På vår tomt har vi ett äppelträd som har bra många år på nacken. Huset är byggt 1936 och det skulle inte förvåna mig om trädet matchar åldern.
Problemet är att äppelträdet är så pass skadat och "lagat" att det utgör en säkerhetsrisk för våra två små pojkar. Något måste göras, men vad är "minst sämst"? I sådana här lägen önskar jag verkligen att jag hade en digitalkamera, men jag ska försöka beskriva problemet.
1: Trädet har en dubbelstam eller tvillingstam eller vad det kan tänkas heta, dvs två toppar istället för en. Detta har för rätt länge sedan medfört att trädet fläkts itu nästan ända ner till marken. Den ena stammen har då dött men otroligt nog så lever den andra i högönsklig välmåga! Man har satt en plastöverdragen kraftig vajer med en ögla runt den döda toppen och en runt den friska. På så vis hålls trädet ihop. Den här konstruktionen ser läskig ut nu eftersom den döda delen inte ser så där alldeles stabil ut.
2: Den friska stammen har dessutom två långa, och nu snackar vi enormt långa, grenar som växer rätt ut horisontellt åt samma håll. Dessa grenar är över 5 meter långa och riktigt grova. De måste väga bly och trädet klarar heller inte av att hålla upp dem på egen hand. Man har alltså stöttat upp grenarna med grova plankor. Jag ser framför mig hur en vild tafatt-lek för med sig att en av grabbarna river ner en stötta...och får hela härligheten över sig. Eller bara att plankan blir gammal och ger vika i fel ögonblick.
Hela trädet är liksom felbalanserat för åt den döda stamens sida finns inget mer medan det är den friska som bär upp de två bautagrenarna. Det finns liksom ingen motvikt till de två bjässarna.
Vi måste helt klart göra något åt trädet men vad? Det känns som att välja mellan pest och kolera. Såga ner hela trädet eller stympa det i en from förhoppning om att det kan tänkas överleva den pärsen? Vad skulle ni göra?
|