Hej,
Är din far Ove trädgårdsmästare? För i så fall börjar det bli lite skrämmande

.
Vanlig vivax tycker jag inte är så fin utan den gula formen vivax aureocaulis. Den är fin! Bambu ska har tjocka raka gula "stammar", men inte alltid.
Pseudosasa japonica är en mycket fin bambu. Den växer väldigt fort och stortrivs i skuggan i min zon II-III trädgård. Den ser nu helt annorlunda ut än vad den gjorde för bara några veckor sedan..
De flesta bambusorter som sägs vara härdiga till 20-25 minus är egentligen härdiga till 25-40 minus.
Grandifolia tvekar jag inte en astund på så länge den får visst skydd i form av snö eller liknanade. Vem vet efter några år efter plntering under en varm sommar så kanske det inte behövs något skydd. Det ärt det som är bra med Uppsala. Här kan det bli rejält varmt på sommaren.
Många av mina växter köper jag från esveld i holland.Senaste köpet(som kommer denna vecka) är ännu en poncirus och en albizia julibrissin 'ernest wilson'. På ren svenska heter den silkesträd men brukar också kallas mimosaträd. Den är väldigt fin och växer väldigt fort. Ju varmare desto härdigare ska den vara vilket passar bra är.
Grandifolia edith bogue tänker jag prova nästa år.Det är för sent att plantera nu. Eucalyptus ska jag också testa. Det är mycket som ska testas nästa år