Från första januari i år , jag kanske har fel på datumet så är det remisstvång.
Det finns två vägar att komma in till akutvården. Pling-plong-taxi om du blir beviljad en sådan när du ringer förstås eller remiss från familjeläkaren. Annars tas du inte emot.
Finns inte familjeläkaren tillgänglig så kan sjukvårdsupplysningen bevilja remiss. Om de sedan gör det eller du blir nekad får väl visa sig.
Själv fick jag kraftiga bröstsmärtor veckan innan påsk. Tillhör också den där skaran som inte stör sjukvården förrän det gått ganska långt.
Familjeläkarmottagningens telefon gick det inte att komma fram till. Eftersom jag hörde personal men de inte hörde mig ringde jag 112. Talade om att jag hade bröstsmärtor och inte kom fram på familjeläkarmottagningens telefon. Jag fick då uppmaningen att åka dit direkt vilket jag gjorde. Jag körde bil själv vilket var fullkomligt idiotiskt, hade inget annant alternativ. Ingen var hemma och närmsta taxistation är tre mil bort och kan komma ner det passar dom.jag kände det svårt att andas och tyckte det var bråttom.
Framkommen till läkarmottagningen så blev det ett himla hallå. Ambulans till sjukhuset nålar stick och prover. Inläggning tre dagar för observation osv. Jag är provad, screenad, scannad, röntgad och väntar nu på ytterligare undersökningar. Blev suveränt omhändertagen.
Nu var det inte hjärtinfakt, men om det hade varit. Inte skulle jag behöva ha kört bil själv till läkaren. Kunde ju fått en massiv infarkt och kört ihjäl någon inklusive mig själv. Jag tänkte inte så långt för jag hade så fruktansvärt ont. Men det sitter ju närvarande människor på 112 som skulle ha en lägre stressnivå än vad jag hade. Dessutom var det dom som sa att jag själv skulle åka till läkarmottagningen direkt.
Nu är jag ju en sådan där "kansjälvmänniska". Klarar mig på något sätt i alla lägen. Men hur gör alla andra? Beror hur mycket hjälp man får på hur mycket man gnäller. Finns det kanske någon gnällspikskurs man kan gå på för att försäkra sig om att komma fram till sjukvården.
Och hur sjutton skall det bli när man blir gammal!
Verkar nästan som om smartaste lösningen är att leva hårt och dö ung.
Det är väl kanske bäst att lägga i en växel till och passa på att ha så roligt som möjligt medan man kan