| |
|
  |
Nä nu är jag SÅ trött..., på alla dessa katter! |
|
|
|
|
05-07-2004, 00:37
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Irganox! Jag vet bara att stampandet är en varning på kaninspråk som de använder flitigt i kommunikationen. Har svårt att tro att de ska får ryggskador av detta... harar gör likadant. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 10:28
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jo, de kan de faktiskt! Vi hittade vår förra kanin som vi hade som utekanin i en bur, på rygg en morgon. Den levde men kunde inte röra sig. Vetrinären berättade då att det är vanligt när de blir skrämda att de stampar så ryggen skadas. Den var bara att avliva, och det vill vi inte vara med om igen.
Vad beträffar katter och kaniner så ska de nog växa upp tillsammans för att komma överens, kaninen är en gnagare, i vårt fall en LITEN dvärgkanin, och är nog mer intressant som byte eller mar för katterna.
Copycat, det var varken skämt eller ironi, katter som inte sköts av sina ägare och som ställer till ett helvete för sin omgivning mår nog inte så bra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 11:21
|
Gäster
Antal inlägg: 391
Medlem nr: 3 998

|
I själva verket netaave, är kaninen farligare för katten än katten för kaninen. Kaninen läger sig på rygg o kan lätt sprätta upp buken på en attackerande katt (eller hund). Jag har också haft kaniner som dött, men det var av hjärtslag för att skatorna skrämde ihjäl dom. Det kan lika gärna vara skator som fått din kanin o stampa sönder sin ryggrad. Alla mina kaniner har varit räddare för fåglarna än för katterna (även lösa främmande katter). mvh. Laika
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 12:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
Jag tror MrLindell måste vara spåman... Det han skrev om införlivades genast i debatten... Helt plötsligt talas det om att ha ihjäl andras djur bara för sin egen bekvämlighets skull... Sen postar han en bild på en kanin o i nästa ögonblick är kaniner det heta ämnet... Det generaliseras lite väl häftigt här tycker jag. Alla kattägare dras över en kam som om det vore ett släkte där alla har samma tänkande o värderingar. Jag har både katt o kanin och de är bästisar. Min katt springer lös ute och hon hälsar på hos grannarna men skiter o pissar gör hon hemma på tomten där jag laft ut en hög med sand som hon föredrar att gå i. Inga grannar har klagat, tvärtom, de tycker om katten. Skulle någon uppleva obehag så hoppas jag innerligt att de kommer o talar om det för mig eftersom alla problem går att lösa med lite vilja o samarbete. På tal om kaniner så har jag bott på en kaninfarm och aldrig varit med om att de stampat ihjäl sig så speciellt vanligt förekommande kan det inte vara.
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
05-07-2004, 13:04
|
Gäster

|
Netaave, tycker du att alla levande varelser som på något sätt stör dej skall avlivas? Jag bara undrar. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 13:24
|

Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 3 725

|
CITAT (netaave @ 04-07-2004, 22:59) Nej fram för infångande och dödande av katter som gör livet till ett helvete för icke kattägare. Lite drastiskt att döda dem kanske, då det inte är katternas fel. Fånga in dem däremot kan man ju göra, och ge dem till personer som kan sköta sina katter. Men, katter gör väl ändå inte så stor skada, och vad sandlådor beträffar, så kan man ju faktiskt utrusta dem med ett lock. Så slipper man inte bara kattbajs.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 14:14
|
Medlem

|
CITAT (Irganox @ 05-07-2004, 14:24) CITAT (netaave @ 04-07-2004, 22:59) Nej fram för infångande och dödande av katter som gör livet till ett helvete för icke kattägare. Lite drastiskt att döda dem kanske, då det inte är katternas fel. Fånga in dem däremot kan man ju göra, och ge dem till personer som kan sköta sina katter. Men, katter gör väl ändå inte så stor skada, och vad sandlådor beträffar, så kan man ju faktiskt utrusta dem med ett lock. Så slipper man inte bara kattbajs. Ja då är vi där igen, att det är vi som inte valt att ha katt som ska åtgärda saker och ting medans kattägarna fullständigt struntar i att deras katter skiter i rabatter och sandlådor, hoppar upp hos sovande barn i vagnen, går in i hus och altaner m.m. Jag uttryckte mig lite drastiskt det kan jag hålla med om, men hur mår en katt som släpps ut vid 6-tiden på morgonen och sen inte kan komma in i sitt hus förrän på kvällen igen? Hur tas den om hand, tycker ni? Jag har försökt prata med våra grannar men de hävdar bestämt att katten bara går på sin egen låda, trots att den springer vind för våg hela dar. Att den bara behöver äta på kvällen och att den ligger på sin kudde på deras altan när dom jobbar. Den ligger iofs där när dom åker och kommer hem, katter är ju inte dumma. Nu har en granne kontaktat kommunen idag och de ska komma hit och sätta in fångstburar så att ägarna till dessa katter som inte sköts kan uppmärksammas. De har också uppmanat oss att fota katter som kommer in eller in i trädgårdarna och gör ifrån sig. Så vi får väl sitta på span nu då. Återigen är det vi som inte har katt som ska göra något. Jag har haft stockrosor som växt där grannens katt har "toalett", de har inte klarat sig och samma problem med att perenner dör av de katterna gör ifrån sig har min mor. Nu har jag gett upp, jag planterar inga nya.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
05-07-2004, 14:28
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 14:30
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 05-07-2004, 15:14) De har också uppmanat oss att fota katter som kommer in eller in i trädgårdarna och gör ifrån sig. Jag tycker det är fel att angripa djur med våld. Faktum är att jag tycker att det skulle vara stränga straff på det, och ingenting som bör uppmuntras. Det är trots allt inte kattens fel. En liten dusch kan man väl skrämma katten med, men fota till den, avskyvärt. Jag har själv katt, som jag låter vara ute precis hur mycket den vill, men jag bor på landet. Personligen så tycker jag inte att man ska ha katter i miljöer med tät bebyggelse, men det är ju upp till var och en och jag är ingen kattpolis. Jag förstår att det måste vara frustrerande, och egentligen så har jag inga innovativa tips eller idéer. Kaffesump håller min och grannarnas katter borta från de ställen där jag inte vill ha dem och det räcker för mig. Enda lösningen till problemet är väl egentligen att hålla katterna inne. Vill man så gärna ha en katt i ett bostadsområde, så borde man ju kunna skaffa en innekatt. Tycker man att det är elakt att behöva hålla katten inne, så kan man ju tänka ett steg längre; Det kanske inte är så snällt att ha katter i ett bostadsområde överhuvudtaget.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 14:41
|
Medlem

|
Fotografera, inte fota med fötterna.
Jag tar alltid in dynorna på natten, men på dagarna får de ligga.
Jag fick ett besök av en granne som också har katt, och till och med hon var irreterad, de har nätat in sin uteplats och en bit av gräset för att katten ska kunna vara ute, men ändå hålla sig hemma.
Nu är de andra katterna där och jamar och fräser åt hennes katt som ju inte kommer åt dom. Även hos henne så gräver och skiter katterna i rabatter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 14:45
|

Medlem

|
Haha... Jaja... Då förstår jag. Har dåliga erfarenheter med människor som faktiskt "fotat till" katterna. Så fel det kan bli med den tvetydiga svenskan.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2004, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
Att bygga en inhängnad till sina katter låter som en väldigt bra ide tycker jag. Kan inte alla här som antingen inte vill ha katter på sin tomt eller som är rädd att katterna ska behandlas illa av någon, lobba för att fler kattägare inom tättbebyggt område har kattgårdar? Det skulle lösa de flestas problem tror jag. katterna får komma ut men grannen slipper besök. tyvärr så tror jag att liknande problem som i denna tråd uppstår pga att olika människor har olika referensramar, jag tror tyvärr att samma människor som "släpper katter vind för våg" enligt grannen är samma granne som är oförstående när man påpekar att deras barn gjort nåt dumt. Jag har svårt att förklara vad jag menar , men en del människor tar mer plats och de tycker att det är rätt. jag personligen kommer aldrig att flytta till ett villaområde just pga av liknande personer, just för jag kan reta upp mig väldigt på grannar. Bor tyvärr idag i lägenhet men kommer så snart som möjligt att fly ut i skogen
--------------------
karin
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2004, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 258
Medlem nr: 364

|
 Gå och köp dig en flaska "Get Off" och spraya med. Ganska dyr kostnad. Eller gör som jag gjorde, köpte eltråd för hund och satte den lågt ner och jag lovar dig att den invensteringen på en tusen kronor håller ännu efter fyra år. Men den måste vara för smådjur inte hästar det är för starkt. Mitt stängsel tar barnen i men det berör inte dem ett dugg det killar lite inte mer. Inga fyrbenta djur kommer in i trädgården, sorry till och med ekorren sticker. Fast igelkotten tycks det inte beröra alls. Mvh Anne
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
07-07-2004, 21:11
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2004, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 463
Medlem nr: 48

|
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 22:11) Det finns det som är värre att sätta fingrarna i än kattskiten, barnskit från ungar i 5-10 årsåldern. Dom har tydligen satt i system att "skita"in ett revir, ja, dom pinkar in det också. Du menar inte på fullt allvar att barnen går omkring och bajsar utomhus - i andras trädgårdar??!
--------------------
Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
07-07-2004, 22:20
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2004, 06:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Säger man något till familjerna så får man till svar, "skaffa ett eget liv". Dessa barn är även inne på tomterna och skövlar av det vi planterat och odlat. Förra året fick jag alla rosorna sönderklippta. Gissa hur det ser ut när 6 ungar med saxar härjat villt, ingen vacker syn alls. Jag visste inte om jag skulle börja gråta eller ta ihjäl ungarna MED föräldrar.   Vad gör man åt sådant! vilket elände.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2004, 06:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210

|
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Säger man något till familjerna så får man till svar, "skaffa ett eget liv". Dessa barn är även inne på tomterna och skövlar av det vi planterat och odlat. Förra året fick jag alla rosorna sönderklippta. Gissa hur det ser ut när 6 ungar med saxar härjat villt, ingen vacker syn alls. Jag visste inte om jag skulle börja gråta eller ta ihjäl ungarna MED föräldrar.  Väldigt intressant Ämnet börjar med att endel( tex jag själv) är irriterade över att behöva ordna med olika saker för att inte ha katter på tomt och altan inklusive stora sandlådan och har kommit till en önskan att ha ihjäl barn med föräldrar???? Det är var väl aldrig någon som påstog att det gällde ALLA kattägare??? utan som vanligt är det ju en lite klick som ställer till besvär för andra. Så ni som tar åt er.....finns det anledning?  Alla vågar inte säga till grannen att katten INTE är välkommen på altanen! Det vore bättre att som granne få säga - "kan inte eran katt få komma in till oss en stund och kela !!!!! Det är tråkigt att bara för att man INTE vill ha en katt på altanen så behöver man inte vara katthatare. Dessutom skulle jag oxå bara vilja låta mina saker ligga på altanen som kattägare kan göra. ( Där har ju katten låda att eller annat att göra sina behov på ) Jag vill självbestämma om jag ska ta in mina dynor och jag skulle vara glad om jag slapp belamra våran lilla hall med trädgårdssaker Till Copycat kan jag bara säga att ens skoja om att ha ihäl ungar med familj är inte ett dugg kul. Och med sådana besvär som DU verkar ha borde du göra en polisanmälan( men det kanske redan är gjort?) Dessutom finns ju sociala som du kan göra anmälan till! BAJS PÅ GÅNGVÄGAR AV BARNEN RING HÄLSOVÅRDSNÄMDEN!!!!! Menar du att det är fler barnfamiljer som gör så hos er??? Jag blir verkligen förvånad? Att anmäla en katt ägare som inte har koll på sin katt är inte lika lätt
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2004, 08:08
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Säger man något till familjerna så får man till svar, "skaffa ett eget liv". Dessa barn är även inne på tomterna och skövlar av det vi planterat och odlat. Förra året fick jag alla rosorna sönderklippta. Gissa hur det ser ut när 6 ungar med saxar härjat villt, ingen vacker syn alls. Jag visste inte om jag skulle börja gråta eller ta ihjäl ungarna MED föräldrar.  Barnens och föräldrarnas beteende verkar vara helsjukt Ni som är vittnen till det hela borde ta ert ansvar och kontakta sociala myndigheter... allt står inte rätt till och familjerna bör snarast få professionell hjälp. Man ska inte stillatigande se på när något så sjukt pågår. Det måste vara helt unikt för hela landet.... i alla fall så har jag aldrig hört talas eller läst om sånt.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|