okej, nu kör vi.

den här är ungefär 12-13 centimeter hög, och krokig eftersom den under min mammas vård har stått vänd åt samma håll i ett halvår.. själv brukar jag snurra lite på dem så att de inte blir sådär. nu har den däremot stått vänt med "baksidan" mot fönstret i en månad, och jag är lite nervös, för jag har nämligen upptäckt något liiitet litet grönt på "baksidan" som mest ser ut som en liten grodd men som väl antagligen är en knopp. HUR skall jag nu vända kaktusen för att inte döda de stackars blommorna innan de ens föds?

de här är mellan 10 och 15 centimeter höga och väldigt lika den på den förra bilden, förutom att de är smalare. som "grupp" har alla tre tillsammans ungefär lika stor diameter som den. men är det samma sort, rent av? och så undrar jag om man kan dela den. av taggighetsskäl har jag inte så stor lust att börja gräva upp roten och titta om det finns enklare sätt att få veta..

den här kompisen är ungefär tre centimeter hög och fem centimeter i diameter. som en liten boll. en av mina favoriter.. men den har varit lika liten i de kanske två-tre år som jag har haft den. är jag elak mot den eller skall den inte växa?

och så lilla suckulenten då, som är en sån där liten som man bara inte kan låta bli att älska.. jag tror att det är en crassula/sinocrassula av något slag, men av sådana finns det ju en miljon olika. i verkligheten ger den ett intryck av att vara lite mörkare i färgen än den ser ut på bilden. och den är alldeles len att klappa på, åtminstone om man stryker den medhårs.