Jag satte barrotade rosor i höstas. De har växt fint hela våren men nu har två av dem fått bladen hopskrumpna, bruna och liksom vissna. Alla mina rosor har haft en del bladlöss och jag har sprutat varje dag, men de rosor som haft bladlöss får andra skador som inte liknar detta. Just dessa två rosor har heller inte som jag kan minnas det, varit lössangripna som de andra rosorna.
Nu vid närinspektion så upptäckte jag att jorden under rosorna som ser ut så här vissna, är full av små krypande flugor, små svarta saker. De flög iväg snabbt då jag började spruta såpalösning på jorden. De sitter inga fast på rosorna, ej heller var de små flugorna bevingade bladlöss. Jag prövade i panik att slänga på ett lager av sand runt/under rosen, men det enda som hände var att flugorna satte sig på sanden under rosen istället för på jorden. Vad är detta för flugor, och är de ansvariga för de vissnande/brunfläckiga rosorna??? Vad kan ha hänt med mina rosor? Skall jag ta bort alla vissnade blad, så får jag ta bort precis vartenda ett, är det verkligen rätt behandling?? De rosor som drabbats är dels en rose de rescht och dels en gallicaros jag inte minns namnet på just nu.
|