Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Röd beläggning, Äpple
          Elihe
          Inlägg 01-08-2004, 15:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

Hej på er!
          Var ute o pincerade ett av mina äppelträd o upptäckte att många av bladens undersida hade en sammetslik rosaröd beläggning. Är det någon som vet vad detta är?
          Mvh
          huh.gif huh.gif wink.gif

--------------------
          Bettan

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 14:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Skulle tro att detta är ärren efter bladlössen som brukar färga apelbladen röda (men oftast också översidan) och dessutom buckla till dem lite där de farit fram. Ser du något mer på bladen nu, har det röda övergått i brunt eller liknande?

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 13-08-2004, 23:24
          Länk hit: #3

Medlem

Hej o välkommen tillbaka efter semestern Cilla!
          Jag tror att en del av bladen blivit torra o bruna där beläggningen varit. Men inte alla. Detta fenomen fanns redan vid bladutspringet men då trodde jag att bladen skulle se ut så det mer var som färg o inte som en beläggning
          MVH wink.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-08-2004, 23:42
          Länk hit: #4

Medlem

Hej och tack Elihe! UJ vad man får vattna nu - min prunus serrula vill ha mängder hela tiden! Är ditt glanskörsbär också törstigt?

Bladlössen brukar skapa de här röda missfärgningarna tidigt vid bladutspringet. Om det inte är stora delar av trädets totala bladmassa som är drabbade behöver du inte åtgärda. Om t ex 25% av bladen är drabbade kan man hjälpa trädet med förlusten, samt se till att lössen får det svårare nästa vår.

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 18-08-2004, 13:41
          Länk hit: #5

Medlem

Hej cilla!
          Mitt glanskörsbär har stått i jorden i ca en månad o vid planteringen vattnade jag med ca 20 liter vatten. Sen har det regnat mest hela tiden så jag har inte vattnat mer. Men det ser friskt ut o inte i behov av vatten. Kan bero på att nedre delen av stammen står i skugga står del av dagen. Men man kanske skall vattna ändå??Som med rosor för att jorden ska packa sig om rötterna. Isåfall är det på tiden.
          Enda fördelen med den här sommaren är att man inte behövt vattna!O att allt nyplanterat mår bra däremot ser många av mina höga perenner ut som f--n. regnet har slagit ner dem o de hänger som vissna tulpaner över det som är lägre o döljer det effektivt. Har fått klippa bort massor o det gör ju inte rabatterna roligare. Det blir nog lägre varianter nästa år eller ordentliga stöd- mina pinnar har gett vika hur lätt som helst!
          MVH smile.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-08-2004, 21:45
          Länk hit: #6

Medlem

Jo, det där med nedslagna växter har man fått en hel del av denna sommar. Det har också växt så det knakat. Växer är optimistiska - rätt upp bara som om inmgen fara fanns och sedan platt fall...
          Men mycket har också blivit häftigft starkt i år tycker jag. Mina solrosor är ca 4 meter höga med stora blommor uppe i skyn. Flera myntor och anisisopen är lika långa som jag med långa härilga blomstjälkar...

Om det regnar ordentligt eller ofta behöver man ju inte vattna. Men jag måste vattna mitt glanskörsbär trots det regn jag fått här, det har varit för lite trots att det kommit skurar lite då och då.

Man ser när det börjar sloka. Jag missade det en gång och bladen hängde platt intill grenarna på stackaren, men det tog sig fint ändå vid vattning. Och när jag tittar närmare på det nu ser jag att det vuxit 50 centimeter - mer än jag tyckte först. Duktiga träd!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 11:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon