Krusbärsmjöldagg, ett otyg

Jag lägger in en fråga jag postade på ett annat forum där jag inte fick så mycket svar:
==
Jag läste nånstans att "riktigt" gamla och äkta svenska krusbär (som i "Blott Sverige svenska krusbär har") i praktiken inte längre finns. Precis som flodkräftan hade de kolavippat, tydligen pga "amerikanska krusbärsmjöldaggen" i tidigt 1900-tal. Så det som vi idag anser vara "klassiska" krusbär är kanske inte alls det som Almqvist skaldade om, smakmässigt. Någon som vet mer?
Det finns sannolikt en hel del mer information om äldre europeiska krusbärssorters öde på engelska sidor, men jag orkar inte googla mer just nu

När jag googlade hittade jag förresten Röda syltbär (Red Warrington) som sägs vara väldigt bra, och härdig mot mjöldagg(?).
Den var beskriven 1930 tydligen, vilket är tämligen gammalt, men kanske inte gammalt nog för att vara en sort från innan krusbärsmjöldaggen slår till? Även modernare sorter tycks ofta vara känsliga för mjöldagg, vilket fått mig att tvivla på om de 60-åriga krusbären hos en släkting är "äkta svenska" krusbär, eller om de är framodlade efter att mjöldaggen slog till.