Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Släntproblem!
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-10-2004, 19:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej men jag tycker du har glömt en växt -Yucca filamentosa smile.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-10-2004, 19:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

tongue.gif Ja och palmerna också... Vad skulle du planterat mot vattnet Kerstin? Sydvästläge zon 3, grunt jorddjup, lite överskjölningar av Östersjövatten då och då.

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 05-10-2004, 19:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag kollade i ditt album men hittade inga bilder på slänten, vad gör jag för fel sad.gif

Vi har också en slänt som gränsar mot lite skog och en väg. Vi har kapat ner buskarna som stod där (nån sorts spirea tror jag) för att få lite mer öppet eftersom vi har väldigt lite tomt på baksidan.

Ska också fundera lite på era ideér om stenpartier m.m.

Sen så tycker jag det beror lite på hur man bor också, jag har också funderat på att fylla ut och sätta en keystone-mur men det skulle inte passa in alls här på landet...vill gärna behålla den lantliga atmosfären så mycket som möjligt, speciellt ner mot skogen.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-10-2004, 19:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Dina val verkar väl bra , men jag skulle nog ha petat ner något kul direkt i gruset också -gravelgardenstuk liksom .. når vattensköjet högst upp med ..?Penstemon serrulatus,o P grandiflorus kanske gillar läget högre upp,P Clutei växer hos mej i rent grus grov makadam -blommar maj -oktober rosa -låg max 20 cm kuddar

rolleyes.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-10-2004, 20:17
          Länk hit: #25

Medlem

Nä, vattnet går upp och ned 1 meter med tidvattnet, fast under ett år. Sedan är det skvalpet som på stället högst blir 30 cm, fast det under sommaren när det oftast är lågvatten.

Tack för de övriga tipsen! Jag kommer inte att stanna vid få arter, den saken är klar med alla mina planteringar, och ska genast kolla upp dem du föreslog!

--------------------

Citera
          Kajsa
          Inlägg 05-10-2004, 20:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Kan du ha låga vresrosor som Max Graf 0,6 x 2 m eller Fru Dagmar Hastrup ca 1 m blommar juni- okt dessa tål sämre jordar. Den sista har jag själv och den får stora vackra nypon. Eller rosen Immense 0,5 x 2 m vit/ rosa.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Maria R
          Inlägg 05-10-2004, 23:09
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 290

Cilla
          Först det där med glykolen.
          Försöker att få en bild av situationen: Lutar marken på båtuppställningsplatsen mot slänten? Är det asfalterat på båtuppställningsplatsen, eller är det grus?
          Det låter som en rätt bra idé med en kant av asfalt mot slänten med ett uppsamlande rörsystem. Om båtuppsamlingsplatsen lutar mot slänten finns det dock en risk att is väller upp över asfaltkanten, och i kombination med att uppsamlingssystemet (hur ska det tömmas?) är fyllt med vatten -is, och därför inte fungerar, tar glykolen sig ändå över kanten och ut över slänten. Kanske bör asfaltkanten ha en sådan höjd att ovanstående risk minimeras.
          Är inte så hemma på det där med båtar -är det stora mängder glykol vi pratar om?

Angående vegetation på bergkrosslänten: Veg Tech har stålande lösningar för sådana här miljöer.
          Nåt som låter häftigt tycker jag är Maxipluggplantorna som är odlade i kokosfiber (nu kommer jag till det där med kokos igen...) vilket gör att det inte finns någon jord som kan spolas bort vid planteringen. Den kan planteras direkt i bergkross! Det finns växter för strandlinjen, sumpzonen osv.
          Sen har dom ju strandrullar också som går att rulla ut över makadammen.

Låter som ett intressant projekt tycker jag! Skulle vara kul att höra mera om detta!
          Hälsningar Maria R

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-10-2004, 08:52
          Länk hit: #28

Medlem

Tack för tips och engagemang Kajsa och Maria!

Jovisst har jag funderat på rosor också Kajsa tongue.gif och de du föreslår är bra. Egentligen är det de första 100 metrarna vid restaurangen som är mer klar än det övriga. Jag försöker fokusera på hur jag ska lösa släntutmaningen och glykolhotet medan det roliga egentligen är att fundera på alla mängder arter som ska sättas!

Maria - oj ja, spånar gärna vidare om detta!
          Japp, varvsplanen som är i asfalt sluttar svagt mot makadam/sprängstensslänten som i sin tur går rätt brant ned mot vattnet. Och det är för mycket glykol och båtrengöringsvätskor för att växter ska klara det som det är nu. I slänten växer inte ens gräs och tistlar! De flesta vätskor används innan och efter is- och snöperioden (motorer vinterkonserveras på hösten och båtrengöring mm görs på våren) så jag tror inte jag behöver tänka på isvallar mm.

Jag diskuterar nu med båtklubben om uppsamling för allt dagvatten och övrigt flytande, och det finns utrymme och intresse men det är inte helt lätt att finna ut det billigaste och bästa alternativet.

Håller med om Veg Tech - jag har fått mycket inspiration av deras takbeläggningar, pluggar och ängsmattor. Ska kolla på deras artlistor igen när jag väljer växter för de mest utsatta ställena som är invid asfaltkanten och nere vid vattnet. Men jag vill ha ännu större variation än det skulle innebära att rulla ut deras (svindyra) mattor. Kanske blir det som med taken jag lagt - lite av deras, mest av egensatt.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-10-2004, 08:57
          Länk hit: #29

Medlem

Hej igen Maria - jag har tagit del av Veg Techs kokosmattebeskrivningar, har snackat med dem om dem och kollat på en hel del jobb de gjort. Har du egna erfarenheter av deras material är jag mycket intresserad av kontakt!

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 04:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon