Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 2 351
Cilla vet du eller någon annan vad jag kan ha fått för något i mina äppelträd. När man går föbi eller rör vid träden far det runt en massa små små gröna odjur i träden, det riktigt rasslar i dem. Vad kan det vara och ska de bekämpas?
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
Både i afrika, australien och centralasien har de i år svärmar av gräshoppor, men de är bruna, inte gröna. Har du något begrepp om storleken på dessa "gröna odjur"? Stora som bladdlöss? som gråsparvar? Flyger de, eller kryper, hoppar de?
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Iza, det låter som en invasion av något, men det behöver inte vara allvarligt. Kan du beskriva lite närmre om det är larver eller flygare, hur stora de är och vilka färger? Har du gnag på bladen eller prickar på frukterna? Är blad ihopspunna eller missfärgade på något sätt?
Ofta är djurinvasioner inte så farliga, men om de börjar kaläta träden från sina blad eller stör fruktsättning mm finns det saker man kan göra.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Jag ska kolla närmre på vad det kan vara senare ikväll eller imorgon, men det som fungerar effektivt på de flesta hoppande kryp i träd är att ställa vattenspridaren under trädet och låta det strila flera timmar om dagen rätt upp i kronan under 3-5 dagar. Även rönnbärsmal m fl kan man minska på det sättet när man börjar se dem flyga.
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Om jag får komma med ett förslag så misstänker jag någon strit. Tillhör en grupp skinnbaggar eller halvvingar som kallas växtsugare. Namnet säger i så fall vad dom gör i trädet. Cilla vet nog mer om dom kan göra nån skada, jag hade inte brytt mig. Det brukar lösa sig av sig självt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです