Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vissnesjuka?, Vad gör jag med den vissna rankan?
          miaadner
          Inlägg 06-06-2004, 15:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 3 095

Jag befarar att min Clematis "Mr President" har drabbats av vissnesjukan.

Förra sommaren stod den i krukan jag fick den i (platsen där den skulle stå var redan upptagen av massor med klätterkrasse) och jag planterade den i jorden tidigt i höstas.

I våras när jag såg att den började visa livstecken så klippte jag bort det döda och sedan så har den växt som sjutton. Tre blommor har slått ut, men häromdagen så ser jag till min sorg att en (av ca 10 rankor) ser helt vissen ut.

Jag tyckte mig ha läst någonstans att clematis inte vill stå i vatten så jag har vattnat ganska sparsamt. Tänkte nu ändå att den kanske kände sig torr, så jag vattnade på ordentligt samtidigt som jag blandade i långtidsverkande gödsel.

Det har inte hjälpt, och efter en fråga här så insåg jag att jag missförstått det där med sand intill rothalsen. Jag trodde att den ville ha sandblandad jord runt rötterna för att inte stå för blött, men det betyder tydligen att den vill ha sand längst upp.

Iallafall grävde jag undan den översta decimetern jord och lade sand där istället.

Men, om det nu är vissnesjukan - vad gör jag med den vissna rankan? Är det viktigt att klippa ner rankan eller kan den "ta sig". Eller måste jag - ve och fasa - klippa ner hela clematisen?

Snälla hjälp! ohmy.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          miaadner   Vissnesjuka?   06-06-2004, 15:52

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon