Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fängelse, Många vill inte vara där!
          cic
          Inlägg 05-08-2004, 20:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Vad jag menar är: det är skillnad att veta om ett ord stavas med e eller ä, och att ha dyslektiska problem.

Jag har själv inte aning om hur det är att bokstäver "hoppar", vill inte förminska någon. unsure.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          alex
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 508

Varför så många i fängelsena är dyslektiker är kanske för att de har haft en jobbigare uppväxt än många andra, då de kanske har blivit mobbade för att de har haft svårt att läsa och skriva.

Ni som har dyseleksi här, kanske inte har blivit mobbade, men ni sitter ju inte i fängelse heller och om ni har blivit mobbade, så kanske ni har haft en trygg familj.

Ett exempel:
          Du är 8 år, är förväntad att kunna läsa men inte kan.

Alla i klassen retar dig eftersom du är så "dum".
          Du har en pappa som är alkoholist och en mamma som vill skilja sig.

Du leter efter vänner och får tag på några "vänner".

Dessa "vänner" är 3 år äldre än dig, och har precis för första gången snattat. De vill att du ska göra samma sak vilket du gör och sedan fortsätter det på det spåret...

--------------------
          Mvh Alexander i Töreboda

Citera
          Fenja
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Per definition i Nationalencyklopedien:
          Dyslexi - läs- och skrivsvårigheter, de särskilda svårigheter med skriftspråket som en del individer har. När det gäller den ofta synonymt använda termen dyslexi (eller s.k. ordblindhet) rör det sig ofta om ärftligt betingade inlärningsproblem på just skriftspråkets område, särskilt avläsning av ord och rättstavning, utan att svårigheter på andra områden behöver uppträda. Det finns också vuxna som på grund av hjärnskada har nedsatt eller upphävd förmåga att skriva; i sådana fall talar vi om dysgrafi och/eller agrafi. Den mer allmänna termen lässvårigheter kan emellertid ofta avse inlärningsproblem i vidare mening än dyslexi och innefatta problem med tolkning och förståelse av språkliga meddelanden liksom problem med skolinlärning i stort. Här kan också sociala och pedagogiska faktorer finnas med i bakgrunden på ett tydligare sätt än vid dyslexi. Gränsen mellan dyslexi och allmänna lässvårigheter är emellertid ganska oskarp.

Men Pejori har rätt det har forskats och följts upp en hel del om dyslexin bland interner. En majoritet av landets intagna har dyslexi. Många som sitter på kåken läser upp sig till grundskole- eller gymnasiekompetens. Jag är också dyslektiker, så alla sådana (pejori, andersen och jag till exempel) sitter inte på kåken! tongue.gif

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Hannele
          Inlägg 05-08-2004, 21:51
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Fenja @ 05-08-2004, 21:22)
          En majoritet av landets intagna har dyslexi.

Och vad beror det på?
          Inte ens i dag kan man få hjälp och en del (äldre) lärare kan vara bra taskiga och bara öka mobbningen. Kunskap även bland lärare är urdålig. Inte blir det bättre med allt sparande och stora klasser, mindre speciallärare, etc.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 05-08-2004, 22:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Hannele @ 05-08-2004, 22:51)
          CITAT (Fenja @ 05-08-2004, 21:22)
          En majoritet av landets intagna har dyslexi.

Och vad beror det på?
          Inte ens i dag kan man få hjälp och en del (äldre) lärare kan vara bra taskiga och bara öka mobbningen. Kunskap även bland lärare är urdålig. Inte blir det bättre med allt sparande och stora klasser, mindre speciallärare, etc.

det ligger mycket i det du säger där hannele laugh.gif
          under hela min skoltid fick jag höra av mina lärare uttryck som: den ungen är dum i huvudet, henne kommer det aldrig att bli något av. hon kommer aldrig att bli normal som inte ens kan skriva rätt, med rätt hand osv. osv. mad.gif mad.gif
          dessa lärare dömde ut mig direkt wub.gif
          hade jag inte varit den jag är, hade nog jag också suttit inne i dag sad.gif
          men jag bestämde mig för att visa dom att dom hade fel.
          det hade dom smile.gif rolleyes.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Posse
          Inlägg 05-08-2004, 22:11
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (andersen @ 05-08-2004, 20:50)
          Men är det inte så att man blandar ihop bokstavs sjukdomar med dyslektiker?

Från uppsatsen DAMP och Den Sociala Villervallan:

CITAT
          Psykiatriprofessorn Sten Levander [---]anser bl.a. att omkring hälften av alla interner i Sverige har haft DAMP som barn och att många vuxna alltjämt har kvar diagnosen.

Från nyhetsnotisen Var fjärde brottsling "bokstavsbarn":
          CITAT
          Minst var fjärde dömd brottsling på slutna anstalter har AD/HD eller damp. Det visar en kartläggning från Kriminalvårdsstyrelsen som presenteras i mitten av månaden, uppger Aktuellt.

Citera
          Vicke
          Inlägg 07-08-2004, 15:54
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 4 192

CITAT
          bor du i finland vicke?  
          häftigt igentligen.  
          här kan man sitta och prata med folk över hela världen    
          det känns som man bodde i samma stad i bland
          Japp. På västkusten. Är en av 300 000 finlandssvenskar. smile.gif

CITAT
          Finska är nog svårare att lära sig... men det är en fråga om att ha förutsättningar, vilja och våga!

"Kan man lära sig finska kan man lära sig allt" laugh.gif Det skiljer en hel del från svenska visserligen. Men vi finlandssvenskar kan ju inte klara oss (förutom i vissa nästan helt svenskspråkiga byar) som den lilla 6% vi är om vi inte kan prata finska. Sen är diskussionsforum bra ställen att öva på. smile.gif Kan prata engelska och lite tyska också och tyska är väl det enda jag inte praktiserar på något forum. ^_^
          Svenskar verkar överlag inte alltid fatta hur det hänger ihop med finlandssvenskarna i Finland. Har fått flera komplimanger för min svenska och det är ju kanske inte så märkligt att jag behärskar språket bra eftersom det är mitt modersmål... Så jag är alltid redo att förklara om det finns oklarheter. biggrin.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon