I dagarna kom det ett blad från bostadsrättföreningen med lite olika nyheter etc. Där stod bland annat att föreningen hade varit runt och besiktigat/tittat på alla boendes uteplatser. "Många är fina, men vissa är igenväxta och måste åtgärdas omgående".
Jag vet inte om de menar mig, jag har det inte igenväxt men däremot ganska lummigt. Jag klipper inte ner stora växter som är jättevackra, tex rosorna eller schersminen. Det har jag verkligen inte hjärta att göra. Och forsythian och rosenripsen är jättefina när de blommar på våren, de vill jag inte heller göra så mycket mindre. Fast jag klipper ju, det blev rätt mycket i våras ändå.
Många andra har uteplatser som bara är lite gräs och några buskar, men jag vill ha min som en oas (och dessutom utan insyn). Har föreningen verkligen rätt att säga till mig (om de nu menar mig) att klippa ner de stora växterna i trädgården? Efter stormen (ni kan titta i mitt album) klippte jag bort jättemycket på rosorna (som hängde ut över gångvägen), det blev en hel sopsäck full. Det kändes helt vidrigt. Naturen är vacker, jag vill ju att växterna ska leva på sina egna villkor utan att jag ska bestämma för mycket. Hursomhelst, oavsett om jag får anmärkning eller inte, så tycker jag att det är skit att andra människor ska lägga sig i hur det ser ut hos mig, även om det är bostadsrätt. Jag kanske borde flytta ut till en stuga nånstans i ödemarken i stället...
Nån som vet hur mycket föreningen har rätt att bestämma över min uteplats?