Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > erfarenhet av växthusköp fr Willab+ övrigt
          Arthur
          Inlägg 14-02-2003, 21:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 755

Jag ska köpa ett växthus och undrar om några av er har erfarenhet av ovanstående firma?

Glas eller plast?

Jag lutar år att odla i hinkar mm. Min tidigare erfarenhet av jordbäddar gör att jag tycker att det verkar smidigare med att odla i kärl som går att flytta.
          Vad ska jag i så fall täcka golvet med? Plattor är ju snyggt, men får jag då problem med ogräs?

Annat som jag bör tänka på?
          Alla tips mottages tacksamt!
          MVH / Birgitta Björnberg

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-02-2003, 22:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Rent material (sanden) och fiberduk under plattorna = inget ogräs.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Kenneth
          Inlägg 15-02-2003, 15:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 588

Köpte ett växthus av Willab för ett par år sedan. Helt nöjd, Jag valde isolerplast 6 mm, monterade huset på lecablock så att jag fick en högre höjd.

Citera
          Madde
          Inlägg 16-02-2003, 16:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 391

Helt nöjd med servicen från Willab. Vårt växthus ligger i garaget och väntar på att bli uppsatt! Vi blev rekommenderade plast, vilket det också blev.

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-02-2003, 16:41
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Vårat växthus ligger också i garaget - glas.
          Det ska användas som lusthus i storm & blåst,
          för fika och läsning - inte så mycket växter.... Litet, 5 kvm.

Vi ska gräva ner det, kanske en ½ meter, för att få mer takhöjd.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Monica i Sörmlan...
          Inlägg 16-02-2003, 17:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 350

Köpte för två år sedan ett växthus från Willab, 10 m2 med plast. När stormen sedan kom i januari blåste det totalt sönder. Hade det haft glas, hade hela trädgården varit full av glassplitter. Fick ett nytt av Willab i våras sedan jag skickat ner foto på eländet. En eloge till dem! Det nya, också det med plast, står fortfarande kvar och väntar på mina nysådda chilifrukter.

--------------------
          Hälsningar Monica

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-02-2003, 18:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Mindre farligt med plast.
          Vi fick jordens sneaste växthus ifrån Willab samt det saknades pryttlar - men det fick vi nya vid klagomål - och det snabbt.
          Enda som talar för glas är att det är billigare än plast(lite) samt att det är snyggt. Annars har plast alla fördelar speciellt med bollsparkande ungar i närheten ;-)

Hälsar ingrid

PS Om Du fundear på ett växthus i färg - spar många slantar genom att kontakta en billackering - det ger bättre färglager (inger pulverlackerat) och är bra mycket billigare)

Hälsar ingrid

Citera
          Anni
          Inlägg 17-02-2003, 11:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 533

CITAT (Arthur @ 14-02-2003, 21:19)
          Jag ska köpa ett växthus och undrar om några av er har erfarenhet av ovanstående firma?

Glas eller plast?

Jag har också i vinter ägnat timmar åt val av växthus. Jag har besökt leverantörer, studerat kataloger, priser och kvaliteter. Det är en djungel av alternativ.

Glas eller plast har också blivit en viktig fråga för mig.

Isolerplast ger bra isolerförmåga och temperaturen hålls jämnare. Vill man ha uppvärmt på vintern är ju det en fördel. Man får lägre energikostnad och man slipper fixa med bubbel-plast. Klar fördel.

Det sägs att man inte behöver skuggning om man har plast, men skillnaden är ju bara 10% och det räcker inte när solen gassar en högsommardag? Man måste alltså skugga både glas och plast.

Så småningom gulnar ju plasten (trots 10 års garanti) och släpper då inte in lika mycket ljus längre och då måste man väl byta ut den?

Plasten är lite ”dimmig” och det gör kanske inget om man enbart ska ha växthuset för odling, men ska man odla både växter och samvaro vill man väl kunna njuta av det som är utanför?

Jag är också orolig för att algerna ska krypa in i kanalerna. Hur gör man rent?

Ja, det är många frågor att ta ställning till innan man kan gå till beslut.

hälsar Anni

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-02-2003, 11:45
          Länk hit: #9

Medlem

Todeloo,

Vi har haft vårt ena i snart sex år och det har klarat sig riktigt bra m a p alger på insidan...etc etc. Däremot tror jag inte plasten orkar mkt längre än tio år faktiskt.....och visst behöver man skuggning även med plast - skuggardin har vi på tjockt snöre - himla käckt det.

Vi donar med bubbelplast även p vintern men vi har ju 6 mm inte den mkt tjockare som finns nu. Det är väl värt faktiskt i sparade kostnader.

Nuförtiden finns det hemsk klar plast att köpa ( dock ej på Willabs växthus) som ser hur fina ut som helst - kolla Jonslunds växthus t ex.

Man gör inte rent i kanalerna på plast man försöker kara sig firån vatten sm rinner in där och kondens:-)

Plasten ahr knappt gulnat - den blr nog mera skör kan jag tänka mig....... inte gul.

Hälsar Ingrid

Citera
          Anni
          Inlägg 18-02-2003, 10:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 533

Ingrid, tack för tipset om Jonslunds. Gick in på deras hemsida utan att kunna se produkterna, men hoppas få svar på mitt e-mail.

Jag misstänkte att alger kan smyga sig in i kanalerna trots gummilister, tejp etc. Men jag har kanske fel. Om så skulle ske ….. så förstår jag att de inte går att ta bort. Det var just det, jag är orolig för. (Jag har tidigare erfarenheter av 3-glasfönster, som garanterat inte skulle släppa in kondens, men så skedde i alla fall. Man blir lite misstänksam med åren.)

Willab har ju nu ett nytt växthus med isolerplast, som består av 16mm isolerplast med bredkanal-plattor och som har bättre genomsikt. Men håller det bara 10 år så blir det ju ganska dyrt.

hälsar Anni

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-02-2003, 11:12
          Länk hit: #11

Medlem

Jonslunds växthus är klart klarare än Willabs - det är en annan plast - plexi(?)
          Men alginsmygningen är nästan inget alls här hemma och det är i det växthuset som INTE har gummilister - speciella insättningslsiter, i det andra har ingen smygit sig in, det är ett år yngre.

Japp - vi är också rädda för det här med kondens på treglasfönster så vi har tänkt till enormt på det vi tog till vår uterum - ingen gas alls ;-)

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon