Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > UV-filter
          Ingela_67
          Inlägg 05-08-2004, 12:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

Hej,
          Har varit drabbat av väldigt grumligt vatten pga alger och har nu investerat i ett sk klarvattenpaket med pump och UV-filter. Märker bara efter 2 dagar en väsentlig skillnad :0))

Enligt rekommendationerna så bör man inte köra UV-lampan förrän efter ca 5 veckor pga att filtret ska hinna bygga upp mikroorganismer. Men eftersom mitt vatten var så grumligt så fick jag rådet av tillverkaren att slå på UV-lampan direkt.

Men jag glömde fråga om och när jag i sådana fall ska slå av den..eller ska den lysa hela tiden? Någon här som kan hjälpa mig med detta så skulle jag bli jätteglad.

MVH Ingela.

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          Ellebo
          Inlägg 05-08-2004, 12:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 3 639

Var har du köpt den, skulle vara underbart med lite klart vatten efter en grumlig sommar!! ohmy.gif

--------------------
          Lena i Småland

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 05-08-2004, 20:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

Hej ,
          Jag beställde mitt klarvattenpaket från Willab trädgård. Med Bioforce och Ecopower får du tre tekniker i ett system - mekanisk och biologisk rening samt UV-belysning. De lämnar två års garanti på dessa.

En väldigt trevlig försäljare räknade ut efter konstens alla regler vilken storlek jag behöver till min damm. De har kort leveranstid och sen är det
          väldigt praktiskt eftersom de levererar ända hem på gården och därefter kommer fakturan.

Ingen billig historia precis..men i paketet ingår det ju både pump som man kan koppla till ett vattenfall, kruka odyl om man så vill och sen även ett UV-filter. Jag tycker det är värt varenda öre. Nu kan jag se fiskarna i djuphålan igen :0)

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          kermita
          Inlägg 05-08-2004, 21:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 530

Hej !
          Jag har också köpt klarvattenpaket från Willab trädgård. Har kört pumpen utan lampa 2 veckor. Vågar inte sätta på lampan än. Ser tyvärr inte mycket skillnad på vattnet. Kanske sätter på den imorgon, om du fick det rådet bör det ju fungera.Tycker som du att leveransen gick snabbt och trevliga försäljare. Någon som vet hur viktigt det är att vänta 5 veckor med uv-lampan. Hör jag inget tänder jag den imorgon.

Citera
          Isaxsson
          Inlägg 05-08-2004, 22:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 4 196

När man startar upp en ny damm så bör man inte köra uv-ljuset de första veckorna dels för att det inte finns några alger och för att inte påverka bakteriefloran som behöver flera veckor för att bildas , men efter som ni kört era dammar en längre tid så finns ju redan alla bakterier och även alger så då är det bara att tända uv lampan.

Så tror jag det är

Ola i Piteå...

Ps Torvblock de färgar vattnet brunt

Citera
          kermita
          Inlägg 06-08-2004, 08:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 530

Tack!
          Nu går jag ut och tänder lampan.

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-08-2004, 11:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Min damm hade varit igång i ca två månader när jag investerade i UV-filter från Laguna. Det fanns inga föreskrifter om väntetider på den lampan så den startades samma dag.
          Även om man inte ser några alger, sker tillväxten i samma ögonblick solen skiner på vattnet, därav UV-filter.

MariaS

Citera
          t955i
          Inlägg 09-08-2004, 06:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 1 935

CITAT (Ingela_67 @ 05-08-2004, 13:31)
          Men jag glömde fråga om och när jag i sådana fall ska slå av den..eller ska den lysa hela tiden?

Den skall lysa hela tiden, sen skall lampan helst bytas varje säsong, trodde själv att det skulle gå bra att köra lampan 2 säsonger "snål;)" men det funkade inte för mig, vattnet vägrade bli klart iår, så jag fick snällt gå och köpa en ny, sen tog det bara några dagar så var vattnet klart igen.

Mvh
          t955i

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon