Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommonstekeln, - blir helt förtvivlad !!
          Jan af Lisö
          Inlägg 21-06-2004, 08:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

I år skulle mina unga plommonträd bära för första gången, var det tänkt. Det fanns gott om kart på träden. När jag kom till landet i fredags upptäckte jag att ca 95% av alla karten hade stora svarta "märken" på sig, som vid närmare tittande visade sig vara maskhål. I nästan alla satt ljusa maskar, ca 7 mm långa och smala.

Enligt min fruktbok var det plommonstekelns larver och bekämpning var insektssprutning direkt efter bloming (boken är ca 15 år gammal och skriven för yrkesodlare).

Såg också att även grannarnas plommon var angrippna samt även mina gamla plommonträd (används mest som prydnad och fär pollineringens skull), fast inte lika mycket som mina unga träd. Under de unga träden har jag öppen jord utan gräs.

Jag plockade alla kart som såg angripna ut från mina unga träd.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att stoppa problemmet inför nästa säsong, då det är nog kört för i år. Att lägga fiberdukar eller presenningar under alla träd i grannskapet blir nog omöjligt.

Tacksam för alla tips !!!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon