Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lars L:s förslag....., ..... dåligt!
          Dzad
          Inlägg 03-09-2004, 11:55
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Många högutbildade, som jobbar mer med hjärnan än med händerna, jobbar ju mycket övertid redan nu. Och många klarar av det riktigt bra och skulle kanske inte alls vilja jobba 6 timmar per dag.
          Kanske man kunde förkorta arbetsdagen för sådan med fysiskt krävande jobb bara? Antagligen skulle det inte alls gå, eftersom en stor del av de fysiska jobben är för lågutbildade, och att höja deras lön/timme skulle knappast gå... Den är redan så hög, med hjälp av den progressiva beskattningen, att en del av de högutbildade känner sig dragna till andra länder med lägre beskattning. Själv skulle jag vara stolt att få vara med i vårt samhällssystem och veta att en del av den lön man känar går till sådana som inte har det så bra, men jag har märkt att det finns många som inte alls tycker så. Fast inte skulle jag vilja sitta framför skolbänken tills jag är minst 26 bara för att få samma lön som någon som gått på yrkesinstitut (i Finland går bara sådana som skall studera på universitets- eller högskolenivå på gymnasium, de som vill kunna börja jobba som 19 åringar med vanliga jobb, så som fabriksarbetare, frisör, maskinist, servitris, kock, lägre datorutbildningar etc. går på institut i tre år (likadant som gymnasium fast enklare och med praktiska kurser). Man kan nog studera på högskola efter institut också, men man har ofta inte den teoretiska kunskap som behövs för universiteten.

Dock måste ju man förstå att nationalekonomer inte försöker förstöra samhället. smile.gif
          Deras teorier kan verka konstiga om man inte är insatt på området, men ekonomi är mycket mera invecklat än de flesta vill tro.

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          Tesa
          Inlägg 03-09-2004, 22:12
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

....ärligt talat...skulle inte standarden vara HÖG i Sverige..... blink.gif ????
          Jämför med vilket annat land i världen (utom möjligen Norge...) och se vad en LÅGAVLÖNAD har råd med..och skäms sen om ni påstår att den standarden inte är HÖG.......det är ju helt absurt....

...man rättar allt mun efter matsäcken och den svenska matsäcken består då av oändligt mycket mer än det nödvändiga......
          .....jag säger inte att det är fel att ha råd med lite guldkant på tillvaron men om man hårdrar det så är det nån annan som får lida för det......nånstans....ett fattigt barn i Asien eller så som jobbar 15 timmar om dygnet för nästan ingenting...

Och om man skall se till arbetstillfällen i Sverige så gynnas vi definitivt inte av att produktionen hamnar i andra länder med lägre löner och längre arbetstid...varje anställd kostar PENGAR...och det är långt ifrån bara det man ser i lönekuvertet......anlita en hantverkare så får ni se vad det kostar...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-09-2004, 22:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag citerar:

Levnadsstandarden i Sverige
          är numera så hög att endast
          ett fåtal av oss når upp till den.

Redtop

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          andersen
          Inlägg 04-09-2004, 06:53
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Tesa @ 03-09-2004, 23:12)
          ....ärligt talat...skulle inte standarden vara HÖG i Sverige..... blink.gif ????
          Jämför med vilket annat land i världen (utom möjligen Norge...) och se vad en LÅGAVLÖNAD har råd med..och skäms sen om ni påstår att den standarden inte är HÖG.......det är ju helt absurt....

...man rättar allt mun efter matsäcken och den svenska matsäcken består då av oändligt mycket mer än det nödvändiga......
          .....jag säger inte att det är fel att ha råd med lite guldkant på tillvaron men om man hårdrar det så är det nån annan som får lida för det......nånstans....ett fattigt barn i Asien eller så som jobbar 15 timmar om dygnet för nästan ingenting...

Och om man skall se till arbetstillfällen i Sverige så gynnas vi definitivt inte av att produktionen hamnar i andra länder med lägre löner och längre arbetstid...varje anställd kostar PENGAR...och det är långt ifrån bara det man ser i lönekuvertet......anlita en hantverkare så får ni se vad det kostar...

Ja ärligt talat så är inte levnadstandarden hög i Sverige för lågavlönade!

Enl LO så har var fjärde medlem ej råd med semmester.

I Stockholms omr är det väldigt vanligt att hyran tar halva inkomsten för en låg avlönad, då återstår det bara ca4000kr i månaden! och har man barn att försörja hur ska man då få det att gå ihop?någon hantvärkare kan knappast någon låginkomstagare anlita!

Sedan så förstår jag inte vad du menar med att varje anställd kostar pengar?det är väll så att arbetsgivare anställer folk för att han ska vinna något på det?det vill säja varje anställd ska dra ihop till sin egen lön plus att ägaren ska få sitt åxå.

Här är några exempel före skatt på låga löner.

Sif: lägstalön 12 625-13 020 kr.
          • HTF: 20-åringar 11 830 kr.
          • Metall: Det största avtalet ger 18-åringar 11 191-12 590 kr.
          • Industrifacket: 18-åringar 13 773 kr.
          • Livsmedelsarbetare:18 år
          14 523-15 554 kr.
          Källa: Sif-tidningen

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-09-2004, 21:00
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT
          ....ärligt talat...skulle inte standarden vara HÖG i Sverige..... .
          CITAT
          CITAT
          Här är några exempel före skatt på låga löner.

Vill ni veta lite om låga löner i verkligheten för vuxna människor?
          Efter 3 års högskolestudier, 30 år i arbetslivet senaste 15 åren på samma arbetsplats och 17.000:- i grundlön på heltid. Ingen av oss jobbar naturligtvis heltid.
          Vet inte om jag kallar det hög standard och jag är inte ensam om att jobba inom vården. Tur man har andra prioriteter än en stor fet plånbok!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Laika*
          Inlägg 04-09-2004, 21:32
          Länk hit: #46

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

O sen ska man betala skatt på det. Har man dessutom en massa ungar så krävs det en lite större lägenhet som betyder en mycket större hyra. Där vi bodde förut, innan vi skaffade kåken, kostade en 4:a 6700:-. Det var en större del av lönen som gick till hyran, så ska det inte behöva vara tycker jag. Då kan man inte komma o snacka om hög levnadsstandard, man fick vända på varenda krona man hade.
          mvh. Laika

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-09-2004, 11:33
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

..Ja jag hörde då på TV igår att Sverige var det bästa landet i världen att vara anställd i...

Sen undrar jag vad folk tycker är "normal" standard....vad räknar man att ha råd med...

Visst det är åt hel-ete att det är stora klyftor och så men INGEN svensk med jobb kan ju säga att dom lider NÖD eller..
          ....fattigdom har fått en falsk klang i det här landet..det handlar inte längre om vad man behöver utan om att man inte har råd att köpa samma saker som grannarna.........

Ibland tror jag att svensken skulle behöva svälta en stund så dom begriper vad det är att "inte ha råd".....

Sen vet jag också att det finns dom som har det jättetungt ekonomiskt....men det handlar oftast om ensamstående föräldrar och där tycker jag att hela samhället hamnat åt helsike..har du satt ungar till världen så får man försörja dom...vare sig man lever med dom eller inte...ungarna är inte till för föräldrarna utan föräldrarna för dom...
          Om barnen har en rik morsa men bor hos sin "fattiga" pappa eller tvärtom(vanligast??) så skall väl för f--n inte barnen behöva lida för det......man borde inte få skilja sig från försörjningsbördan....

Men allt handlar kanske som så mycket om prioriteringar.....

Nu är ju jag egenföretagare eftersom vi har gård men om jag skulle jämföra min inkomst med vad andra kallar "låglöneläge" så skulle jag väl ta livet av mig.....men jag tycker ändå att vi Sverige har det bra...blir jag deppig ibland brukar jag föreställa mig att jag bor i Polen så blir jag jätteglad igen och tycker att jag har det toppen.....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Posse
          Inlägg 14-09-2004, 10:26
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (MrNorth @ 02-09-2004, 10:29)
          Vad görs åt de som är arbetslösa i Sverige? Hjälper man dem genom bidrag? Svaret är ett rungande NEJ... Eftersom levnadsstandarden är väldigt hög i sverige oavsett om du är arbetslös, sjukpensionär eller vanlig knegare så över antalet folk som inte vill jobba. Dock ska inte sjukpensionärer eller folk som *vill* jobba känna sig träffade här.

Det finns det utmärkt ordspråk som i allra högsta grad passar på dagens socialdemokrati (de gjorde ett UTMÄRKT jobb på 30-40talet) och dagens bidragssverige och det är "bit inte den hand som föder dig"... får man hyfsat bra med bidrag jämfört med om man exempelvis skulle fått jobb som städare eller nåt annat "låglönejobb" så väljer fler och fler att ta bidraget... så är det, det är bara att inse faktum och vara realist. Om man istället hade satsat på att erbjuda flera arbetslösa jobb i kommunerna (eller gett stöd till privata företag) och fått dem att inse att det inte går att leva på A-kassa eller socialbidrag så hade betydligt fler gett sig ut och jobbat. Även om du bara får 14000 som gatsopare eller nåt gör du ju ändå rätt för dig genom att betala skatt. Men då måste det kännas VÄLDIGT obekvämt att tänka tillbaka på livet som arbetslös... så obekvämt att man inte VILL tillbaka. Och för att folk inte ska vilja tillbaks så måste bidragen sänkas. Det är enda sättet att få bukt med bidragssverige. Alla som kan jobba ska jobba.. det måste man utgå från. kan du inte gå, kan du utföra stillasittande jobb, orkar du inte tunga ansträngande jobb finns lugna kontorsjobb... idag finns det så fina hjälpmedel för att kunna sitta och jobba med datorn att axelvärk o musarm är ett minne blott.

Jag pratar av egen erfarenhet för jag känner flera som resonerar att "varför ska jag jobba, jag har det så bra med bidrag och det finns ändå inga jobb till mig"...

Anser du alltså att dagens massarbetslöshet beror på "folk som inte vill jobba"? unsure.gif

Tror du att det bara är att tacka nej om arbetsförmedlingen mot all förmodan skulle anvisa en ett riktigt jobb? unsure.gif

Citera
          *Laika*
          Inlägg 14-09-2004, 10:38
          Länk hit: #49

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Nu är jag inte MrNorth, men jag kan väl få svara i alla fall, om din sista fråga var en allmän fråga.
          Nä, man kan inte säga nej till jobb som Arbetsförmedlingen hänvisat till, man MÅSTE söka dom. Helt riktigt av dig Posse, men vad händer sen då? Jo dom som är lite arbetsskygga av sig går till anvisad arbetsplats o söker jobbet. I "ärlighetens" namn så talar dom också om att dom haft drogproblem. Fast det var säkert flera veckor sen som dom använde nåt sist, SÄKERT, och säger att dom JÄTTEGÄRNA vill ha det här jobbet, det skulle dämpa suget så mycket. Dom får sin påskrift av arbetsgivaren att dom sökt jobbet, men dom får det naturligtvis inte, för vem vill anställa nätt o jämt avvänjda pundare? Så enkelt är det, o den arbetslösa kan i godan ro ligga i sin hängmatta, fullt medveten om att dom aldrig rört droger i hela sitt liv (men det vet inte arbetsgivarna om). Det här är såna grejer som mina polare gjort när dom blivit anvisade till städjobbo liknande som dom inte velat ha. Funkar osvikligt. Moraliskt rätt? Nää, men det funkar.
          Mvh. Laika

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 14-09-2004, 16:40
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Vem vill gå på bidrag? Vem vill bli sedd som mindre värd än andra? Vem vill inte ha det sociala som ett jobb innebär?
          Det kan inte vara majoriteten av de arbetslösa!!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          MrNorth
          Inlägg 15-09-2004, 06:32
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Det enda jag menar är att bidragssystemet uppmanar folk att hålla sig borta från arbetsmarknaden... smile.gif Så är det tyvärr. Skillnaden mellan att få bidrag och att ta ett låglönejobb är inte tillräckligt stor för att det skall kännas meningsfullt att jobba. Som sagt, jag träffar mycket folk i det privata och många resonerar likadant... folk som går hemma med diverse (påhittade eller inte) skador och inte lyfter ett finger för att ANSTRÄNGA sig att komma ut på arbetsmarknaden... Det ska krävas mycket för att man inte kan jobba överhuvudtaget, anser jag. Det daltas för mycket idag, anser jag. Har man exempelvis kroniska ryggproblem eller kanske förlorat ett ben eller nåt efter 30 år som byggnadsarbetare finns det inget som säger att man ska ha förtidspension eller sjukpension... lika gärna som du sitter hemma kan du sitta på en arbetsplats och jobba med nåt icke ansträngande jobb... Det är den mentaliteten som vissa av sveriges befolkning behöver lära sig... bidrag är inte som manna som faller från himlen, det finansieras av skattemedel.

Jag känner exempelvis en högutbildad person som tidigare jobbat inom vården men blev misshandlad på sin arbetsplats och fick psykiska men... (ja det är hemskt...) Nu är han förtidspensionerad, och vad gör då denne person? Pysslar om sin trädgård? Går på sjukgymnastik? Nä han reser jorden runt och vandrar i berg... Då anser jag, är man inte mera sjuk än att man orkar vara borta 4 månader i sträck ensam och knata på bergstoppar, då orkar man med ett jobb!! Jag menar inte på att man måste jobba 40-50 timmar i veckan som de flesta andra, utan det räcker med 50 % bara man visar att man hellre vill jobba än att leva på bidrag....

MVH
          Henrik - som gärna betalar skatt som går till nåt vettigt...

Citera
          Posse
          Inlägg 15-09-2004, 13:39
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (MrNorth @ 15-09-2004, 07:32)
          Det enda jag menar är att bidragssystemet uppmanar folk att hålla sig borta från arbetsmarknaden... smile.gif Så är det tyvärr. Skillnaden mellan att få bidrag och att ta ett låglönejobb är inte tillräckligt stor för att det skall kännas meningsfullt att jobba. Som sagt, jag träffar mycket folk i det privata och många resonerar likadant... folk som går hemma med diverse (påhittade eller inte) skador och inte lyfter ett finger för att ANSTRÄNGA sig att komma ut på arbetsmarknaden... Det ska krävas mycket för att man inte kan jobba överhuvudtaget, anser jag. Det daltas för mycket idag, anser jag. Har man exempelvis kroniska ryggproblem  eller kanske förlorat ett ben eller nåt  efter 30 år som byggnadsarbetare finns det inget som säger att man ska ha förtidspension eller sjukpension... lika gärna som du sitter hemma kan du sitta på en arbetsplats och jobba med nåt icke ansträngande jobb... Det är den mentaliteten som vissa av sveriges befolkning behöver lära sig... bidrag är inte som manna som faller från himlen, det finansieras av skattemedel.

Men du verkar ju faktiskt - mer eller mindre - påstå att dagens massarbetslöshet beror på "folk som inte vill jobba" och att "det daltas för mycket idag"?!

Massarbetslösheten (som utgörs av människor i en mängd olika hälsotillstånd) beror rimligen inte på "att bidragssystemet uppmanar folk att hålla sig borta från arbetsmarknaden", utan istället på att politikerna strävar efter att upprätthålla en synnerligen hög arbetslöshet.

Och ersättningarna till offren för den cyniska (NAIRU-)massarbetslöshetspolitiken, så att de åtminstone ska kunna hålla sig vid liv, finanseras ju naturligtvis med skattemedel.
          Som jag skrivit tidigare - de anställda tvingas/luras jobba även för dem som trängts ut från arbetsmarknaden. Och framför allt - de som trängts ut från arbetsmarknaden tvingas till en fattig och usel tillvaro, som många av de drabbade upplever som kraftigt förnedrande.

Läs gärna Arbetslös? Din uppgift är att må dåligt

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-01-2026, 10:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon