Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nä nu är jag SÅ trött..., på alla dessa katter!
          Fenja
          Inlägg 02-07-2004, 18:47
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Nej, Råse-marie, du får inte sätta ut en råttfälla eller något annat som kan skada dina grannars djur. Det blir du som får stå för eventuella veterinärkostnader om det går så långt.
          Jag förstår att det är skitirriterande om katter kissar på din altan och på stolsdynorna! Jag tror att du måste försöka få bort doftspåren som första kissande katten lämnade där för att bryta beteendet. Jag skulle tro att klorin skulle kunna klara detta.
          Citronmelissplantor är oattraktivt för katter, prova att sätta några sådana på de ställen de tar sig in på altanen och på de ställen katterna kissat. (Du kan få sticklingar av mig om du inte har!) Dr. Westerlund-pelargoner fungerar också. (Har nog någon sådan stickling med...) Dynorna, kan du vika dem, liksom fälla i hop dem så att den plastade baksidan kommer upp? Det är inte lika trevligt att vare sig ligga eller kissa på. Katter kisssar inte där det är risk att det stänker upp på deras ben!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          råse-marie
          Inlägg 02-07-2004, 19:24
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Tack Fenja ! smile.gif
          Såg att det blev lite fel när jag skrev för det var absolut inte för att skada katten ( ser kanske ut som jag var ute efter det) sad.gif
          Utan fällan hade jag i rabatten där mössen sprang ut och in.
          Westerlunds har jag en planta ute redan och även citronmeliss.
          Jag försöker jaga iväg katten genom att om jag skulle se den försöka att slänga vatten..... blink.gif men oftast så hinner jag inte.
          Katthatare är jag absolut inte skulle gärna ha haft många djur och även ridit om jag bara kunde för allergin.
          Men eftersom jag blir jätte sjuk så klart att man blir irriterad när man hela tiden ska tänka på att ta in saker från altanen.
          Jag hade till och med en kompis som kom hit och rastade sin hund på tomten ( hade några hund bajs som låg där ett tag.:.skrattar biggrin.gif ...det var ju inte så kul det heller och det verkar inte ha hjälpt speciellt. wink.gif

Citera
          EmmaGold
          Inlägg 02-07-2004, 19:26
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 3 428

Och jag håller med dig Råse-Marie! biggrin.gif

Och som jag sagt innan (men det tål att upprepas så att alla förstår det) Så är jag ingen katthatare! Jag tycker att katter är jätte gulliga o trevliga djur. Men som Råse-Marie säger är det katterna som trivs bättre på min altan än deras egna jag har emot. Eller deras matte/husse som inte har förståelse för att det inte är så roligt alla gånger.

Nu är jag absolut inte sådan att jag blir irriterad så fort en katt promenixar tvärs över trädgården utan det jag tycker är jobbigt är att dem kissar o har sig överallt. Det är tidskrävande att tvätta o skura efter någon annans husdjur. Hade jag velat ta hand om ett djurs "avfall" hade jag ju skaffat mig en egen katt. Hade det varit mitt eget djur hade det varit ok eftersom det är mitt ansvar att kastrera katten så att inte hankatten går o stänker på det mesta.

Citera
          Copycat
          Inlägg 02-07-2004, 20:17
          Länk hit: #44

Gäster

..

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 03-07-2004, 06:41
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Vilken jäkla inställning till djur? Fällor? Inlägg i "Ogräs & skadedjur" .. det är så man baxnar. Djur är bra på många sätt och framförallt för barn. De får utveckla sina sinnen och framförallt något som kallas E M P A T I som många tycks ha alldeles för lite av. Många människor är så primitiva i själ & hjärta att man bara kommer på en lösning på alla problem .. DÖDA!!
          Många problem löses inte med piller, man får vänligen kontakta andra kanaler typ psykvård mm och försöka finna en lösning ur problematiken.

Den som tror att man kan få bort områdets katter genom att eleminera katter så lång ögat når har faktiskt så stora problem att det är samtalsdags.

Citera
          andersen
          Inlägg 03-07-2004, 07:28
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Men MRLINDELL. Inte blir forumet bättre om du hänvisar forumsmedlemmar till psykvården

Mitt förslag till lösning är så som har varit uppe förut, vattenslang eller dyl.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          råse-marie
          Inlägg 03-07-2004, 07:55
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

CITAT (MRLINDELL @ 03-07-2004, 07:41)
          Vilken jäkla inställning till djur? Fällor? Inlägg i "Ogräs & skadedjur" .. det är så man baxnar. Djur är bra på många sätt och framförallt för barn. De får utveckla sina sinnen och framförallt något som kallas E M P A T I som många tycks ha alldeles för lite av. Många människor är så primitiva i själ & hjärta att man bara kommer på en lösning på alla problem .. DÖDA!!
          Många problem löses inte med piller, man får vänligen kontakta andra kanaler typ psykvård mm och försöka finna en lösning ur problematiken.

Den som tror att man kan få bort områdets katter genom att eleminera katter så lång ögat når har faktiskt så stora problem att det är samtalsdags.

Vet inte om Lindell hakade upp sig på mitt inlägg om musfällan ?
          Men om alla som andvände musfällor och dyl skulle söka psykhjälp blir det väl ett väldigt slöseri med tid inom sjukvården?????????
          Eller är Lindell beredd att betala mer i skatt wink.gif

Citera
          EmmaGold
          Inlägg 03-07-2004, 11:42
          Länk hit: #48

Medlem

Lindell, är det någon här som påstått att man ska ta död på katterna? huh.gif Inte jag iallafall.
          Jag startade denna disskution när jag ville skriva av lite ilska eftersom jag faktiskt har väldigt mycket katter här som förstör saker för mig genom att kissa osv.
          Men att skada ett djur är inget jag sysslar med!

Jag tycker att du överdriver väldigt mycket i dina inlägg. Vadå psykvård? Du kan ju inte på fullaste allvar mena att det är onormalt när man reagerar mot att ha katter i täta bostadsområden som dem inte har någon som helst uppsikt över? Det är inte fråga OM katter ska få finnas utan snarare HUR ägarna bör ta hand om sina djur på bästa sätt tex genom kastrering när man bor på det viset. Att kanske nämna möjligheter som kattrastgård i trädgården kan vara en lösning för katter som hittar på en massa bus hos allergiska grannar osv.

Råse-Marie sa inte heller att man SKULLE fånga katter i fällor. Jag förstod det så att hon hade satt en fälla för att fånga en mus som sprang i väggen och hon undrade vad som hade hänt om en av dem katterna som bosatt sig på hennes altan hade fastnat istället för musen. Hon hade ju inte satt en fälla för att fånga katten direkt... tongue.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-07-2004, 12:15
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

kanske inte skadar med ett varv här idag

Citera
          EmmaGold
          Inlägg 03-07-2004, 12:30
          Länk hit: #50

Medlem

Haha! Nej det gör nog inte det! biggrin.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 03-07-2004, 20:00
          Länk hit: #51

Gäster

En liten fråga. Är inte risken att barnen får i sej fågekskit större än risken med kattskit?. Fåglar sprider ju både salmonella och fågelinfluensa och fåglar kan vi ju varken förbjuda eller hålla inomhus. Tror att det är klokt att kolla vad barnen stoppar i munnen, det finns ju betydligt farligare saker än kattskit, även om det också är otrevligt.
          Birgit Ek.

Citera
          Copycat
          Inlägg 03-07-2004, 20:30
          Länk hit: #52

Gäster

..

Citera
          EmmaGold
          Inlägg 03-07-2004, 23:54
          Länk hit: #53

Medlem

Nä nu börjar jag bli riktigt förbannad! Jag låter väl för **** inte mitt barn äta avföring, spik, glas osv osv om det går att undvika! Jag har honom under uppsyn ute och jag har kollat gräsmattan noga efter just sånt som spik, glas eller annan skrot men det går på en halv sekund sedan har han smakat på nåt. Lika lång tid som det tar för mig att slänga en blick åt ett annat håll.
          Sedan handlar det inte bara om det. Som ni säkert har läst så handlar det om urin o kattvrål i löptider osv. Detta nämndes bara tillsammans med detta.
          Har era 1 åringar ALDRIG stoppat nåt i munnen eller? Det tror jag inte ett enda ögonblick på ska ni veta.

Det finns väl en jäkligt stor skillnad mellan fåglar o katter. Katterna har en ägare som är skyldig att hålla katten under uppsyn när den vistas ute.

Ja det är tröttsamt att tala för döva öron och till folk som bara läser det dem vill o sedan tar för givet att man är nån dålig mamma som inte håller någon som helst koll på sitt barn.

Men visst jag ger mig! Det är väl heeelt ok att skaffa sig ett djur som sedan grannen får plocka skit, tvätta o skura efter! Att man dessutom inte får en natts sömn under vissa perioder för att dessa sk ägare inte tar in djuren på natten eller allra helst kastrerar dem är ju också något man mer än gärna står ut med.
          Men jag tar inte att någon anklagar mig för att vara en dålig mamma. Ni skulle bara veta era präktiga....

Tack för mig o hädan efter sätter jag inte min fot mer i dessa forum!

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-07-2004, 08:46
          Länk hit: #54

Gäster

För att nyansera debatten lite, ingen har anklagat dej för att vara en dålig mamma, barn stoppar saker i munnen det tror jag att alla vet. MEN det finns värre saker än kattskit, t.ex all den råttgift vi var tvungna att sprida om inte katterna fanns. Det är faktiskt fakta att katter håller råttor borta från bostadsområden.Och råttor sprider också en massa otrevligheter
          Mina barn vuxit upp med katter i familjen och inte har dom blivit sjuka av det.Däremot har det tillfört mycket positivt till deras uppväxt
          Visst kan för många katter bli ett problem, men jag tycker att du överdriver
          ordentligt.
          Sen att lämna forumet för att inte alla tycker som du är också att överdriva rejält.
          Birgit Ek

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-07-2004, 16:51
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Måste be om att få återkomma igen. Det är inte katten som är problemet egentligen. I slutändan är det kattägaren. Katterna gör bara vad deras instinkter säger åt dem att göra, samt vad deras "mamma" lärt dem. En kattunge som är född inomhus vars mamma går på sandlåda, lär kattungen att gå på sandlåda, varmed kattungen när den kommer ut går på sandlåda.
          Är kattungen född utomhus på landet (ex i en ladugård) går mamman bakom busken, alltså kattungen lär sig att gå bakom busken.

kan du inte lösa ditt "kattproblem" via de andra tipsen med citronmeliss, vatensprutor och eteriska oljor, så är det LAGLIGT att ringa miljö och hälsoskyddsnämnden i den kommun du bor. Det är då deras skyldighet att sätta ut kattfällor. Fångas katterna och de inte är ID-märkta, placeras de på kattpensionat, kastreras och placeras hos ansvarsfulla kattägare istället.
          De flesta kattpensionat ställer mycket höga krav på en eventuell kattägare!

Alla problem går att lösa på ett eller annat sätt. Tyvärr går det inte att ändra kattägarnas inställning bara. Alla har sina katter på sina villkor och tror sig veta bäst.

Det är samma sak med nollvissionen och fortkörare. Det är inte nollvissionen som måste ändras utan bilförarens attityder. Detta sker medelst böter, samma sak för kattägaren om katten är ID-märkt, annars mister ju kattägaren sin katt. Eller hur.

MariaS

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 04-07-2004, 17:25
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

MJAUUU!

Citera
          netaave
          Inlägg 04-07-2004, 21:59
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag bor också i ett villaområde och har ingen egen katt. Däremot en kanin som vi tycker ska kunna vara ute ibland, i sin bur.
          Tar vi ut henne så måste vi vara ute själva annars sitter grannens katt och lurar utanför buren och vår kanin är så rädd att hon stampar. Kaniner som stampar kan lätt bryta ryggen om de blir för rädda.

Kattavföring i rabatterna har vi också haft, det är möjligt att det är bra för växterna men skitäckligt att få på händerna då man rensar.
          Katter på altanen, jo tack fick mina nya dynor förstörda vid ett regnväder, då katten först gått i lera och sen på mina dynor. Det var bara att kasta och köpa nya.

Jag har valt att inte ha katt, kommer det katter på min tomt eller på min altan eller t.o.m. in, så anser jag att jag har rätt att reagera och protestera.

Jag ska inte behöva strö ut kaffesump eller citron i mina rabatter, jag ska inte behöva ta in dynor, jag ska inte behöva avhysa katter[B][B][B]

Jag tar ansvar för mitt djur, och förutsätter att andra tar ansvar för sina, men kattägare tycks vara befriade från det, det är tydligen helt ok för en katt att skita var som helst och gå in var som helst på altaner, balkonger, och in i bostäder, för så gör ju katter.

Skulle min kanin däremot gå in och gnaga av grannens sladd eller pinka i deras dynor, så tror jag inte en kattägare skulle tycka det var ok.

Nej fram för infångande och dödande av katter som gör livet till ett helvete för icke kattägare.

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 04-07-2004, 23:42
          Länk hit: #58

Gäster

..

Citera
          Irganox
          Inlägg 05-07-2004, 00:24
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 725

Är det verkligen sant att en kanin kan stampa ryggen ur led?

Citera
          *Laika*
          Inlägg 05-07-2004, 00:33
          Länk hit: #60

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Lite överdrivet. Men det är större risk att det händer då skator och kråkor attakerar burarna. Då jag hade kaniner gick det inte att lämna dom i betesburarna för fåglarna. Katterna i grannskapet blev dom mera vänner med. En katt och kanin kommer oftast mycket bra överens, och busar på sitt eget lilla vis. wub.gif

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-11-2025, 16:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon