Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
mycket avundsjuk, mycket. mina har många år kvar. men grattis, har den gett frukt och blommat än?
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 3 542
Nej inte än, bor ju trots allt i umeå. Den är väldigt lättskött bara vattna, den gillar inte gödning i någon form jag har försökt men då tappar den bara blad.
Medlem
det är ju en citrus så den bör gödas rikligt. prova att ge minimala mängder kallfri näring på sommaren varje gång du vattnar.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 508
Tyvärr kan du nog få vänta ganska länge innan du får frukt, då de flesta citrusfrukter som man sår från kärna själv kan (vad jag vet) ta ända upp till 15 år innan de bär frukt (men har du tur kan du få frukt "redan" efter 7 år)
Lite som telia Net sa: Du kan nog göda dem, men de är kalkskyende och vill altså ha ett lågt phvärde så vattna inte med kalkinnehållande gödsel.
Medlem
småcitrus som calamondin, clementin och mandarin är mycket snabbare än t.ex apelsin och citron.
--------------------
Medlem
Ja den blev bara planterad på ett infall trodde aldrig att det skulle bli ngt men den verkar klara sig riktigt bra utan gödsling bara lite ny jord nu och då, den kommer med nya blad och kvistar hela tiden, If it ain't broke don't fix it
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Du har den väl ute på sommaren ? Ett lysrör på vintern göt underverk med tillväxten o svalt Nu har jag massor av småcitrus på mitt ympade , men den sådda vill inte blomma ännu
Medlem
Inte i Umeå i år, aldeles för kallt hitills run 4 grader på nätterna vill inte ta några chanser, den står rätt ljust fotot är taget klockan 3 på morgonen det är därför det är så mörkt.