Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Lycktmalva ?, Skötsel året om !
          Exotic
          Inlägg 25-01-2003, 01:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Hej,
          Jag köpte 1 uppstamad lycktmalva förra sommaren,den var ca 2,20 m hög och den var helt underbar blommade och blommade.
          Men jag har haft svårt att hitta någon som sitter inne med mycket kunskap om dem........Så är det någon som är på "G" om just lycktor,jag vill veta allt rolleyes.gif
          Specielt övervintring och hur man startar upp den efter övervintring mm.

Tack på förhand E tongue.gif blink.gif biggrin.gif

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-01-2003, 12:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ofta sammanblandas lykt och klockmalva. Här kommer lite skötselråd från blomsterfrämjandets hemsida till båda växterna. (lyktmalvan är mera en slingrande växt, så är det en uppstammad växt så är det nog snarare en klockmalva). Skötseln till de båda växterna är dock ungefär densamma.

Lyktmalva - (Abutilon megapotamicum)

Ursprung: Brasilien.
          Skötselråd:
          Ljus och temperatur: Ljust, tål full sol. Vintertid ljust och om möjligt i 10-12°C.
          Vatten och näring: Jorden får inte torka ut. Häll svag näring i vattnet tidig vår - höst. Vintertid i rumstemperatur en gång i månaden.
          Att tänka på: Ge växten ett stöd att slingra kring. Häng upp i ampel - praktfullt. På våren klipper du bara bort torrt och visset. Planteras om i näringsrik, kalkrik, genomsläpplig jord. Förökas med sticklingar. Flerårig.

Klockmalva - (Abutilon x hybridum)

Ursprung: Sydamerika, nu endast hybrider.
          Skötselråd:
          Ljus och temperatur: Ljust, skuggas lätt sommartid. Övervintras ljus och om möjligt i 10-12°C, annars i fönster utan undervärme.
          Vatten och näring: Håll jorden lätt fuktig, häll näring i vattnet från vår till höst, vintertid u rumstemperatur en gång i månaden.
          Att tänka på: Planteras om i näringsrik, sandblandad och kalrik jord. Beskäres på våren. Förökas med sticklingar. Lätt att forma till stamexemplar. Flerårig

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Exotic
          Inlägg 26-01-2003, 23:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Hej Åsa,

Lyktmalva är det (som bild 1 ),hittar inte mitt papper på det latinska.
          Det med uppstammad kanske är fel ,svårt att förklara i ett mail ;o)))
          Och bild har jag inte just nu*Grrrrr*eftersom dem måste ligga ute.

Men eftersom jag är amatör,så är jag lite orolig att den inte skall klara sig,den har just nu inga blad kvar ,allt har vissnat ner .Den står svalt ca 10 grader och får lite ljus oxå. Men skall man ge näring nu ??

Jag tackar för hjälpen Åsa.
          MVH E smile.gif biggrin.gif

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-01-2003, 23:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Många växter som står i vintervila nu ser ganska vissna ut, skrapa lite på barken är det grönt under är plantan OK.

Det enda du behöver göra nu är att ge en liten skvätt vatten nu och då, så inte jorden torkar ut helt.

Göda växten behöver du inte göra förren du börjar driva växten. Driva växten gör man längre fram då det blir bättre ljus ofta kan det räcka med att man börjar driva växten i mars-april, men det går även att börja tidigare om man kan se till att växten får mycket ljus ev. med extra belysning.

Jag tror inte det finns så enormt mycket information om växten på svenska internetsidor men söker man på det vetenskapliga namnet + engelsk text på en sökmotor så hittar man en del information om växten.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          HelenN
          Inlägg 31-05-2007, 17:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

hej hej!!
          jag har flera klockmalvor & har dem inomhus året om....de är lika fina på vintern som på sommren. De står alltid i ett fönster och får vatten året om. Har aldrig haft den ute.....så den har aldrig fått några sjukdomar.

Jag älskar klockmalvor & letar förbrilt efter alla färger.

Redigerat av lämås: 31-05-2007, 17:18

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon