Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blomsterkaprifol, Bär eller frökapsel?
          Copycat
          Inlägg 30-07-2004, 17:05
          Länk hit: #1

Gäster

jag köpte tidigare i sommar en söt liten Blomsterkaprifol, ca. 50 cm. Den har nu vuxit ikapp mig och mäter nästan 2 meter idag. Den har bjudit på 8 blomklasar och flera är på gång efter att den förgrenat sig. Nu har den börjat tappa dom utblommade bladen, men det är något som är kvar och växer där. Det ser ut som frökapslar, fast gröna. Vad är det för något? Är det frön eller bär? Kan jag så fröna om det nu är sådana, och hur går jag tillväga. Jag skulle inte ha något emot att få flera av denna vackra växt. wub.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-07-2004, 17:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kaprifoler får bär (giftiga) med frön som finns inuti bäret.
          http://www.meemelink.com/prints%20images/1...caprifolium.jpg

Du kan så fröna som finns i bären (ta bort fruktköttet), fröna måste ha kallstratifiering för att gro i flera månader så antingen låter du sådden stå ute över vintern eller så ställer du in den i kylskåpet. Det är dock inte säkert att det blir plantor som ser exakt ut som den kaprifolen du tog fröna ifrån, är det en förädlad sort så mixas alla gener och bildar nya sorter vid frösådd.

Vill du ha nya plantor som är exakt likadan så är det sticklingar eller avläggare man brukar föröka kaprifol med.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 02:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon