Jag befarar att min Clematis "Mr President" har drabbats av vissnesjukan.
Förra sommaren stod den i krukan jag fick den i (platsen där den skulle stå var redan upptagen av massor med klätterkrasse) och jag planterade den i jorden tidigt i höstas.
I våras när jag såg att den började visa livstecken så klippte jag bort det döda och sedan så har den växt som sjutton. Tre blommor har slått ut, men häromdagen så ser jag till min sorg att en (av ca 10 rankor) ser helt vissen ut.
Jag tyckte mig ha läst någonstans att clematis inte vill stå i vatten så jag har vattnat ganska sparsamt. Tänkte nu ändå att den kanske kände sig torr, så jag vattnade på ordentligt samtidigt som jag blandade i långtidsverkande gödsel.
Det har inte hjälpt, och efter en fråga här så insåg jag att jag missförstått det där med sand intill rothalsen. Jag trodde att den ville ha sandblandad jord runt rötterna för att inte stå för blött, men det betyder tydligen att den vill ha sand längst upp.
Iallafall grävde jag undan den översta decimetern jord och lade sand där istället.
Men, om det nu är vissnesjukan - vad gör jag med den vissna rankan? Är det viktigt att klippa ner rankan eller kan den "ta sig". Eller måste jag - ve och fasa - klippa ner hela clematisen?
Snälla hjälp!