| |
|
  |
Arbetslös!, Jag blev i onsdags inkallad till chefen |
|
|
|
|
25-06-2004, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 664
Medlem nr: 1 962

|
Sverige går utför. Ska senare i livet dra och plugga i utlandet och senare skaffa jobb där. Sverige går snart inte att leva i med alla nedskärningar, lagar och förbud.
Förstår inte heler hur det inte kan finnas några jobb när halva befolkningen är pensionärer,sjukskrivna etc. Flyktingpolitikern är nästan sämre än EU's jordbrukspolitik.
Hur som helst det är inte mitt problem jag ska ändå bort från Sverige och det är jag inte ensam om.
Hoppas det löser sig för dig. Förstår inte hur din chef tänker. Jag förstår inte hur han/hon kan få vara chef
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2004, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
vad har du tänkt att bli/utbilda dig till?
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2004, 20:19
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Annika i Mölndal... Så tråkigt att få ett sådant besked just nu inför helg och semester... förstår att du är chockad och ledsen. Du skriver "satt med den nya"... Inte skall du väl lära upp en annan? Låt systerbolaget utbilda den som skall ha hand om det du har hand om nu. Tror faktiskt inte att du är skyldig att ställa upp och lära "den nya". Försök att ha en så bra helg som möjligt trots allt! Kram!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2004, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (andreas i uppsala @ 25-06-2004, 17:45) Förstår inte heler hur det inte kan finnas några jobb när halva befolkningen är pensionärer,sjukskrivna etc. Hur menar du?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2004, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 664
Medlem nr: 1 962

|
Jag kan i alla fall säga att jag inte tänker bli dagisfröken,lärare etc. Jag ska bli något som alltid behövs och kommer att behövas.
Eftersom att nästan alla nu är pensionerer så borde det finas en massa jobb. Allt fler går i pension och det föds allt mindre människor så det är inte så konstigt
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
25-06-2004, 23:43
|
Gäster

|
Stackars dig ! Men det jag reagerade mest på var detsamma som felix matte, dom kan väl inte ta in en NY istället för dig, om det är arbetsbrist heller?  Protestera ordentligt hos facket, du ska inte behöva ställa upp på att lära någon NY dina arbetsuppgifter och rutiner. Ha en skön semester (tja, så skön det nu går då) och försök att tänka på annat. Jag känner med dig, trevlig fortsättning på helgen
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 03:45
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 508

|
CITAT (Posse @ 25-06-2004, 21:51) CITAT (andreas i uppsala @ 25-06-2004, 17:45) Förstår inte heler hur det inte kan finnas några jobb när halva befolkningen är pensionärer,sjukskrivna etc. Hur menar du?  Om det inte är så här du menar som jag tror att du menar Andreas så får du väl säga till, men jag tror att han menar så att det borde bli massor av jobb över då det finns massor av människor, och samtidigt så är många inte i arbete. Jag tror att du har förstått nu, men om inte så: Tänk dig att 10 människor är ute i skogen och inte har någon mat med sig och måste därför skaffa sig sin egen mat. 5 av dessa personer skadas, men måste ändå få mat. Teoretiskt innebär detta att de resterande personerna måste jobba dubbelt så hårt för att skaffa mat till alla. Detta är nog en bra beskrivning av vad han menade, men jag bygger på där jag var: ...jobba dubbelt så hårt för att skaffa mat till alla. Men nu är det så att det var svårt att skaffa mat till 10 personer om man bara var 5 som skaffade mat då dessa 5 stod kvar på sina vanliga platser som de hadde innan de andra skadade sig, och nu har dessa platser blivit rensade på blåbär, lingon, fisk m.m. och nu behöver de hitta andra bra platser att hitta mat på. Detta tar tid, och under tiden får man svälta och fettet som försvinner måste byggas upp igen, och ju mindre mat man har ju tröttare blir man, och till slut så är man så trött och mager att man kolapsar och gruppen dör. (Det är troligen detta som Andreas är rädd för kommer att hända med Sverige)
--------------------
Mvh Alexander i Töreboda
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 03:52
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 508

|
CITAT (Copycat @ 26-06-2004, 00:43) Stackars dig ! Men det jag reagerade mest på var detsamma som felix matte, dom kan väl inte ta in en NY istället för dig, om det är arbetsbrist heller?  Protestera ordentligt hos facket, du ska inte behöva ställa upp på att lära någon NY dina arbetsuppgifter och rutiner. Ha en skön semester (tja, så skön det nu går då) och försök att tänka på annat. Jag känner med dig, trevlig fortsättning på helgen  Jo, jag förstår att det känns fördjävligt, men det är ändå inte så konstigt rent ekonomiskt om arbetsgivaren sparkar en som har jobbat ett tag och sedan tar in en ny, då denna som kommer in har en lägre lön än den som fick sparken, sen när denna har jobbat i något/några år så får denne sparken osv. osv. för att hela tiden hålla nere lönkostnaderna. Men den verkligheten är ingenting som jag tycker att vi ska sträva emot, då det som sagt känns fördjävligt för den enskilde individen. Det är inte säkert att man har tänkt på detta viset(det har man troligen inte), men det är inte helt omöjligt.
--------------------
Mvh Alexander i Töreboda
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (alex @ 26-06-2004, 04:45) CITAT (Posse @ 25-06-2004, 21:51) CITAT (andreas i uppsala @ 25-06-2004, 17:45) Förstår inte heler hur det inte kan finnas några jobb när halva befolkningen är pensionärer,sjukskrivna etc. Hur menar du?  Om det inte är så här du menar som jag tror att du menar Andreas så får du väl säga till, men jag tror att han menar så att det borde bli massor av jobb över då det finns massor av människor, och samtidigt så är många inte i arbete. Jag tror att du har förstått nu, men om inte så: Tänk dig att 10 människor är ute i skogen och inte har någon mat med sig och måste därför skaffa sig sin egen mat. 5 av dessa personer skadas, men måste ändå få mat. Teoretiskt innebär detta att de resterande personerna måste jobba dubbelt så hårt för att skaffa mat till alla. Detta är nog en bra beskrivning av vad han menade, men jag bygger på där jag var: ...jobba dubbelt så hårt för att skaffa mat till alla. Men nu är det så att det var svårt att skaffa mat till 10 personer om man bara var 5 som skaffade mat då dessa 5 stod kvar på sina vanliga platser som de hadde innan de andra skadade sig, och nu har dessa platser blivit rensade på blåbär, lingon, fisk m.m. och nu behöver de hitta andra bra platser att hitta mat på. Detta tar tid, och under tiden får man svälta och fettet som försvinner måste byggas upp igen, och ju mindre mat man har ju tröttare blir man, och till slut så är man så trött och mager att man kolapsar och gruppen dör. (Det är troligen detta som Andreas är rädd för kommer att hända med Sverige) Ja, sanningen torde ju vara att det bedrivs en intensiv och organiserad falskpropaganda i Sverige. Regeringen anstränger sig för att framstå som om det "bara" är 4 - 5 % arbetslöshet. Regeringen erkänner på sin höjd den ÖPPNA arbetslösheten, dvs räknar endast de människor som INTE tvingats in i "arbetsmarknadspolitiska åtgärder", som arbetslösa. Ett antal grupper människor som i verkligheten behöver en anställning ingår inte alls i den statistiken. De som istället seriöst och opartiskt försöker redovisa arbetslöshetssituationen i Sverige, nämner siffror på kanske 16 - 25 % ofrivillig arbetslöshet.... dvs kanske 1.000.000 (en miljon) arbetslösa.  Samtidigt bedriver makthavarna veritabla hetsjakter i massmedia med pressmeddelanden och debattartiklar som närmast försöker utmåla situationen som den motsatta - nämligen att massarbetslösheten skulle bero på att arbetslösa och/eller sjuka gör allt för att slippa skaffa sig anställningar.... I själva verket har det enligt min åsikt skapats en enorm sjuk situation på arbetsmarknaden - de anställda tillåts att tillskansa sig allt högre och högre löner trots att det alltså råder massarbetslöshet. Men ännu så länge tvingas de anställda försörja den verkligt stora andel av befolkningen som trängts ut från arbetsmarknaden....
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 448
Medlem nr: 3 314

|
CITAT (Eva Swahn @ 25-06-2004, 12:43) Någonstans måste det vara ett systemfel. Jag får aldrig ihop ekvationen.
VAD SPARAR VI TILL?? VART GÅR PENGARNA? NÅN SOM VET?
Vi behöver undersköterskor inom äldrevården - inte fler som vill jobba på TV3. Jag vet vart pengarna går. I ägarnas fickor. I alla fall privatägda företag. En annan sak som gör mig förbannad. Min dotter har precis avslutat sin undersköterskeutbildning (på vuxenutbilning), hon var tjänstledig från sitt ordinarie jobb. Nu får hon reda på att enda chansen att komma in i vården är via vikariat eller andra lösa anställningsformer. [COLOR=red] Vem säger upp en fast tjänst för ett vikariat? Särskilt inte när man har barn att försörja. Varför utbildar man folk till vårdyrket när man inte kan erbjuda jobb??
--------------------
Annika i Mölndal Zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 11:17
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Ralf @ 25-06-2004, 13:03) Jag undrar mkt över dom båtbyggarlinjer som finns. Det mest lönsamma är ju att satsa på fritid och underhållning! I höst kan man välja här gymnasieprogram, hur man gör såpor.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 463
Medlem nr: 1 638

|
Ja... Man undrar ju vart vi är på väg... Tur man har växterna kvar ändå...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2004, 18:10
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 3 696

|
Hej Ah56, jag är i samma situation.. blev uppsagd nu i början av juni. Det är en jobbig situation att hamna i ekonomiskt, att bli arbetslös. Och dessutom verkar det som att många människor idag ser det som sammankopplat med en identitet att ha ett jobb. Det jag tycker du ska tänka på nu, och det som jag också försöker tänka på, är att även om jag inte har ett jobb så har jag fortfarande ett jag, som är detsamma som det var innan jag blev arbetslös, och även om jag inte får något nytt jobb så kan jag fortfarande utveckla mina intressen och jag har ju faktiskt mera tid för det också! Jag tror att det är ett misstag att låta sig bli bitter och jag tror också att det är ett misstag att låta det bli en katastrof att man inte längre har ett jobb.. /hälsning från heddas matte som funderar på att starta eget!
bilder på Hedda finns i mitt album om nån är intresserad
--------------------
*************** Mälaröarna, zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2004, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Vilken vacker hund! Vad är Hedda för ras, någonsorts jakthund...? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2004, 07:27
|

Medlem
Antal inlägg: 385
Medlem nr: 2 794

|
CITAT (ah56 @ 25-06-2004, 08:56) Han berättade också att detta var det svåraste han gjort och att han inte kunnat sova på natten. Hej Annika, Jag lider med dig, det måste kännas hemskt. Det måste kännas ännu svårare att förstå när man tycker att man gör ett väldigt bra jobb - det hemskaste måste ändå vara om det är så att man blir uppsagd för att man är äldre. Företaget som jag jobbar på för tillfället har den högsta medelålder jag någonsin sett - jag tror medelåldern ligger på ca 50-55! Att chefen tar till sådana ursäkter som att "det var det svåraste han gjort" tycker jag är lågvattenmärke! Min chef gör detsamma när vi inte kan komma överens och det är en otroligt dålig egenskap hos en chef! Jag jobbar på bemmanningsföretag och när jag hade löneanspråk efter 6 månader som det visade sig att hon "missförstått" så lät det likadant - "jag är väldigt ledsen, du vet att om jag kunde... bla bla bal  Nu i sommar ska jag jobba hos ett företag, de ville att jag skulle jobba 3 v i juli och första veckan i augusti. Jag sa tidigare till min chef att jag inte kunde jobba första veckan i augusti, hon pratade med kunden men glömde bort detta. När jag sedan påminde om att jag måste vara ledig första veckan i augusti kom hon med ultimatum - antingen jobbar jag första veckan i augusti eller så måste jag också ta ledigt i juli eftersom företaget sagt att det var viktigt att jag jobbade första veckan i augusti  Jag sa att så kunde de väl inte göra och då kom det "gamla vanliga"... "jag är jätteledsen, du vet att om jag kunde... "  Så jag bestämde mig för att ta semester i juli och första veckan i augusti. Sedan visade det sig att hon inte hade pratat med företaget utan när de fick reda på att jag inte kunde jobba första veckan i augusti ville de ändå att jag skulle jobba! Min chef hade alltså inte ens diskuterat min lediga vecka med företaget! Jag tänkte att jag nu inte ställer upp och jobbar i juli utan hon får stå sitt kast och missa uppdraget men företaget är väldigt trevligt så jag ställer ändå upp. Chefer ska inte fega ur och låtsas vara ledsna utan stå för beslut och förslag och låta den anställda bli arg och besviken. Just nu är det väldig stiltje på arbetsmarknaden men det borde komma igång snart igen - det har varit stiltje länge. Själv arbetar jag bl a som ekonomiassistent och det finns knappast några jobb inom det området - däremot är det väldigt ont om lönadministratörer så kan du den biten (både kollektiv och tjänstemanna) så har du nog större chans att få jobb inom snar framtid. Registrerar ditt CV hos alla bemannings- och rekryteringsföretag för det kan ge utdelning. Jag har själv hjälpt till med rekrytering på bemanningsföretag så om du vill du ha tips om hur du ska fylla i dina uppgifter/önskemål kan du maila mig. Försökt njuta av en underbar sommar så löser det sig förhoppningsvis för dig på ett eller annat sätt - ofta är det ju så att "inget ont som inte för något gott med sig"... men det är nog en klen tröst som du känner dig just nu.
--------------------
Susanne zon 3 (4)
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2004, 08:46
|

Medlem
Antal inlägg: 57
Medlem nr: 2 173

|
Hej Annika. Deppa inte, mina "sommargranne", som är 50 +, vanligtvis bosatt i Göteborg, råkade ut för samma sak som dej. Idag är hon anställd av Manpower och stortrivs, hon kan få hur många uppdrag som helst. Hon sökte många jobb, hon höll nog på i 2 år, rekryteringsföretag kunde hon inte tänka sig, det var liksom sista utvägen. Idag ångrar hon sig inte, hon har dessutom köpt en gammal bil så hon har inga problem med att att sig till de olika arbetsplatserna, hon hittar inte överallt så hon "provåker" dagen innan. Det fixar sig!! Nellie
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2004, 20:34
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Hur stor chock det än är att mista jobbet så kan det faktiskt vara en språngbräda till nya möjligheter. Kanske får du ett bättre jobb just för att du tvingats kasta loss och söka nya vägar. Det hade du kanske inte gjort annars. Tänk om du får mera lön, mera uppskattning, mera ansvar, bättre arbetskamrater och framför allt en bättre chef. Man vet inte vad som händer. Tänk positivt. Inte fagerlund är du för gammal heller. Jag är jämnårig med dig och blev arbetslös för tre år sedan och startade eget. Inte sjutton är det någon som frågar efter hur gammal jag är av mina kunder i alla fall. Fast de kallar mig för mamsen. Du är eftertraktad, inga sjuka småbarn att vara ledig för, Inga väntade barnledigheter, du är erfaren , klok osv. Sätt värde på dig själv, ett högt sådant så öppnar sig nya möjligheter. passa på och njut av sommaren utan oro. Var dag har sin egen oro, man behöver inte ta ut något i förskott. Kram Bettson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2004, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382

|
Bettson, jag kunde inte uttryckt mig bättre själv!  /Ann-Louise
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2004, 23:46
|

Medlem
Antal inlägg: 448
Medlem nr: 3 314

|
Ni är för gulliga allihop. Det värmer. Idag har jag suttit med den "nya", alltså kollegan på systerföretaget. Det kändes väldigt jobbigt. Mådde dåligt redan på söndag kväll. Nu hoppas jag bara att veckan skall gå fort så jag kan gå på semester och slippa de fega mupparna till chefer. Måste ju ändå hålla stilen eftersom jag är beroende av deras referenser. Har i helger pysslat med att tota ihop mitt CV. På fredag går jag ut i världen på första dagen av resten av mitt liv. Kram alla. Annika
--------------------
Annika i Mölndal Zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2004, 06:58
|

Medlem
Antal inlägg: 463
Medlem nr: 48

|
CITAT (ah56 @ 29-06-2004, 00:46) På fredag går jag ut i världen på första dagen av resten av mitt liv.  :lol: :D :angry: Kram alla. Annika Det låter bra det! För som Hasse Alfredson en gång sa: Tappa inte sugen! Världen är full av tappade sugar...Men jäkta nu inte allt för mycket - kanske har du tid att njuta av lite "ofrivillig" ledighet först?
--------------------
Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|