Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Evert- kursen för killar som vill bli karlar!, bör ej läsas av känsliga fruntimmer !!!
          Smekajsa
          Inlägg 11-08-2004, 05:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 727
          Medlem nr: 3 230

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Den är "skojig"...............

det var en "kurs" som florera via telefax mellan arbetsplatser i början på
          90-talet
          den,Gurkan och många andra

Citera
          amaira
          Inlägg 11-08-2004, 08:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Har inte läst förrän nu, då jag tänkte att jag i alla fall ska titta vad den handlar om.

Räknar mig själv till kategorin "känsliga fruntimmer", mest för att jag blir så less på en viss sorts "jargong", som under benämningen "det är ju bara skoj!", ändå hjälper till att befästa fördomar - och (faktiskt) ursäkta dem som ursäkt behöver.

Det hindrar inte att jag inte kan låta bli att skratta huh.gif sleep.gif , för jag har svårt att motstå humor...

Men ... vad sägs om lite seriösa inslag i debatten? Som motvikt? För att sätta humorn på rätt plats?

Ska jag vara ärlig, så skrattar jag nog lite mera åt "gurkan" än åt Evert-kursen...

Liksom jag är övertygad om, att männen i sammanhanget tycker evert-kursen är bra mycket roligare än "gurkan".

En av mina ... jaja, jag ÄR på skrivhumör, nu drar skriv-klådan iväg med mig wub.gif ...från början:
          En av mina allra roligast historier, (gåta) är en "sån där", som alla tjejer skrattar vansinnigt åt, och männen har svårt att dra på mun åt. Men den ÄR JU så kul!!!

Jaja, jag ska berätta den då.

- En skurkärring, en påskhare, och en mycket stilig och intelligent man, klev in i en hiss för att åka ner från 12-te våningen. Vem tryckte på hissknappen?

- Skurkärringen förstås!!! De andra är ju bara fantasi-figurer!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

En till jag brukar ta i samma veva:

- Vilken tidning var det som hade denna text på sina löpsedlar?
          "Man kastade ut hustrun genom fönstret från sjunde våningen!"

- Expressen.

- Javisst, men vilken tidning var det som hade dessa löpsedlar?
          "Kvinna kastade ut sin man genom fönstret från sjunde våningen"

- Veckomagasinet "Vackrare hem".

Sedan brukar jag avsluta med denna, för jämviktens skull, och som lite plåster på såren för männen i sällskapet, som inte brukar vara särskilt roade vid det här laget.

- Vad ser en man när han ser en blondin djuuuuupt in i ögonen?
          - Bakhuvudet

Sådärja, nu har jag bidragit till "jargong" och "fördomar". Jag har inget emot humor. Och många gånger behövs humorn och skrattet, när verkligheten är sådan att skrattet fastnar i halsen....

Det är ett "verktyg", ett livsverktyg. Om det kan användas rätt.

Vad är det, egentligen som är så "roligt" med de här vitsarna, att de fortsätter leva vidare i all oändlighet? Om inte en sorts djup undre "sanning"? Det finns någonting som berör i dem, och de berör djupt.

För vem har inte varit i den situationen, att de önskat sig både "att åka hem och visa kärringen var skåpet ska stå", och "köpa sig en gurka istället"!

Relationer är inte lätta! Och förälskelse och passion bidrar inte till lättheten precis.
          Inte heller är konfliktlösning någon lätt historia, inte ens innan "kärleken" kommer in i bilden.

Sedan bär vi så många inre drömmar och föreställningar, som inte alltid stämmer överens med verklighetens värld. Förutom allt "gammalt" som vi bär med oss, och som spökar när vi minst anar det.

Som extra krydda på allt det här, ÄR män och kvinnor olika i sitt tanke- och kommunikations-"språk".

"Det svaga könet" - är nog bägge könen, i relation till det andra!!!

Och jag tror faktiskt, att i botten av alla dessa "roliga historier" som roar ofantligt - ligger en stor besvikelse och ruvar, och en djup rädsla, som uttrycks i "förakt".

Ibland kan jag lyssna på andra kvinnor (högutbildade, kloka - i andra sammanhang- intelligenta) som "förfaller" till de gräsligaste "angrepp" på olika män, i fantasins värld. Och skrattar så de håller på att ramla omkull.

Jag förstår inte humorn, tycker bara synd om dem, och de män som de inte lyckas få en mer fungerande relation till.

Som tur är, lever de inte ut dessa elakheter på männen. Tvärom är de mycket respektfulla människor. Så på det viset är det väl en sorts "säkerhetsventil".

Men ... allt detta finns ju, inuti dem! Och sådant som vi bär inom oss, brukar också vara "drivande". Ännu mer, om vi inte erkänner och förstår det.
          Då förstår vi inte heller elakheten som "slingrar sig ut" när vi inte ser det. Som ormen i paradiset. Och ger "motparten" vatten på sin kvarn!!! Och så fortsätter det, för det ÄR ett "samspel" som gäller för bägge parter.

Och då kan vi då välja.

Vill vi fortsätta bära detta samspel, som har en inre styrande förmåga därför att den bottnar i vår egen sårbarhet. Eller vill vi - har vi MODET - att "lyfta fram" sårbarheten i ljuset, och försöka lära oss språket?

Möta våra demoner öga mot öga, eller låta dem driva oss inifrån vårt mörker?

Jag har inget emot dessa historier, faktiskt! Inte i sig själva.
          Det jag har "emot", är bristen på kunskap om "syftet".

Nog är roliga historier bra mycket roligare, om de inte roar på någon annans bekostnad!

En annan sak som jag automatiskt reagerar på, vad gäller evert-kursen, det är glorifierandet av spriten. Bärs, stor stark, kaffekask, grogg.

Än en gång en "ursäkt" som ger stort utrymme för den som så behöver. Högt till tak. Man söker sig till människor och situationer som bekräftar ens "sanningar" (särskilt om sanningarna inte är sanna), något som gäller alkoholberoende i allra högsta grad!

Alkoholism (tillsammans med depression, men många gånger hör beroendeproblematik och depression ihop) är nog i särklass vår största folksjukdom.

Men ingen annan sjukdom ger upphov till så många roliga historier!
          Inte heller är någon annan sjukdoms bärare så föraktade.

Många sätter likhetstecken mellan "alkoholist" och "parksoffa/ a-lagare".
          De som syns på våra parksoffor, är enbart en minoritet. De flesta har (fortfarande, det försvinner när sjukdomen framskrider) jobb och familj.

Sådär, nu har jag skrivit av mig en del tankar wub.gif Tackar så mycket för "tillfället till det"! *bockar och bugar*

Kramisar från amaira smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 11-08-2004, 12:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Tråkigt amaira OM du tog illa vid dig... det var inte meningen.

Jag tänker inte försvara "Evert"... jag har inte skrivit den och står inte för något i den. Själv tycker jag att Gurkan var minst lika rolig...men står inte för den heller.

Men det var jag som utfärdade varningen .... och jag tycker att jag då VISAT att jag INTE står för vad som skrevs.. utan att jag förstår att det finns folk som KAN ta illa upp.

Kanske har jag en "dålig humor" som skrattar åt den typen av skämt.

Själv har jag aldrig gillat slapsticks, när folk kastar tårtor på varandra eller gör varandra illa (Se tex Helan och Halvan eller Charlie Chaplin) Tycker enbart det är löjligt.

Alla skämt om blondiner, Präster,Politiker, Militärer, skottar, snåla smålänningar, finnar (var ju nyligen en ganska "ful" historia om finnen som sökte jobb.. eller var det en same...).....ja listan kan göras HUR lång som helst... skall vi "förbjuda" dessa skämt??? Eller skall vi skratta MED varandra?

Och nu skall jag trakassera jägarna....

Gustav var på väg hem med kon från hagen. Det var under älgjakten och plötsligt small ett skott och kon for i backen som en tomsäck. Gustav lade sig på alla fyra för att kika vad som hänt kon och då hörde han, viskande från en buske.
          -Ska vi knäppa kalven också ?

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Dzad
          Inlägg 11-08-2004, 12:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig! tongue.gif

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          amaira
          Inlägg 11-08-2004, 13:01
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT
          Det har jag inte. Synd att jag inte lyckades förmedla det, i det jag skrev.
          så, Gammelnalle, ta det inte så allvarligt du tongue.gif .

Jag la bara till en aspekt, som jag inte tror gör någon skada, eller skadar någon.

Humor är KUL!!! Att ibland även gå innanför ytan, tror jag enbart är nyttigt, lika nyttigt som humorn i sig.

Var inte orolig Gammelnalle, jag "tål ganska mycket" - men tack för din omtanke i alla fall. wub.gif

CITAT
          Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig!

Ja, visst är det! Det var just det jag skrev.

kramisar igen biggrin.gif smile.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif /amaira

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 11-08-2004, 16:32
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (amaira @ 11-08-2004, 14:01)
          CITAT

Det har jag inte. Synd att jag inte lyckades förmedla det, i det jag skrev.
          så, Gammelnalle, ta det inte så allvarligt du tongue.gif .

Jag la bara till en aspekt, som jag inte tror gör någon skada, eller skadar någon.

Humor är KUL!!! Att ibland även gå innanför ytan, tror jag enbart är nyttigt, lika nyttigt som humorn i sig.

Var inte orolig Gammelnalle, jag "tål ganska mycket" - men tack för din omtanke i alla fall. wub.gif

CITAT
          Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig!
          Ja, visst är det! Det var just det jag skrev.

kramisar igen biggrin.gif smile.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif /amaira

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Så bra då... jag tycker nog att du har varit rätt så "vild" själv så jag blev lite förvånad att just du skrev som du gjorde... Men precis som du ju säger det var ju JAG som la in för mycket i ditt svar..

Det ÄR svårt att kommunicera ENDAST med ord. I verkliga livet har vi betoningar , kroppsspråk, direktkontakt med "motparten OCH KAN AVLÄSA direkt om det går snett...

Sköt om dig !!!

Kramisar

björn

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Lena N
          Inlägg 11-08-2004, 19:01
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (amaira @ 11-08-2004, 09:35)
          en viss sorts "jargong", som under benämningen "det är ju bara skoj!", ändå hjälper till att befästa fördomar - och (faktiskt) ursäkta dem som ursäkt behöver.

Du har rätt amaira, de "karlar" som fortfarande är fast i de medeltida tankemönster som Evert står för kan säkert använda kursprogrammet för att befästa sina fördomar. wink.gif

Men samtidigt tror jag att de män som har sådan distans till Everts tankemönster att de kan skratta åt kursprogrammet, därmed tar ytterligare ett steg i rätt riktning. wub.gif

Såsom obotlig optimist och övertygad om att utvecklingen går i rätt riktning, så tror jag att alternativ 2 ger fler pluspoäng än alternativ 1 ger minuspoäng. smile.gif

Jag är gammal nog att kunna se att utvecklingen har rört på sig. För 40-50 år sedan skulle det säkert blivit övervikt för alternativ 1. Världen har blivit bättre, även om det finns mycket utrymme för ytterligare förbättringar. rolleyes.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Tesa
          Inlägg 11-08-2004, 21:28
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Så var det Herr Svensson som kom på sin giftasvuxna dotter tillsammans med "Herr Gurka"...
          Nästa dag fick grannfrun se herr Svensson gå omkring i trädgården och runt huset och peka och prata i vad hon trodde var en mikrofon....vid något närmare beskådan (via kikaren) såg hon att han pratade med en...gurka.....
          Nu tog då nyfikenheten överhand så hon gick ut och frågade helt sonika vad han höll på med....
          - Jag visar bara nya svärsonen ägorna.....

..apråpå gurkor.... rolleyes.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-08-2004, 21:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Eller.... Apropå att detta är ett Trädgårdsforum laugh.gif

Ett par som varit gifta i 15 år håller på med arbete i sin trädgård. Frun står på alla fyra med ändan i vädret och rensar ogräs i rabatten, när maken vräker ur sig:
          - Gumman, du börjar lägga på hullet, du är ju lika stor som grillen...
          Och för att bevisa det hela så gick han fram och måttade över fruns ända och sedan över grillen som stod på uteplatsen och utbrast halvskrattande:
          - Vad var det jag sa, precis samma storlek !
          Frun blev väldigt förnärmad av hans påhopp och beslutade sig for att han kunde gott göra resten av trädgårdsarbetet själv. Hon gick in och tilltalar inte maken mer resten av dagen. På kvällen när de går till sängs så kryper maken intill sin fru, så som bara makar kan... och undrar om de inte ska ha lite "kär-lek"? Frun vänder då ryggen
          åt honom och visar tydligt sitt ogillande.
          - Men vad är det gumman? frågar maken oförstående?
          Frun svarar väsande, ironiskt och triumferande:
          - Tror du verkligen... att jag tänder upp den här stora grillen för en ynka liten "prinskorv"...

Citera
          Fialotta
          Inlägg 11-08-2004, 22:08
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

CITAT (Felix matte @ 11-08-2004, 22:55)
          Eller.... Apropå att detta är ett Trädgårdsforum laugh.gif

Ett par som varit gifta i 15 år håller på med arbete i sin trädgård. Frun står på alla fyra med ändan i vädret och rensar ogräs i rabatten, när maken vräker ur sig:
          - Gumman, du börjar lägga på hullet, du är ju lika stor som grillen...
          Och för att bevisa det hela så gick han fram och måttade över fruns ända och sedan över grillen som stod på uteplatsen och utbrast halvskrattande:
          - Vad var det jag sa, precis samma storlek !
          Frun blev väldigt förnärmad av hans påhopp och beslutade sig for att han kunde gott göra resten av trädgårdsarbetet själv. Hon gick in och tilltalar inte maken mer resten av dagen. På kvällen när de går till sängs så kryper maken intill sin fru, så som bara makar kan... och undrar om de inte ska ha lite "kär-lek"? Frun vänder då ryggen
          åt honom och visar tydligt sitt ogillande.
          - Men vad är det gumman? frågar maken oförstående?
          Frun svarar väsande, ironiskt och triumferande:
          - Tror du verkligen... att jag tänder upp den här stora grillen för en ynka liten "prinskorv"...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

wub.gif wub.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-08-2004, 21:16
          Länk hit: #31

Medlem

Kvinnlig logik

En man kör på en landsväg.
          En kvinna kör på samma väg men åt motsatt håll.
          När de möts lutar kvinnan sig ut från fönstret och ropar
          "Gris!".
          Mannen sticker omgående ut sitt huvud från bilfönstret och ropar
          jävla kärring!!".
          Båda fortsätter sin färd.
          När mannen efter en liten stund kör genom en kurva,
          kolliderar han med en enormt stor jättegris som står på vägen.
          Mannen dör.
          Tänk om män kunde lyssna någon gång...!

Citera
          lotta_
          Inlägg 12-08-2004, 21:25
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

Bra Felix matte! Den var kul.
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          Viveka
          Inlägg 12-08-2004, 21:32
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Hagbard Handfaste till Lycklige Ture: Det finns bara två saker man kan vara säker på här i världen. Och nummer ett är: Karlar är smartare än kvinns!

Lycklige Ture: Och vad är nummer två?

Hagbard: Jorden är platt!

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Evin
          Inlägg 12-08-2004, 21:44
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem nr: 2 753

OM min man betedde sig så där , hade han inte haft nån kärring där hemma att ge en örfil.....Hon hade redan stuckit med en kvinnodyrkare... wub.gif

/E - som inte hittar det stora nöjet att dricka öl och kolla på porr....

Psst...Fast gillade den ändå så pass att den blir spam mail till vännerna smile.gif
          Och frågan är väl om det inte är en tjej som har skrivit historian...
          huh.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-08-2004, 22:03
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (lotta_ @ 12-08-2004, 22:25)
          Bra Felix matte! Den var kul.
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tyckte jag också laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 13-08-2004, 06:18
          Länk hit: #36

Medlem

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          _underground_
          Inlägg 13-08-2004, 09:24
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 4 124

CITAT (Dzad @ 11-08-2004, 13:40)
          Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig! tongue.gif

Jag kan inte förstå hur man kan jämföra "Evert" med gurkhistorien.
          Evert tar tydligt upp att mannen ska "äga" kvinnan i stort sett; visa var skåpet ska stå, få bort käringarna från trafiken, tvinga käringarna att vara hemma med ungarna, vänstra med grannens dotter (vilket låter lite läskigt). osv. Och ja just det! Den hade jag missat! "Vi åker hem, ger kärringen en örfil och talar om var skåpet skall stå!"

Och nu till gurkan. För det första så kan ju den gälla likaväl för män som för kvinnor, eller hur?
          Den tar inte på något sätt upp att man ska trycka ner sin partner, den säger istället ungefär att man kan ta en gurka ISTÄLLET för att behandla sin partner som skit, eller hur?

Visst skrattade även jag åt evert OCH gurkan, men jag håller med om vad någon sa här tidigare. Såna här skämt hjälper faktiskt till att hålla fast vid gamla könsroller. Sånt som vi väl vill komma bort ifrån.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-08-2004, 22:57
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (_underground_ @ 13-08-2004, 10:24)
          Visst skrattade även jag åt evert OCH gurkan, men jag håller med om vad någon sa här tidigare. Såna här skämt hjälper faktiskt till att hålla fast vid gamla könsroller. Sånt som vi väl vill komma bort ifrån.

Så sant som det var sagt. wub.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-08-2004, 06:43
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Felix matte @ 12-08-2004, 22:16)
          Kvinnlig logik

En man kör på en landsväg.
          En kvinna kör på samma väg men åt motsatt håll.
          När de möts lutar kvinnan sig ut från fönstret och ropar
          "Gris!".
          Mannen sticker omgående ut sitt huvud från bilfönstret och ropar
          jävla kärring!!".
          Båda fortsätter sin färd.
          När mannen efter en liten stund kör genom en kurva,
          kolliderar han med en enormt stor jättegris som står på vägen.
          Mannen dör.
          Tänk om män kunde lyssna någon gång...!

Öhhh????

När kommer poängen???

wacko.gif blink.gif wink.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-05-2026, 15:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon