirien... har hört talas om hästar därifrån som är allergivänliga. Jag skulle gissa på att det har med kylan att göra, djurens päls/hud är mera fet, vilket gör att allergenerna inte släpper lika lätt. Tycker mig ha hört nåt sånt iallafall...

--------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-06-2004, 22:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Tibetansk Terrier är också en hundras som många allergiker klarar av.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Mi70
          Inlägg 03-06-2004, 23:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Åh vad många svar, tusen tack! Jag har fått något att fundera på med alla förslag om djursorter! Rexkatterna var jag inne och tittade på, de såg bedårande ut............ sleep.gif smile.gif

Nu skall här funderas och planeras innan man ens tänker tanken att kanske kanske........... laugh.gif

Citera
          MimE
          Inlägg 04-06-2004, 00:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

CITAT (echo @ 03-06-2004, 23:34)
          ... har hört talas om hästar därifrån som är allergivänliga. Jag skulle gissa på att det har med kylan att göra, djurens päls/hud är mera fet, vilket gör att allergenerna inte släpper lika lätt. ...

Rasen heter Bashkir (eller Basjkir) Curly och det finns en variant från USA och en från Ryssland.
          Pälsen är lockig och den tappar varje år manen.

En annan intressant sak är att vanliga hästar har ett flyktbeteende när något upplevs som hotfullt. De flyr alltså fältet.
          Detta gör inte Bashkiren utan den blir som förstenad i stället.

/Mimmi

Citera
          azofia
          Inlägg 04-06-2004, 12:18
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

Hej!
          Vill bara påpeka att det verkar som många tror att vissa djur skulle vara "allergisäkra". Det är inte nödvändigtvis så, tyvärr. Vissa raser kan vara mer tolererade av vissa allergiker men det innebär inte en allergiker automatiskt tål en rex-katt eller en pudel eller bichon frisé. Det är väldigt viktigt att tänka på.
          En del klarar dem, för andra är det precis lika illa som alla andra hundar och katter.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 04-06-2004, 21:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Min kompis som är allergiker har en nakenhund o en fransk bulldogg.
          Verkar gå bra!

Citera
          vihemma
          Inlägg 04-06-2004, 22:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 176
          Medlem nr: 1 937

Kolla här finns bra info: Astma och Allergi Förbundet

--------------------
          »Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sitt eget hjärta.«
          Albert Einstein

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 04-06-2004, 22:33
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Hej !
          Är själv inte allergiker och kan alltså inte uttala mej av egen erfarenhet men tydligen så tål många, men inte alla kattallergiker Rexar. Dom vanligaste är Devon Rex och Cornish Rex.
          Tydligen hjälper det om man badar dom regelbundet, ca en gång i veckan. Men som många sagt tidigare, prova först för att det är inte säkert att det funkar.
          Rexar är som någon tidigare skrev rackarns trevliga katter, pigga och lekfulla, påhittiga och busiga och väldigt tillgivna. Och dom gillar visst att vara ute men det ska vara varmt och skönt.
          Och lita inte på att dom stannar i trädgården om dom går lösa, upptäckarlusten är alldeles för stor, så en inhägnad är nödvändigt om dom ska få lov att vara ute.

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-06-2004, 23:19
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Några släktingar med hundallergi åkte runt och gosade med allsköns raser under en längre tid, och när de inte reagerade efter många timmar med Lagotto Romagnolo blev det en sådan. Att testa i många timmar först kan nog vara en idé.

En allergisk granne skaffade en nakenkatt, Sphynx, och det fungerade för honom. Men också där måste man nog testa först.

Min granne, som inte är allergisk alls, skaffade en gulnackad amazon, en papegoja som numera alltid sitter på hans axel, är med på jobbet, semestern, vid matbordet, samt duschar med honom varje dag... Några dumma saker har han lärt sig att säga också, och sjunger högt gör han när de ser på skräniga program på TV.

--------------------

Citera
          Sylvia
          Inlägg 05-06-2004, 07:49
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Rossi @ 03-06-2004, 11:04)
          Min man är också allergisk mot pälsdjur. Du frågar om det finns någon speciell hundras som är bättre för allergiker. I det sammanhanget vill jag bara nämna att min man kan reagera mot en hund av en viss ras men inte mot en annan hund av samma ras så det är nog en chansning att stirra sig blind på ras.

Veteterrier passar bra för allergiker, har jag hört. Jack Russel också, jag ahr en väninna som är pälsdjurallergiker men kan ha en sådan.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Mi70
          Inlägg 05-06-2004, 09:02
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

VIlle bara tillägga, att OM vi bestämmer oss för något djur, kommer vi självklart att testa sambons tålighet INNAN något djur inköps, genom att typ åka runt och pröva eller att låna hem ett djur! NÅgot annat vore tragiskt för det eventuella djuret, OM det skulle visa sig att sambon t ex inte tål den inköpta katten/hunden!

Sedan har vi vår minsta son, som är vår gemensamma. Han kanske också är känslig som sin pappa, eller så har han ärvt min okänslighet! Jag och min äldsta son (min sambo är ej pappa till honom) verkar däremot helt tåliga, jag och hans pappa hade katter från långt innan han var född tills vi separerade då han var 2 år. Sedan dess har han också levt med farmors alla katter utan problem.

Citera
          cala98
          Inlägg 05-06-2004, 16:09
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 2 784

Min man är allergisk mot katt o häst, men ungarna tjatade och då kom vi att tänka på ute-kanin, som vi andra skulle sköta. Det visade sig sen att även karln kunde vara ute och gosa med djuren så det var en positiv överraskning wub.gif

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 05-06-2004, 21:47
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Nä fy vad hemskt att ha katten instängd i ett uppvärmt utrymme! *förskräckt* Då ska man inte ha katt alls! sad.gif

Jag är allergiker (speciellt mot katt och häst) men tål vissa hundraser samt rexkatter. Jag har en hund, en Cornish Rexkatt samt marsvin och hamster.
          Jag reagerar på rexkatter i början men det lägger sig. Försök få låna hem en rexkatt i 2 veckor för allergin kan blossa upp efter 7-10 dagar.
          Nakenhund/nakenkatt kanske är ett alternativ?

Andra djur är ju sköldpadda, leguan/agam, orm, fiskar, fågelspindel.
          Tyvärr skaffar många ödlor utan att veta så mycket om dem... och utan att tänka på hur stora de blir som vuxna... och barn tröttnar ju.

En hamster borde gå bra om buren står i sonens rum och maken inte behöver sköta den. Marsvin är däremot mer allergiframkallande.

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon