Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vissnesjuka på syren?, Har tidigare haft på plommon, tror jag.
          Annika i Korshol...
          Inlägg 21-06-2004, 07:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Hej!

Kan det vara vissnesjuka som syrenen har drabbats av? Den är inte så gammal, men nog planterad före 1999. Står antagligen inte på bästa stället eftersom den växt rätt sakta men har i alla fall fått flera stammar och tänkte blomma mycket i år. Nu har jag sett att en stam med knoppar inte alls hann börja "spricka" så där finns inte ens blad. Den verkade torr och död. På en annan stam har blommorna börjat blomma men de är väldigt små och de flesta ser inte ut att orka slå ut och nästan inga blad. En annan stam är helt normal (ännu) och blommar fint och har blad. I fjol var den helt normal och blommade.

I fjol drabbades plommonträdet, kanske för andra gången. Sommaren 1999 dog huvudträdet, men det kom upp två nya skott som blev till träd och i fjol dog dessa. Då syntes det mera tydigt att det började ute i grenarna och mera och mera dog, tills en stam var helt död. Jag kan inte påstå att det är exakt likadant nu men eftersom det kan smitta så är det ju troligt, eller hur? Det är mindre än 5 meter mellan syrenen och det föredetta plommonträdet. Vilka andra växter kan smittas och kan jag göra något för att undvika detta? Jag har vinbärsbuskar, perennrabatt och skogen närmast. Klematis har jag hört om och äppelträd men de är nog 15 - 20 meter bort. Plommonträdet eldade vi upp i vedpannan och ska nog göra samma sak med syrenen för säkerhets skull.

Kan också rönn drabbas, fast det är nog mera troligt att den grenen dött av någon yttre skada, för stammen har spruckt just under och den är illa beskuren. Och så står den 20-25 meter ifrån syrenen också.

Tack för ett fantasktiskt forum och all kunskap som finns här!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 04:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon