Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Helgens begivelser, Med krypvarning
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-07-2004, 17:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Helgens bildskörd, del 1. Avtryckarfingret var aktivt i helgen och här kommer en del. Fredagen var skaplig i väderhänseende så myrorna passade på att svärma lite. Här är några svartmyror på väg upp på en stolpe för att få startplats. Ser lite lustigt ut med myran högst upp som verkar vända sig om och hojta: Sätt fart nu grabbar. Jo, det är hanar. Åskådarmyran till vänster kastar lite skugga.

Det var även andra myror uppe och flög. Lite senare på dagen började det dimpa ner några större saken, 15-20 mm stora. Så fort dom landade bröt dom av vingarna, så fort att jag missade att fota detta. Är inte helt säker men av storleken att döma, framför allt huvudstorleken, så tror jag att det är en hästmyra. Vilken av våra 2 Camponotus-arter det är vet jag däremot inte.

På stjärnflockan uppehöll sig ett par maffiga flugor. Jag är inte helt säker där heller men av allt att döma är det frågan om Gulfläckiga flugor, Mesembrina meridiana. Jag tycker dom är fina och särskilt då alla borsten, men jag är medveten om att en del mest tycker det är stora läbbiga äckel-päckel-kryp. Alla kan ju inte älska alla här på jorden.

I en gul lilja huserade en spindel med sitt nät. Strategisk placering. Tyvärr vet jag inte heller här vad det är för art för den ville inte visa sig från sin bästa sida, dvs ovanifrån. Möjligen någon klotspindel. En hona är det i alla fall.

Till sist en bild på Mossfloxen. Där hade tydligen en sork installerat sig med tanke på alla hålen som ledde till ett större hålrum i mitten. Får se hur mycket av floxen som överlever.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon