|
Mina persikor........ |
|
|
|
13-08-2004, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Grattis !!!
Kan du berätta hur du lyckats med det, mitt Frost träd (planterat 2002) har inte gett någon persika, varken förra året eller i år. Är också planterad i zon II. I år hade jag 20 blommor, ett litet kart som dog.
Skriv några ord hur du sköter trädet (inkl. gödsling, beskärning och annat som kan vara viktig)
|
|
|
|
|
13-08-2004, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 521
Medlem nr: 1 914

|
Detta trädet är planterat 99, nog därför! Förrförra året, blommade trädet inte alls, förra året blommade det endast på 3 grenar, och iår, blommade hela trädet för första gången, så det är ju några år äldre än ditt! Men jag har faktiskt gödslat trädet lite grand i år, och det har vuxit väldigt mycket i år, sedan brukar jag faktiskt vattna trädet varje sommar regelbundet, låta spridaren stå på några timmar så där. Vet inte om det är knepen, det står i full sol, i zon II (stockholm), inte så där jätteskyddat men inte oskyddat heller, vanlig radhusträdgård. Grannen köpte tydligen ett likadant träd samtidigt som detta, och deras är mycket mindre än vårt. Jag har också öppen jord runt hela trädet, det står faktiskt i en rabatt.......vet inte om det hjälper. Hav förtröstan, nästa år kanske det kommer igång!
|
|
|
|
|
13-08-2004, 10:11
|

Medlem

|
Glömde beskärning! På våren brukar många smågrenar vara döda, mer kvistar liksom, som är torra. Dessa skär jag bort med sekatör, och det brukar faktiskt räcka som beskärning. Märker nu att man nog får kartgallra en del i fortsättningen, för vissa grenar är för klena för de 3-4 frukter som kan sitta på en ensam liten kvist......
|
|
|
|
|
13-08-2004, 14:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Tack för svaren. Det är mycket intressant det du skriver om beskärningen, att du bara tar bort frusna och torra grenar och inget mer !!! Jag har beskurit mitt träd enligt "Nya beskäringsboken", dvs förkortat alla nya skott med mellan 1/3 och hälften under tidig höst. Jag hoppar över det i år och hoppas det blir bättre åren som kommer. Mitt träd växer också i Stockholm (Lisö), fast platsen är kanske något mer vindutsatt. Jag fick en persika planteringsåret, den var jättegod, så du har ett kalas att se fram emot om någon månad !!!
|
|
|
|
|
13-08-2004, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
persikor gillar itne at bli allt för beskuren, och dom blommar på fjolårsgrenarna så om du tar bort fjolårets grenar tar du bor blomm anlag typ..
--------------------
|
|
|
|
|
13-08-2004, 17:17
|

Medlem

|
Just det, därför rensar jag bara bort de små döda småkvistarna som tydligen iallafall Frost drabbas av varje år! Detta kan ju heller inte kallas beskärning, rätt där!
|
|
|
|
|
13-08-2004, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Mi70 - du är Stockholmstraktens persikoexpert, helt klart. Visst hade du ditt fina träd på bild i ditt album också?
Din skötsel med öppen jord under kronan och vattning samt beskärning med fingertoppskänsla tror jag är delar av förklaringen till att du lyckas. Utöver det måtte du ha gjort en bra växtbädd (planteringsgrop), valt rätt ställe för trädet och dessutom rätt exemplar i handeln.
Berätta gärna mer om du har fler tips! Görslar du till exempel? Jag tror att man ska göra det med stor försiktighet så att det inte växer för mycket och tar ut krafterna inför vintern, men jag har inte dragit upp persika från start tidigare.
Jag har satt ett dvärgpersikoträd i år, helt okänd sort. Ska bli intressant att se hur det klarar vintern och krussjukan.
Vatten behöver det verkligen, persikor är törstiga träd! Dessutom - håller man dem vattnade på sommaren kan de bygga upp energi för att klara vintern bättre.
--------------------
|
|
|
|
|
13-08-2004, 23:42
|

Medlem

|
Tack Cilla.......... Men jag måste ju här också erkänna att vi köpte huset för två år sedan, och att jag fått ärva trädet av de som satte det i den nya radhusträdgården precis då de flyttade in i det nybyggda området.......! Men det stod på en ganska stor upphöjd "kudde", som höll på att växa igen med gräs, så jag tog bort gräset och integrerade helt enkelt trädet i en ny rabatten som jag anlade. Vi får se hur trädet klarar denna vinter, då jag som sagt gödlade i våras. Det har dock haft en enorm växtkraft i år, och jag tycker också att krussjukan är mindre än förra året, men det kan ju bero på vädret! Jag undrar också om inte det mår bra av att bli av med sina döda smågrenar, för förra våren klippte jag inte bort alla, medan jag iår var ganska noga och rensade bort allt dött. Eller så är det tur helt enkelt!
|
|
|
|
|
13-08-2004, 23:57
|

Medlem

|
Lyckas man är det aldrig tur...
Krussjukan är lite väderberoende, men också att man tar bort angripna blad spelar roll för spridningen. Helt blir man nog aldrig av med den, men om trädet utvecklar nya blad behöver den ju iinte lida så mycket av förlusten.
Jag har tagit hand om några persikoträd, särskilt ett par spaljerade norr om Stockholm i många år, och de brukar jag beskära på sensommaren. Då tar jag bort dött också. Vill inte gärna trixa med dem på våren, för om jag skär in till levande ved riskerar jag gummiflöde mm. Men säkert kan man småknipsa i dött på våren också. Man behöver ju inte skära helt intill levande ved då.
Detta med döda grenar i ett träd är ett intressant kapitel. Vi är vana vid att tänka att vi ska befria träden från dem, och det ligger mycket i det. Döda grenar kan bli inkörsportar för röta och insekter som skadar trädet, och dessutom tar det en del energi för trädet att bära på grenar som det endast är lite i. Så har jag lärt mig, och det ligger säkert mycket i det.
Men det finns också en annan sida. En gren som dör utifrån och in (som är vanligt och en naturlig grendöd) hinner trädet försvara sig emot, dvs man kan se att grenkragen förbereder sig till dess grenen ska falla nära fästet. På ekar är detta mycket tydligt - grenkragen sväller upp och man kan mäta hur barriärzonen (tillfällig sårved) bildas. Dessutom får rötsvampar och andra skadliga svampar och insekter mest grepp i det helt döda, som är en bit ifrån den friska veden.
Träden är ju bra på att sköta detta med sin egen grendöd och beskärning. Jag har kommit att rätta min beskärning en hel del utifrån det jag sett och läst om försvarssystemen. Ska jag ta en halvdöd gren som är grövre, eller en som är stor proportionellt, vill jag gärna ta den i etapper, dvs lämna en rejäl tapp först. Om jag vet att jag kan komma tillbaka till trädet och jag vet att trädägaren förstår varför jag gör så, då gör jag det. Efter ett par år har ofta grenkragen svullnat så att jag ser precis hur den ligger, och då sågar eller beskär jag grenen.
Med persika kan man göra likadant om man vill. På våren knipsar man det döda med tapp och inte intill levande ved. På sensommaren knipsar man av tapparna intill grenkragen.
--------------------
|
|
|
|
|
14-08-2004, 15:33
|

Medlem

|
Vad intressant! Så har man lärt sig något idag också! Skall försöka komma ihåg detta!
|
|
|
|
|
15-08-2004, 08:09
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Grattis! Jag vet också några som fått persikor här och är jätteglada, en av anledningarna till att jag hänvisat till Persika i stället för Kiwi ibland. Många gånger ser man hur det gått för andra innan man provar själv. Persikorna ser fina ut och det är kul när det blir något.
|
|
|
|
|
17-08-2004, 07:20
|
Medlem
Antal inlägg: 50
Medlem nr: 1 665

|
Åh, jag vill också ha persika!
Nu ska jag ta bort ett gammalt, dåligt plommonträd i höst. Läget är zon 2, sol från ca kl 11 till kvällen, på liten gräsmatta mellan kedjehus med lä från två håll (nordost och sydväst).
Tror ni det skulle fungera att sätta en persika där? Vad ska jag tänka på vid planteringen? Kan jag plantera nu i höst? Hur stort blir ett persikoträd?
Är Frost den bästa sorten i Stockholm? Såg att det fanns en som hette Red Heaven som skulle klara -35, vet ni nått om den?
Tacksam för alla tips! Mvh Monica
|
|
|
|
|
14-09-2004, 07:53
|
Medlem
Antal inlägg: 41
Medlem nr: 3 601

|
Fick ett persikoträd i helgen av några vänner. Sorten heter Frost. Nu ska vi plantera det... Vi har ingen södervägg att plantera vid. Den ena väggen ligger i sydväst och den andra i sydost. Det är sydväst-väggen vi i första hand funderar på. Kan det funka? Vi har även ett annat träd där (ett rönnbärsträd), hur långt ifrån detta träd är det bra att plantera? Eller kan man rent av plantera trädet ute vid vägen (ca 3 m från huset, ej skyddat) och bygga en spaljé som trädet kan stå mot? En stor grop, det har vi förstått att vi ska gräva (Vi har läst Cillas tips när vi planterade ett äppelträd tidigare i år. Grannen trodde att vi hade ett lik att gräva ner, för så stor tyckte han att gropen var  ). Vi har lerjord, så vi tänkte blanda ut leran med ett lager grus och sedan lerjord blandat med kompost och köpejord. Är det något annat vi bör tänka på? Tacksam för tips!
|
|
|
|
|
15-09-2004, 08:31
|

Medlem

|
Vad kul att du fått en frost! Vi fick vår frost då vi köpte huset 2002. Trädet är planterat 99 och gav i år ca 80 frukter......  Vårt träd står mitt i trädgården alldeles fritt, dock lite upphöjt, och med öppen jord runt fötterna. Trädet är mycket vackert då det blommar på bar kvist på våren, men drabbas lätt av krussjuka. De goda persikorna är dock mer än kompensation för den saken..... Så då trädet blir ganska stort tror jag att det är ett vågspel att plantera invid en vägg eller spaljé då frost inte är ett spaljéträd från början. Sätt det i soligt söderläge gärna i lä från någon husvägg, men med ordentligt utrymme runt trädet då det blir stort. Vår frost är idag ca 4 meter högt...... Lycka till!
|
|
|
|
|
15-09-2004, 10:14
|
Medlem

|
Wow, vilken persikoskörd! Och vilka fina bilder i ditt fotoalbum! Hoppas, hoppas att vårt träd kommer att klara sig. Finns det några tips för att undvika krussjuka?
Tror du alltså att det går bra att plantera trädet helt fristående, ca 3 m från huset, ute vid vägen, och helt utan spaljé? Läget är syd-väst.
Hur långt från rönnbärsträdet behöver persikoträdet stå? Jag vill ju att båda träden ska ha gott om plats för sina rötter.
|
|
|
|
|
15-09-2004, 22:04
|

Medlem

|
Mi70 - underbara bilder! Får mig att tänka att krussjukan inte bör stoppa någon från att sätta sitt eget persikoträd...
Jag hade ett persikoträd spaljerat vid sydvägg för länge sedan i ett annat hus. Trädet var rätt grovt och stort. En gång fick vi tolv persikor, alla med vitt fruktkött. Det var med stor andakt vi njöt dem. Sedan frös trädet och dog, men de där tolv persikorna var värt allt jobb med trädet.
Anna-Panna: Jag vet inte vilken zon du bor i, men på din beskrivning låter sydvästväggen bäst trots närheten till rönnen. Fristående kan också gå och det är då ingen större skillnad på spaljerat eller ej om du inte menar att bygga ett vindskyddande plank vid trädet. Spaljerad persika brukar man inte beskära så att det blir helt platt som man gör med äpple och päron, beroende på att de inte ger fruktved på beskuren ved såsom man kan få kärnfrukt att göra. Spaljerad stenfrukt gör sig bäst som rätt friväxande med skydd intill väggen.
Om du planterar vid vägg är vattentillförseln bra att se till, det kan lätt bli för torrt. Persika har ett litet rotsystem, det är ingen fara för huset. 50 cm från vägg brukar vata stalltipset, men om hustaket regnskuggar den ytan är det bättre att plantera längre ifrån och böjda trädet inåt.
Avstående till rönnbärsträdet handlar mer om skugga än rotutrymme. Om du gödslar kring persikan med naturgödsel på vårarna och ger det vatten vid torka borde det få tillräcklig näring. Skugga är sämre, persikor behöver sol för att utvecklas och bli goda.
Enda nackdelen jag fann med att ha spaljerad persika vid södervägg var att det startade för tidigt om våren. Vi var tvungna att skugga med jutesäckar för att det inte skulle slå ut innan frosten givit sig. Ganska omständigt och rätt fult också.
Jord - om du har ler som bas är det viktigt med stora mängder grus/grov sand. Persika vill ha det väldränerat.
Du behöver inte gräva lika brett för persikan som för äppelträdet... (Fnissar åt din grannes kommentar. När jag gräver för träd tror folk att jag gräver för något annat också.) Men eftersom du har ler kan det vara bra att gräva lika djupt och fylla med endast grus i botten.
Monica J - ditt läge låter bra, men om plommonet hade sjukdomar kan det vara bra att ta reda på vilka. Vissa kan överföras till persika och det kan vara läge att byta mer eller mindre jord eller att till och med vänta ett par år innan plantering av träd i samma släkte.
--------------------
|
|
|
|
|
16-09-2004, 07:23
|
Medlem

|
Tack Cilla för all information!
Jag var och handlade rejält med singel igår, och ikväll ska det grävas.
Extra inspirerande var det att se inslaget om persikoträd på Gröna Rum igår. Längtar redan efter skörd, men man får väl hålla sig till tåls i några år.
|
|
|
|
|
16-09-2004, 13:17
|

Medlem

|
Hej AnnaPanna!
Kolla in de persikohistorier som kommit in som resultat av Gunnels anrop, där fanns flera exempel på olika sätt att placera sin Frost!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|