Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > "uppstammad" häck, Sett någon sådan?
          carren
          Inlägg 27-06-2004, 22:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Idag när jag cyklade förbi stadens rådhus som jag förövrigt passerar femetielva gånger i veckan så _såg_ jag för första gången hur vacker avgränsning de gjort till innergården. Det är hus på 3 sidor av gården och så en "uppstammad" häck på den fjärde. Det såg så häftigt ut! Det var ca 2 m mellan varje träd. Stammarna var ca 2m höga, så man kan gå under kronorna utan problem. Själva kronorna hade klippts som man vanligtvis klipper en häck. Slät lodrät framsida, vågrät topp. Kronorna bildade alltså som en häck eller mur. Det var omöjligt att se var den ena kronen slutade och var den andra började. Det hela var som en grön vägg däruppe. SÅ häftigt!

Och en liten idé började förstås gro hos mig som har några tvåvåningsradhus som närmaste grannar. Kanske kan jag stänga dem ute med en stram, härlig, svävande mur av grönska? Med hasselört, funkior och treblad runt fötterna? Inte så kompakt som en häck, inte så yvigt som ett antal stora buskar/träd. Hmmm...

Frågan är bara: undrar vad det var för träd? Någon som har en idé om vad som skulle kunna funka i mälardalen/Västerås? Träden vid rådhusgården hade ganska stora, runda blad som gröna, lite åt det ljusare hållet. Blanka och fina var de.

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 27-06-2004, 22:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

tror att det är lindm an normalt anväder för att göra det, men jag tror att alm skulle funka det med, din beskriving låter som lind

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-06-2004, 02:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Flera träd kan formklippas på detta sätt och som tidigare skribent skrev är linden ett vanligt formklippningsträd som också växer i din zon.

Lind är så vanlig att det är lätt att missa hur vackra lindens blad är.

För att inte tala om den överdådiga blomningen i juli! Lindens miljoner blommor doftar starkt av honung. Bin älskar lind och blommorna kan användas i ett av de godaste örtteerna.

Det finns många olika slags lindar. vackert namn har de också - Tilia heter de med tilläggsnamn.

Årsskott på tilia cordata är starkt röda. Fjolårsskotten starkt gröna. När man hamlar en lind och tar bort 2-3årsgrenar blir grenmassan på marken som ett färgsprak!

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 28-06-2004, 06:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Vill man ha "svävande bollar" utan att ens behöva klippa så finns det ju också små träd som "naturligt" växer så tex klotlönn:

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-06-2004, 10:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Cilla @ 28-06-2004, 03:24)
          Flera träd kan formklippas på detta sätt och som tidigare skribent skrev är linden ett vanligt formklippningsträd som också växer i din zon.

Jag har alltid undrat hur dom bär sig åt med klippningen. Att komma åt ovanpå! Kanske hänger i fötterna från en ballong? wink.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-06-2004, 22:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Lång kran med en liten öppen kur högst upp... Vanlig syn i städer på vår och högsommar.

Men det går att göra genom klättring också, fast när träden väl blivit täta fyrkantsbollar är det näst intill omöjligt att komma upp och klippa ovanifrån.

Det är till och med pilligt att hamla ett uppvuxet träd vid knutorna ibland. Jag hamlar oftast enligt 3-årsprincipen, dvs man beskär sig in i en rytm som gör att man tar bort 1/3 varje år, och så att de grenar man tar är 3 år gamla. Då behåller trädet sin form både avlövade och lövade och behöver inte starta om från början med att utveckla alla blad på nya grenar.

Men det gör att man får användning av sin lilla lilla såg för att komma emellan de tätt sittande grenarna invid knutorna!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 10:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon