Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Krusbär
          Ekan
          Inlägg 27-06-2004, 12:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 3 937

Hejsan.

Jag har problem mid min krusbärsbuske.
          Det är så här att när vi flyttade in där vi bor nu så märkte jag att krubärsbusken vi fick på köpet var full med mossa och nu när bären äntligen har kommit så är dom inte ätbara dom ruttnade väldigt fort.

Vad har hänt och vad kan jag göra för att rädda den?
          Ska jag klippa ner hela busken eller finns det något medel som kan hjälpa?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-06-2004, 14:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hm... krusbär brukar inte ruttna men många gamla sorter är känsliga för mjöldagg och bären blir då lite brunaktiga med lite vitt mjöl, tyvärr är det inte så mycket man kan göra åt detta. Istället för att kämpa med div. preparat brukar man rekommendera att köpa mjöldaggsresistenta sorter som ex. Jakob och Invicta, även Hinnomäkisorterna har bra motståndskraft även om det på vissa håll verkar som om resistensen hos Hinnomäkisorterna börjar brytas.

http://plant-disease.ippc.orst.edu/plant_i..._images/353.jpg
          http://www.forst.uni-muenchen.de/EXT/LST/B...ES/sphaemu.html

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-06-2004, 10:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har en fråga i samma ärende. Krusbärsbuskar som väl har fått problem med mjöldagg är väl bara att slänga, eller? Inte mödan värt att plantera upp till en luftigare plats? Olika åsikter om det därhemma.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-06-2004, 10:49
          Länk hit: #4

Medlem

Tror det överlag finns olika åsikter angående mjöldaggskrusbär. Jag försökte bekämpa mjöldaggen på några ärvda krusbär och varken medel eller div. flyttar till luftigare ställen fungerade så jag gav upp och bytte ut dem. Krusbärsmjöldagg verkar inte vara så lättbekämpade, men har man en gammal sort man vill bevara så kan man ju alltid försöka det finns kanske de som lyckas bättre än vad jag gjorde.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Pirum
          Inlägg 21-04-2005, 23:42
          Länk hit: #5

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Krusbärsmjöldagg, ett otyg sad.gif Jag lägger in en fråga jag postade på ett annat forum där jag inte fick så mycket svar:
          ==

Jag läste nånstans att "riktigt" gamla och äkta svenska krusbär (som i "Blott Sverige svenska krusbär har") i praktiken inte längre finns. Precis som flodkräftan hade de kolavippat, tydligen pga "amerikanska krusbärsmjöldaggen" i tidigt 1900-tal. Så det som vi idag anser vara "klassiska" krusbär är kanske inte alls det som Almqvist skaldade om, smakmässigt. Någon som vet mer?

Det finns sannolikt en hel del mer information om äldre europeiska krusbärssorters öde på engelska sidor, men jag orkar inte googla mer just nu smile.gif

När jag googlade hittade jag förresten Röda syltbär (Red Warrington) som sägs vara väldigt bra, och härdig mot mjöldagg(?).
          Den var beskriven 1930 tydligen, vilket är tämligen gammalt, men kanske inte gammalt nog för att vara en sort från innan krusbärsmjöldaggen slår till? Även modernare sorter tycks ofta vara känsliga för mjöldagg, vilket fått mig att tvivla på om de 60-åriga krusbären hos en släkting är "äkta svenska" krusbär, eller om de är framodlade efter att mjöldaggen slog till.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-04-2005, 08:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har 50-talet mycket gamla buskar i en historisk park med mjöldagg som jag vill ge en andra chans. Vill gärna veta vad du testade Åsa!

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-04-2005, 10:30
          Länk hit: #7

Medlem

Jag testade mest sådant som att slänga ut aska runt busken, spruta med bikarbonat eller atamon men jag tyckte inte det funkade så bra, krusbärsmjöldagg verkar vara livskraftig.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-04-2005, 07:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

OK, tack. Jag tänkte flytta dem till soligare och luftigare ställe, klippa ur dem och hälla aska runt. Sen får vi se om det blir atamonsput också. Att lyckas verkar svårt. Man får njuta av blommen om man ska ha dem kvar...

(Missa inte krusbärsblommen ni som inte spanat in den förr. Tidigt blomning med ursöta små klockliknande saker.)

--------------------

Citera
          Eskes
          Inlägg 04-07-2006, 13:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 8 124

Jag vet ej om det är det samma som ni andra har haft problem med.
          Mina krusbärblir ludna och bruna, käns som sammet..
          Jag har aldrig set det förut, fast det var samma skak på en palanta hos bauhaus i Alby.
          Där sa de bara att det blirså ibland.
          Det går ganska lätt att torka bort det bruna när man plockat bären. Och bären ser ej skadade ut under.
          Vad kan det vara, och hur får man bort det. Går det att använda bären?
          Jag har inte set några andra konstigheter på buken, den står gnaska skuggit och har hyggligt med bär.
          revid växer 2 röda vinbärsbuskar i mer soligt läge och de mår bra.
          //Mattias

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-09-2006, 21:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Skakar liv i den här tråden igen.
          De krusbärsbuskar jag tänkte slänga för ett par år sedan har haft fina bär i ett par år nu. Kan det vara så att mjöldaggen kommer och går ......... utan att man behöver göra så mycket?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          hav
          Inlägg 25-09-2006, 21:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem nr: 4 900

Ja, om man har vilda krusbär i närheten kan man se att mjöldaggen kommer och går på dom. Inte lätt att veta om ens huskur i trädgården fungerade eller om det var slumpen alltså.

När jag gav upp en engelsk angripen sort och slängde in plantan i ett skuggigt buskage blev den frisk. Men jag hade slängt in aska från kakelugnen dit också, så det kanske var därför.
          wacko.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 16:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon