Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Arbetslös!, Jag blev i onsdags inkallad till chefen
          evarina
          Inlägg 29-06-2004, 17:31
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Vet inte om det tröstar, men min pappa fick ett nytt jobb när han var 57. De valde honom över många andra sökanden. Så ge inte upp hoppet, du är ju purung jämfört med pappa :-)

Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 29-06-2004, 19:35
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem nr: 2 769

Kära ah56!

Jag har råkat ut för exakt samma sak men det hände redan i nov '02 sådär en vecka efter att jag hade skirivit på lånet för min ombildade brf lägenhet...

Men fick jobb på ett par veckor, visserligen inget inom mitt tidigare gebit från kreditansvarig till busschaufför men med gott om tid för eget företag. Idag jobbar jag inte längre 50-60 tim vecka plus eget företag utan max 37 tim och gott om tid över till det egna företaget som pysslar med ekonomi, utbildning på kvällar och annan verksamhet, som är väldigt nischat men ändå ger ca 150' i omsättning/år. Kan dessutom pyssla med husets trädgård och har ändå fritid över!

Det bästa jag råkat ut för! Se det positiva i tillvaron och som tidigare skrivare ordat -"tappa inte sugen!"

Varma hälsningar trots ett regnigt Stockholm /Monique

Citera
          ah56
          Inlägg 29-06-2004, 19:58
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

Idag kom dolkstöten. Att kollegan från systerföretaget skulle komma igår var jag förberedd på, men idag gick min chef plötsligt runt med "tjejerna" i systerföretagets reception. Han visade runt i våra förråd och gick runt och presenterade dem för all personal precis som man gör med en nyanställd. Till mig sa han inte ett ord. När rundvandringen var slut skickade han den ena tjejen till mig för att jag skulle upplysa henne om kontaktpersoner, kundnummer till olika leverantörer och annat praktiskt. När dom gått satt jag bara och skakade, ville bara gråta. Men jag är ju så tuff, vill inte visa att dom kommit åt mig. Kan nog verka som om jag inte bryr mig.
          Jag vet inte om jag klarar det här. Det känns omänskligt att begära att jag på en vecka skall klara ut hela halvårbokslutet med vidhängade specifikationer till min efterträdare, överlämna alla uppgifter till löneavdelningen. Detta efter först ha försatt mig i chock med efterföljande krisreaktion.
          Jag mår skitdåligt, känner ångest och har magkatarr.
          Skall till facket imorgon efter lunch. Skönt att komma där ifrån en stund. Måste fråga om dom verkligen begära att jag skall prestera som vanligt nu. Samtidigt vill jag ju inte tillbaka efter semestern.
          Fy vad jobbigt allt är nu.
          Annika

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          adrian
          Inlägg 29-06-2004, 21:23
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Det måste vara skit att vara på det jobbet... mad.gif

Du är säkert ämnad åt nåt bättre en det där stället...

Håller tummarna för dig och hoppas din chef får känna av samma smärta en dag som du gör nu...

--------------------

Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 29-06-2004, 21:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem nr: 2 769

Vad du än gör...gör det som känns bra för DIG! Facket kan dessutom hjälpa dig att allt går rätt till.

Tänk på att fylla dagarna med intervjuer och annat som gör att du inte kan vara på jobbet. Du har din fulla rätt att söka jobb om du är uppsagd på din arbetstid dessutom utan avdrag. De intervjuer som jag fyllde dagarna med var just Proffice, Manpower och andra som alltid söker folk och den tid som det tog lade jag på min sista vecka på jobbet. Visserligen hade jag lovat att lära upp min efterträdare men det fanns helt enkelt ingen tid eftersom jag skulle på intervjuer innan alla företag gick på julledighet '02.

Sjukskriv dig INTE utan fyll dagarna som sagt med intervjuer!

Håller tummarna för att du står ut ett par dagar till en stund varje dag på jobbet.

Kram Monique

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 29-06-2004, 21:57
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Annika.
          Jag känner verkligen med dig. Det måste kännas förfärligt att vara där denna veckan, men jag förstår att du vill slippa jobba uppsägningsmånaderna efter semestern.

Det som gör mig allra mest arg är att alla arbetsgivare idag verkar strunta helt i hänsynstagande. Jag har lärt mig massor av gånger att man aldrig ska komma med negativa besked, typ uppsägningar, före semestrar, julledighet eller andra helger, men ändå är det så det går tid nästan alltid. mad.gif mad.gif
          Att sen din dumme chefen har mage att säga att det är det värsta han varit med om!!! mad.gif . Sådana typer kan man väl önska några kännbara olyckor så de får uppleva verkligheten.

Lycka till Annika med ditt jobbsökande.

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-06-2004, 06:39
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Annika!

Tänk på att det är din föredetta arbetsplats som har mist något väsentligt, nämligen dig.

Du har tydligen inte med den chefens uppträdande gått miste om något. Du är värd bättre.

Känn efter ända in i hjärteroten så vet du att det är sant.

Spotta upp dig

Kram

Bettson wub.gif

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 30-06-2004, 10:16
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

CITAT (ah56 @ 29-06-2004, 20:58)
          Skall till facket imorgon efter lunch. Skönt att komma där ifrån en stund. Måste fråga om dom verkligen begära att jag skall prestera som vanligt nu. Samtidigt vill jag ju inte tillbaka efter semestern.

Jag mår skitdåligt, känner ångest och har magkatarr.
          Fy vad jobbigt allt är nu.
          Annika

[QUOTE]
          Stackare!
          Det är aldrig roligt att råka ut för sådant som du nu gjort!
          Var medveten om att det är tillåtet att känna som du gör och att det är ett sorgearbete som du måste ta dig igenom.

En liten parentes, du har rätt att söka jobb på betald arbetstid när du är uppsagd. Ta vara på den möjligheten. Gå till arbetsförmedlingen redan nu men glöm inte att anmäla dig där när du väl blir arbetslös (första arbetslösa dagen)

Och som så många säger..... det kan innebära möjligheter också!!!!
          Kram

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-06-2004, 18:11
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag är ingen personalexpert men någonstans i bakhuvudet så ringer någon klocka om att när man gör uppsägningar i en koncern så gäller anställningsskyddet hela koncernen inte bara det lilla företaget.

Dvs det skall väl finnas en klausul om återanställning om man åberopar arbetsbrist. Varje sådan plats i hela koncernen skall du ha tjing på. Kanhända finns det bättre chefer på andra systerföretag.

Sedan tror jag inte att du behöver vara så diplomatisk. Chefen kör ju över dig för att han inte får något motstånd. Jag föreslår att du gör som en del råd du fått tidigare. Sök jobb på arbetstid. Se till att det blir ett riktigt kaos utan att ta öppen konflikt. Det är det manliga sättet att lösa konflikter på.
          Låt chefen ramla i den grop han själv har grävt.

När det kommer upp frågor till dig så förklara för motparten att du är uppsagd pga av arbetsbrist och att du överlämnar frågan till din efterträdare artigt och korrekt. Då talar du om för omgivningen att du inte gillar situationen men du har inte gjort något fel, bara talat sanning och den är obehaglig för alla utom dig. Så ber du din efterträdare svara på frågan.

Ta kontakt med ditt fackombud. Har chefen gjort någon miss i uppsägningen så kan de nog förhandla till dig ett avgångsvederlag.

Kampen om jobbet har du redan förlorat men låt dom inte vinna kampen om din självaktning.

Citera
          Hannele
          Inlägg 30-06-2004, 19:08
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Bettson @ 30-06-2004, 19:11)
          Sök jobb på arbetstid.

Det har alla rätt att göra, när man har blivit uppsagd.
          Man ska ta det lugnt med 'djävulskap', för denna chef är ändå en viktig referens. när man söker nytt jobb.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 21:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon