Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Omslag för ond fot, Vad ska man använda?
          myskmadra
          Inlägg 18-07-2004, 21:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Kan inte låta bli att tipsa om "ormsalva". smile.gif
          Den finns på apoteket, en tub kostar ca 80 kr och är det enda liniment jag provat som inte luktar så starkt och som aldrig har irriterat min hud - snarare är den läkande. Den är bra om man är mycket öm och knappt tål beröring/ massage. Massagen blir i stället njutbar och man "kommer åt" bättre eller hur jag ska uttrycka mig.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          pepparmynta
          Inlägg 19-07-2004, 08:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 290
          Medlem nr: 2 814

CITAT (myskmadra @ 18-07-2004, 22:20)
          Kan inte låta bli att tipsa om "ormsalva".  :)
          Den finns på apoteket, en tub kostar ca 80 kr och är det enda liniment jag provat som inte luktar så starkt och som aldrig har irriterat min hud - snarare är den läkande.

Läggs på minnet!

--------------------
          Pepparmynta
          Omnia mea mecum porto -"Allt som är mitt bär jag med mig"

Citera
          Christoffer
          Inlägg 19-07-2004, 18:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Kamfersprit har använts i alla tider mot reumatiska smärtor (endast utvärtes alltså) men det luktar inte gott.

Citera
          Eivor på Väddö
          Inlägg 19-07-2004, 18:42
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem nr: 2 433

Renfana har jag använt när jag stukat foten. Svullanden gick ner coh det onda försvann. Krossa bladen och lägg dem i en duk el dyl - inte direkt på huden - och linda om där du har ont. Eivor på Väddö

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-07-2004, 12:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Är inte det märkligt att man säljer "svenskdroppar" i Tyskland man inte här.?

Det var en stor diskussion i ett tyskt trädgårdsforum om detta, alla berättade om vad det är bra för. Men jag som bor i Sverige vet inte om det.
          I varje Apothek i tyskland kan du köper örter som du sedan tillsätter sprit.

Är det som med Wienerbröd som heter Kopenhagener i Wien?

Elisabeth

Citera
          Mocca
          Inlägg 21-07-2004, 09:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 3 052

Ja man kan ju undra varför de svenska myndigheterna ska vara så rädda för naturmedicin. De gör ju allt för att hitta "fel" och biverkningar på dessa. Visst ska det kontrolleras, men det ska också göras med västerländsk medicin. Men den får ju säljas även om den ger så svåra biverkningar att det krävs annan medicin för att ta hand om dessa.....

En av anledningarna till att västerländsk medicin inte vill tro på naturmedel är förmodligen för att då får de inte ut sin "provision" från läkemedelsföretagen. Dessutom kan vem som helst gå ut i naturen och plocka örter, resp odla själv. Så det finns inga "pengar" att tala om. Pengar har makt, även då det inte skulle vara så i dessa sammanhang. "Kloka gubbar och kloka gummor" tog aldrig betalt för att de hjälpte människor förr, och så är det till viss del fortfarande. Men det är alltid någon som ser med "dollarögon" på allt.

Tyskland har en helt annan öppenhet mot naturmediciner och har ett antal välrenommerade kliniker t o m.

Svenskdroppar säljs i Sverige, men fattas ämnen från det ursprungliga receptet pga att den kombinationen inte får säljas i Sverige. Därför är inte den svensksålda varianter så effektiv som originalreceptet. Det är synd, för det är ett mycket bra naturmedel.

Sägnen säger att det var en svensk läkare Med Dr Rektor Samst som tog fram receptet en gång. Detta ska ha hittats efter hans död. Han sägs ha dött i en ridolycka 104 år gammal.

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-09-2004, 10:18
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Mocca! Jag har alldeles glömt bort detta. Men jag kollade med Crearome och de säger att: Tidigare var de förbjudna att tillsätta kamfer, men detta är tillåtet igen och därmed är det Maria Trebens originalrecept. Skälet till att det står för utvärtesbruk är att det är förbjudet att sälja och marknadsföra elixiret med alkohol i...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Christoffer
          Inlägg 09-09-2004, 14:45
          Länk hit: #28

Medlem

Vad är det i Svenskdroppar som skulle vara så farligt då?

Citera
          Mocca
          Inlägg 22-09-2004, 21:15
          Länk hit: #29

Medlem

Fenja.....apoteken säljer kampherolja, så det snacket köper jag inte. Kampher är heller inte listat som "förbjudet" ämne. Tyvärr skriver inte Crearome ut vad deras Schweden bitter innehåller, dåligt tycker jag.

Om de har angivit till dig att anledningen till att det står för "utvärtes bruk" är för att det är förbjudet att sälja och marknadsföra elixir med alkohol i så berättar det bara att de inte har en aning om vad de talar om!! Skandal att sådana människor utger sig för att vara kunniga i naturmedelslära!!! Inte undra på att så många anklagar oss som håller på med örter och naturmedel för att vara kvacksalvare. Det finns alldeles för många som inte har den jotaste aning om vad de talar om. Förlåt, men jag blir arg när jag upptäcker att människor utger sig för att vara kunniga och t o m håller kurser i ämnet, när de i själva verket är totalt ute och cyklar, i alla fall i detta fallet.

Det är nämligen så att inget av alkoholen finns kvar i svenskdropparna efter avsilningen. Däremot finns det i örterna (som silas bort). Men det är klart, man kan ju alltid tugga på dem om man är dum nog för det......

Christoffer

Det finns inget i svenskdroppar som är farligt, såvida det inte är ett ämne som ingår i receptet som man är allergisk mot. Det är ett fantastiskt bra naturmedel både som förebyggande och vid akutfall. Problemet är, att det i Sverige säljs svenskdroppar som är verksamma, men inte så bra som de som säljs i Tyskland t ex. De i Tyskland följer originalreceptet och kan inte köpas "färdiga" utan du måste själv "sätta dem". De är utmärkta både för invärtes och utvärtes bruk och kan som sagts även användas av f d alkoholister utan risk för återfall.

Citera
          *Laika*
          Inlägg 22-09-2004, 21:43
          Länk hit: #30

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Jag fatar inte vad det är att tjafsa om, huvudsaken är väl att dropparna funkar? Det verkar vara flera som testat, o varit nöjda. Ska det inte finnas en tråd på odla som klarar sig ifrån halv världskrig. Det blir inte bättre bara för att två sitter o TROR att dom vet det rätta svaret. Funkar dropparna, så låt det vara med det då.
          Mvh. Laika

Citera
          Christoffer
          Inlägg 22-09-2004, 22:08
          Länk hit: #31

Medlem

Vad är receptet på "Svenska droppar"? Eller de tyska?

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-09-2004, 23:16
          Länk hit: #32

Medlem

Mocca! Det är INTE Crearome som sa att de skriver utvärtesbruk för att de inte får sälja produkter med alkohol. Det berättade en innehavare av en Hälsokostbutik. Det är därför det inte säljs i svenska hälsokostbutiker, de får inte importera de tyska svenskdropparna, som innehåller alkohol.
          Jag förstår ju att det är någon annan sorts örter du använder eftersom de suger upp hela alkoholhalten.... laugh.gif rolleyes.gif!! Mina är ca 37%. Gör jag Citronmeliss-, Pepparmynts- eller annan örtlikör så innehåller den en alkoholhalt, efter tillsats av sötningsmedel (honung, vit sirap, sockerlag), på mellan 20-30 %.
          Det där var faktiskt riktigt roligt ju!!!
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Mocca
          Inlägg 23-09-2004, 20:24
          Länk hit: #33

Medlem

[QUOTE] Men jag kollade med Crearome och de säger att: Tidigare var de förbjudna att tillsätta kamfer, men detta är tillåtet igen och därmed är det Maria Trebens originalrecept. Skälet till att det står för utvärtesbruk är att det är förbjudet att sälja och marknadsföra elixiret med alkohol i...
          [QUOTE]

Felskrivning då? Whatever.....

Du ska kanske inte jämföra Citronmeliss etc med Svenskdroppar eftersom du använder bladen/blommorna i de sammanhangen och inte rötterna som ingår i svenskdropparna. Men det visste du väl? Kanske?

Laika......

Nåt världskrig handlar detta inte om, utan enbart en information från mej om att det är en skillnad på svenskdroppar och svenskdroppar. Det är det som är problemet. När man köper en produkt, eller blir ordinerad, ska man kunna lita på att det är en originalprodukt. Annars finns risken att produkten inte håller vad man lovar när man ordinerar densamma. Då uppstår ofta pratet om att det inte fungerar, kvacksalveri osv. Så det är inget världskrig utan det handlar enbart om att hålla sig till fakta och ta reda på hur det verkligen ligger till innan man talar.

Citera
          Fenja
          Inlägg 24-09-2004, 12:58
          Länk hit: #34

Medlem

Ja, det blev ett syftningsfel angående Crearome i förra inlägget, Men det är väl korrigerat nu? Vänderots- älgörtstinktur tillesempel gör jag på rötterna och det är fortfarande alkohol i denna... runt 35%....
          Kan du vederlägga på något vis att Crearome inte säljer originalreceptet utöver att påstå att de "vet"?
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Mocca
          Inlägg 24-09-2004, 20:17
          Länk hit: #35

Medlem

Allt du behöver göra är att jämföra recepten.....

Och nu är detta för mej en avslutad diskussion smile.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 24-09-2004, 21:56
          Länk hit: #36

Medlem

Jag citerar Mocca: "Tyvärr skriver inte Crearome ut vad deras Schweden bitter innehåller, dåligt tycker jag".... och ändå "vet" du att det inte är originalreceptet de följer?!! rolleyes.gif
          Inte helt svårt att förstå att diskussionen är avslutad för din del.....
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          silos
          Inlägg 11-12-2013, 19:05
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag hamnade här då jag letade efter Svenskdroppar:)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 21:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon