| |
|
  |
Finns det några feminister här?, föreningar eller liknande??? |
|
|
|
|
23-08-2004, 21:21
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vem letar efter olikheter? Inte jag i alla fall. Däremot ser jag att det finns både likheter och olikheter. Hur man sen värderar dessa är upp till var och en. Däremot tycker jag inte om när en del skall försöka tvinga in alla individer i en konstgjord mall som skall passa alla. Det är en utopi.
Lika sjukt med bikinisömmens storlek förekommer väl i basketboll för kvinnor eller var det volleyboll som annaridell skriver? Är det inte dags för tjejerna att gå i strejk? Eller finns det en del som gillar sakernas tillstånd?
Fram för lika klädsel. Vill en herre spela tennis i kjol så okej. Och varför inte lika kläder i alla sporter, shorts åt alla. Bara. Det hjälper säkert upp publiksiffrorna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-08-2004, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2004, 22:21) Vem letar efter olikheter? Inte jag i alla fall. Däremot ser jag att det finns både likheter och olikheter. Hur man sen värderar dessa är upp till var och en. Däremot tycker jag inte om när en del skall försöka tvinga in alla individer i en konstgjord mall som skall passa alla. Det är en utopi. Menade inte att någon här letar olikheter. Med du ser det på många andra ställen. "Kvinnor är från Venus och män är från Mars.." Menar, precis som du, att vi alla är olika individer och att man måste ta hänsyn till kulturella och sociala skillnader snarare än biologins "man" och "kvinna". Låt oss alla vara som vi vill!  Utan bestämda normer och könsroller.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
|
|
|
23-08-2004, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
Visst finns det feminister överallt. Vi är inte konstigare än andra, trots vissa rykten om motsatsen.  Reklam som är könsförnedrande kan du anmäla till Etiska rådet (www.etiskaradet.org). Sen finns en del diskussionsställen på Nätet, bara att leta efter "feminism" t.ex., där finns säkert råd om föreningar och liknande. Kolla bang.a.se, för feministisk tidskrift och litteratur.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-08-2004, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
CITAT (fjodor @ 23-08-2004, 14:49) Kan man som MAN vara ferminist? Javisst. Självfallet. För närvarande finns väl ingen riktigt bra definition på "feminism" eftersom det finns så många varianter på temat. Det gemensamma är väl ändå att man ser strukturella orättvisor mellan könen (generellt sett) och att det oftast är till kvinnans nackdel. Fast män drabbas ju i lika stor grad som kvinnor av könsrollerna. Det är t.ex. svårt för pappor att ta ut sina föräldradagar på en del arbetsplatser, för att grupptrycket och gliringarna är för svåra, cheferna tycker det är löjligt eller vill inte anställa vikarier eller "hinner inte" lära någon ny. Olyckligt för alla, både pappan som vill vara hemma och barnet som inte lär känna sin pappa på ett tillräckligt naturligt sätt. Och för arbetsgivaren, som går miste om "gratis" kompetensutveckling när pappan väl är tillbaka...
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-08-2004, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jag antar att INGEN skulle kalla mig feminist...men själv trycker jag att jag står för kvinnans rätt ATT SJÄLV BESTÄMMA.....hur man vill göra här i livet....
Om jag hade varit tvungen att jobba heltid och lämna mina barn på dagis när dom var små så hade jag inte skaffat några barn...för hela min själ ville vara "mamma" på heltid...jag krävde av min man att bli försörjd under den tid jag vårdade hans barn...och att mitt "arbete" skulle uppskattas och anses lika viktigt som det han gjorde..om inte viktigare...
Den största orättvisan mellan könen tycker jag är att det "kvinnliga" på nåt sätt slätas ut och blir nåt man ser ner på.....till slut så låtsas man som att det ingen skillnad finns....men det GÖR det...det är jag lika övertygad om som jag är om att solen går upp i morgon också...
Det hela tror jag är en fråga om respekt....den dag alla människor respekteras för den dom är från den dag dom föds så kommer ingen att ha behov av att nedvärdera någon annans egenskaper..vare sig dom är gula, bruna, rödhåriga, feta, barn eller kvinnor...eller män.....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 08:30
|
Medlem
Antal inlägg: 390
Medlem nr: 1 409

|
Men tänk om din man också ville mest av allt i världen vara hemma med barnen? För det är det väl många pappor som vill? Nu var det kanske inte så för er, men jag anser att både män och kvinnor är lika lämpade att ta hand om barn.
När man talar om "kvinnliga" egenskaper så känner jag mig som ett ufo. Jag vill inte bli pådyvlad egenskaper som jag inte har. Jag drabbas av det ibland på min mansdominerade arbetsplats, men jag försöker uppfostra dem (gubbarna) så gott det går, ha ha.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 08:44
|

Medlem

|
Klart att både män och kvinnor kan ta hand om sina barn! Tesa HAR RÄTT ATT SJÄLV BESTÄMMA. Men jag tror att genom att det bara är mammorna som tar ut föräldrarledighet, så är det ETT sätt att sementera gamla könsroller.
Undrar hur man är när man är "kvinnlig".. Mer än att jag har livmoder alltså. Men det kan väl knappast styra egenskaper..?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 09:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
Åsa E CITAT När man talar om "kvinnliga" egenskaper så känner jag mig som ett ufo. Ett UFO som tänker och ifrågasätter är skitbra! cic: CITAT Undrar hur man är när man är "kvinnlig".. Mer än att jag har livmoder alltså. Det hela är mycket mer komplicerat än så......många "kvinnor" (som i könstillhörighet) har ingen livmoder. Begreppet "kvinnlig" är mycket svårt att använda har jag märkt. När är man/känner man sig "kvinnlig"? Inträffar det först när man har hoppat ur "feminist/queer-skorna"? Kan man äta kakan och ha den kvar? Läs BOKEN och reagera/agera!
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 09:09
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Visst är män bra på att ta hand om barn, särskilt vid ammningen.
Beträffande könsroller så har människor av olika typer sin uppfattning. Tyvärr struntar naturen i detta och trampar på i sina gamla ullstrumpor. Som är några miljoner år gamla.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 09:16
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2004, 10:09) Visst är män bra på att ta hand om barn, särskilt vid ammningen.
Beträffande könsroller så har människor av olika typer sin uppfattning. Tyvärr struntar naturen i detta och trampar på i sina gamla ullstrumpor. Som är några miljoner år gamla. Ja, för amming är väl det ända sättet att ta hand om barn.. Eller?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 10:22
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 4 191

|
Tack för att ni inte halshugger mig för mina åsikter. Något förvånad dock att jag inte fick mer påhopp.... Kanske jag ändå inte är fel ute???
Men vad har beachwolleyboll modet med feminism att göra?? Jag anser att många av idrottsmännen också "catwalkar" dvs spelar på sitt utseende och försöker se intressanta ut.... "läckra häckar" finns väl inte bara hos häcklöparna??
Men jag undrar fortfarande på vad den "sanna" definitionen på feminist är... ni verkar ha så olika åsikter..'
manschauvinisten fjodor
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 10:44
|

Medlem

|
Enligt. Prismas nya uppslagsbok, 1992: feminism 1 medvetenhet om kvinnoförtrycket i olika tider, samhällen och klasser 2 rörelse som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället genom en ekonomisk, politisk och social kamp för kvinnans frigörelse. feminist person som deltar i den självständiga ekonomiska, politiska och sociala kampen för kvinnans frigörelse och ett samhälle utan förtryck.
Det var en definition.
Beachwolleyboll har inget med feminism i sig att göra. Men man skulle kunna se det (damernas små kläder) som ett uttryck för en åsikt som säger att kvinnor ska vara sexiga och snygga hela tiden. Oavsett var de gör. Det skulle man kunna kalla för "antifeminism". Om man vill. Jag kommer inte med sanningen.
Hela vårt samhälle har blivit mer och mer individualiserat och sexualiserat. Vad det beror på, med vilka metoder man ska arbeta mot det, kan man bara komma fram till själv. Ingen kan komma med "facit".
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
som jag har hört det vantrivs killarna i becahvllybollen för att de e för varmt med linne och shorts,
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 10:59
|

Medlem

|
CITAT (wolkenkrabber @ 24-08-2004, 11:50) som jag har hört det vantrivs killarna i becahvllybollen för att de e för varmt med linne och shorts, Som sagt.. Har inget med feminism att göra.. Men ni får gärna diskutera det hur mycket ni vill.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 11:40
|

Medlem
Antal inlägg: 723
Medlem nr: 1 235

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2004, 10:09) Beträffande könsroller så har människor av olika typer sin uppfattning. Tyvärr struntar naturen i detta och trampar på i sina gamla ullstrumpor. Är det inte lustigt... Människan är mästare i att förändra sig själv. Vi har uppfunnit jordbruk, skrift, industri och lönearbete, biltrafik, rymdfart, you name it. Därmed har vi också inordnat oss i beteenden som är helt främmande för det levnadssätt som vi biologiskt är byggda för - och de flesta av oss ifrågasätter det sällan. Men när man börjar diskutera könsroller, t ex arbetsfördelning i familjerna, då blir den där "naturen" plötsligt högintressant i mångas ögon. Än lustigare är, att mycket av det som anförs som naturligt av de gamla mönstrens förkämpar (jag syftar då inte på någon av deltagarna i denna tråd) härrör från det tidiga industrisamhället eller möjligen jordbrukssamhället. Men det det enda verkligt naturliga, den enda epok som varade tillräckligt länge för att sätta några större spår i vår genuppsättning, är jägar- och samlarstadiet. Jag undrar om någon (ens den mest inbitne miljöfundamentalist) vill leva precis som vi gjorde då.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 15:26
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
Feminism och könsroller är ett svårt ämne att diskutera. Vad som är typiskt manligt/ kvinnligt beteende ligger djupt rotat i vårt samhälles traditioner. Vi tillskrivs redan när vi föds olika egenskaper beroende vilken biologisk könstillhörighet vi råkar få. Det finns massor av undermedvetna värderingar som vi som vuxna tillskriver det nyfödda barnet.
Jag såg en dokumentär om genusarbete i skolan, där lärarna filmade sitt arbete. Efteråt utvärderade de sitt arbete och kom fram till att de helt omedvetet hade behandlat flickor/pojkar olika. De la tex ofta handen på axeln på flickorna, men de blev mer ignorerade av läraren. Pojkarna fick mer plats och uppmärksamhet.
Visst är vi fysikt olika, ingen kan väl påstå något annat? Men vårt beteende anser jag är socialt betingat. Flickor föds inte med inre drifter att leka med Barbie, mer än pojkar föds till att leka med bilar. Vi blir uppfostrade till att vilja det.
Feminismen går som sagt ut på att få ett jämlikt samhälle. Vi borde börja se mer på individens möjligheter, istället för att focusera på könstillhörighet.
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
24-08-2004, 19:10
|
Gäster

|
Hjälp, vad är jag för något, en mullig kvinnogris, tittar på OS mest för alla vackra vältränade manskroppar. För att vara lite allvarlig så håller jag med Tesa, jag tar mej rätten att bestämma själv. Vägrar att låta mej tryckas in i ett fack av någon man eller någon annan kvinna. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 19:57
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 24-08-2004, 20:10) För att vara lite allvarlig så håller jag med Tesa, jag tar mej rätten att bestämma själv. Vägrar att låta mej tryckas in i ett fack av någon man eller någon annan kvinna. Birgit Ek Det är ju precis det som alla har rätt till! Men tyvärr så finns det ju normer som säger hur man ska vara som kvinna eller man. Det är ju det som är så trist.. För både män och kvinnor.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jag jobbar i en väldigt mansdominerad värld....och irriterar mig kopiöst på att nästan allt är utformat efter nån som är för det första starkare än mig och 20 cm längre.....mina armar är inte alltid långa nog att nå runt inredningen för att binda korna.....fotsteget till traktorn sitter för högt upp...stegpinnarna såpass långt i sär att jag sliter ut höfterna... Länge försökte jag väl bita ihop och köra ändå men en vacker dag så insåg jag att jag faktiskt bara var ett "klent litet fruntimmer" och sa STOPP..jag är inte kroppad för det här....så nu gör jag det som jag klarar utan att slita ihjäl mig... Saker som min gubbe tycker är en baggis är jättetungt för mig..(och då anses jag vara stark för att vara kvinna...)
Nä min slutsats av mitt slit blev att;
Kvinnor är byggda för att sitta i grottan och amma barn och röra i grytan..möjligen gräva rötter och bära hem ved och sånt...medan män är gjorda för att slå ihjäl mammutar och släpa hem dom flera mil....
...om man ser det krasst fysiskt... ...sen har man säkert en massa instinkter och sånt som också skiljer könen åt ...men man skall ha RÄTT ATT SJÄLV BESTÄMMA om man vill hörsamma dessa eller ej...... Sossarna kallade vårdnadsbidraget för en kvinnofälla...själv upplevde jag hela debatten som ett hån....kvinnofällan (föräldrafälla...) för mig är att man ofta inte längre har ekonomisk möjlighet att VÄLJA att vara med sina barn när dom är små...
Ibland önskar jag faktiskt att vi var tillbaka på "grottstadiet" för jag tycker att hela samhällsutvecklingen är åt hel-ete.....sådetså....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2004, 22:02
|
Gäster
Antal inlägg: 391
Medlem nr: 3 998

|
Tesa, håller fullständigt med dig. vad kallar man såna som oss då? Antifeminister? mvh. Laika
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|