Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fårgödsel?, Kan lerjord må bra av det?
          Lindgården
          Inlägg 06-06-2004, 08:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 1 744

Jag har blivit erbjuden obegränsade mängder halvkomposterad fårgödsel dvs halm/fårspillning. Är det ett bra jordförbättrings/gödselmedel?

Min odlingsplätt består av kraftig jordlera (sjöbotten för urminnes tider sedan). Plätten har legat i träda de senaste 10-15 åren. Vi har löpande grävt ned grönsaksrester från köket och vissa höstar har höstlöven fått sin sista vila ovanpå jorden. Ogräset har frodats, men var förhållandevis lätt att ta bort.

Vad jag minns från min barndom är att vi sådde morötter, ärtor och potatis, så något bör väl kunna växa i jorden om vi tar den i bruk igen. Det enda ätbara som idag frodas är rabarber och de trivs MYCKET bra.

Är det något jag bör tänka på när jag tar jorden i bruk igen? Och hur var det med fårgödseln, ska jag nappa på det erbjudandet?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-06-2004, 08:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag skulle nappa på det erbjudandet naturlig gödning från djur brukar vara toppen för jorden.

http://www.odla.nu/metoder/naturlig.shtml
          (håller dock inte med artikeln att stallgödsel helst ska brukas ner på hösten, blir det mycket snö urlakas ju då all näring när snön smälter)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-06-2004, 14:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag har också tung lerjord..gammal sjöbotten...och det är faktiskt en ganska bra jord egentligen..mycket växer så det knakar...men de växter som vill ha väldränerat trivs inte för det är det stora bekymret med lerjord, den blir lätt kompakt men halm och och naturgödsel lättar upp jorden så du kommer att få jättebra odlingsförutsättningar tror jag...så absolut...nappa på fårgödseln.....
          Om det är nåt speciellt du skall tänka på innan du börjar odla så är det att få bort alla ogräsrötter...dom är jättejobbiga att gräva bort sen (nu också kanske) och så kan du kanske även blanda upp jorden med grus (obs inte sand) och ev torv....

Lerjord skall helst grävas på hösten eftersom den blir väldigt finfrödelad om man bearbetar den på våren och då blir den ännu kompaktare (min jord är som cement nu i torkan...)....näringsurlakningen är inte så stor i lerjord heller

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon