Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Invasion i trädgården!
          Mi70
          Inlägg 01-08-2004, 00:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Fast en ganska trevlig sådan! Det snår av små plantor som jag gissade var zuccini som grott från en kastad sådan grönsak i komposten, som jag brett ut i rabatten, visar sig nu vara just det! Och den kastar sig iväg i enorma revor och de första små frukterna börjar just visa sig, den ligger några steg före min medvetet odlade! smile.gif

Men den börjar bli väl stor, och blommorna får snällt maka på sig i rabatten, under den enorma bladmassan döljer sig både vallmo och rosenstav i två färger, jag hoppas de överlever även om de inte ser så glada ut just nu......... unsure.gif wink.gif

Citera
          yla
          Inlägg 01-08-2004, 09:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

oj hoppas att du får fina frukter på den
          jag vet inte men kanske kan du ta av några blad för att dina andra blommor ska överleva
          men det ser härligt ut

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-08-2004, 10:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp dessa växter blir monster och de brukar kunna växa ett bra tag till så varje ranka hinner bli ännu längre innan plantan slutar växa.

Sommarsquash/vintersquash trombincino, vintersquash Lakota och spagettipumpa växer här, jag brukar leda upp rankorna på bergshällen, hela bergshällen brukar vara täckt av grönmassa + frukter när frosten kommer.

Min vanliga sommarsquash (zucchini) är beskedligare ofta växer ju de mera i buskform och rankar sig ej.

Glöm inte fota frukterna, det kan bli ganska kul frukter ibland, squash och pumpor korsar sig ju glatt.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Regna
          Inlägg 01-08-2004, 14:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 3 562

Oj vilka fina buskar. Ät upp blommorna till zucchini och squash medan de fortfarande är saftiga och fina, innan det blir riktiga grönsaker baktill och blomman vissnar ner. smile.gif Grönsakerna går att köpa i affären, de skördade blommorna gör det inte (tyvärr).

Fiori di zucca är bland det godare man kan äta, och en säsongsdelikatess. Ta bort pistiller och ståndare. Fyll blomman med ströbröd och stekt köttfärs eller ansjovis, panera med mjöl och fritera. Eller doppa i frityrsmet och fritera den ofylld. Eller ångkoka den och servera till ris eller pasta med en liten klick smör eller god olivolja, hyvla över parmesan. Eller hacka blommorna och blanda med olja och parmesan, som pastasås eller direkt i en krämig risotto. Doften och färgen är oemotståndliga.

Citera
          yla
          Inlägg 01-08-2004, 14:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

OJ vilken rätt.min gigant pumpa har just blommor går dom o äta också o kan man få frukter ändå wub.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Regna
          Inlägg 01-08-2004, 20:01
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (oldwolfie @ 01-08-2004, 15:49)
          OJ vilken rätt.min gigant pumpa har just blommor går dom o äta också o kan man få frukter ändå wub.gif

Vet inte om det gäller jättepumpors blommor eller om smaken på dem skulle skilja sig nämnvärt, har bara sett squash/zucchini-blommor som sådan rätt. Tyvärr så tar man död på grönsaksutvecklingen, men... tar man med det späda grönsaksämnet/babyfrukten bakom blomman i tillagningen av rätten, som en ångkokt delikatess till eller hackad som fyllning i blomman, så tycker jag att det smakar kanon.

Har aldrig skördat mina själv, köpte blommorna färdigskördade, oftast med det späda grönsaksämnet baktill. De vissnar ner runt en dag efter skörd, så det är verkligen en färskvara.

(Inte min bild här nedan heller, men den är representativ *dreglar hungrigt*)

Ångrar att jag inte planterade squash eller zucchini istället för tomater just nu. biggrin.gif

Citera
          Mi70
          Inlägg 02-08-2004, 00:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Oh, det såg härligt ut med squashblommorna, vilka härliga recept, jag har redan noterat så att jag kanske kan pröva, nu då man för en gångs skull har mer plantor än man planerat för! laugh.gif

Åsa, vilken bra idé att leda upp rankorna på hällen! Det brukar annars vara det största problemet! Själv har jag byggt en ställning runt den odlingslåda där jag har min odlade squash, och hade tänkt pröva att leda upp rankorna i denna. Jag har inte prövat det förut, och först nu börjar rankorna på dessa plantor bli så stora att det är möjligt. Rankorna på de vildsådda rackarna får jag nog börja leda längs kanten på rabatten, de når nu ända fram till stengången.......!

Citera
          Regna
          Inlägg 02-08-2004, 10:45
          Länk hit: #8

Medlem

Tänkte aldrig på att söka på den engelska namnet courgette... eftersom mina tillagningsanvisningar tidigare var ganska luddiga, så finner ni här recept på engelska:

Google-träffar

Ett urval:
          - Engelsk-språkiga recept på italiensk site
          - BBC: Friterade blommor
          - BBC: Penne med blommor

Det var rätt så sällsynt med recept för zucchiniblommor/squashblommor på svenska. Hittade från Jamie Oliver och Jonas Borssén, sedan några referenser till oredovisade recept i böcker.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 00:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon