| |
|
  |
Tar ni er vatten över huvudet ibland? |
|
|
|
|
08-09-2004, 11:19
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Den här tråden ger leenden. Jag får bilder av att vi har samma driv som de som en gång spättade upp skog för hand för att så matgrödor. Vi gör det kanske inte av samma nödtvång, men med en sorts nödlust, ett lustfyllt tvång kanske man kan kalla det?
Ni som inte provat på rosdille förut - det är verkligen speciellt. Kombinationen av frenetiskt djupgrävande, taggriv över hela kroppen, pengar som flödar ut eftersom plantorna inte tillhör de billiga... Njutningen är enorm när rosorna slår ut, och det gör de ju från tidig sommar till höst.
Rosor och grönsaker låter som det kan bli ett riktigt rivjärn, men rosorna kommer säkert att trivas i den luckra jorden. Jag har satt rosor farligt nära min päronträdsodling. Där trivs både rosor och päronsmåttingar, men jag måste nästan ha pansar för att klara mig igenom.
Andreas - din beskrivning av "en skitig liten nordeuropeisk trädgård" gav skratt! Men vad säger du om en frodig, svallande nordeuropeisk trädgårdsäng med hassellund intill och träd med dignande stora röda äpplen... Sydeuropeiska dammiga stenträdgårdar med knastertorra persikor i hörnen är heller ingen hit. Det ska i vilket fall som helst bli kul att följa ditt projekt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2004, 13:28
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 4 213

|
Oh, vad härligt att läsa att det finns fler trädgårdsstollar. Jag har massor av projekt i huvudet, som ingen förstår eller tycker verkar vettiga, och minst två - tre projekt som jag jobbar med rent fysiskt. Just nu håller jag på att göra ett rum i trädgården jag kallar för skuggträdgården. Det ska ligga på norra sidan om huset och ha väggar av pipranka, golv av vitt grus, fågelbad av en gammal parabol och rabatter fyllda med skuggälskande växter många i vitt. Och växterna är som vanligt beställda långt i förväg och kommer vilken dag som helst. Men det blir väl att jag får ställa dom nånstans på vänt, som jag gör med alla växter jag bara inte kan låta bli att köpa. Det är ju det roligaste som finns. Minonna
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2004, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2004, 16:21) 58 buskar o träd Hannele -där slog du mej  Nu har Stina två att skylla på LOL  Tredjedelen var buxbom - men även de skulle ha hål med järnspett!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2004, 22:24
|

Medlem

|
Det måste cirkulera en hel frön och småplantor...?  Vad gör ni av allt!?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2004, 06:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Oj vad jag har skrattat gott år era beskrivningar, inte minst Bettsons. Dessutom känner jag mig plötsligt strukturerad! Jovisst, jag har mina 2 stora projekt som jag påbörjade förra året (2 gräsmattor blir till Woodland resp månskensrabatt), men det är strängt taget bara där jag gräver just nu. Har ändå flyttat massor av växter därifrån till andra ställen i trädgården, men klarat att bara gräva ned, inte börja gräva där också. Självbevarelsedrift? Sunt förnuft? Eller bara orkeslöshet? Igår köpte jag en massa lökar (bara vita till månskensrabatten) men istället för att plantera dem gav jag mig ut i lingonskogen.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2004, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
CITAT (Hannele @ 08-09-2004, 23:22) CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2004, 16:21) 58 buskar o träd Hannele -där slog du mej  Nu har Stina två att skylla på LOL  Tredjedelen var buxbom - men även de skulle ha hål med järnspett! Måste ju bara sturska mig lite då..häromåret så räknade jag till runt 50 OLIKA buskar och träd i min trädgård...vilda och tama...(och svärmor och naturen stod nog för de flesta...  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2004, 13:42
|

Medlem
Antal inlägg: 385
Medlem nr: 2 794

|
CITAT (Ewa L @ 09-09-2004, 07:32) Igår köpte jag en massa lökar (bara vita till månskensrabatten) men istället för att plantera dem gav jag mig ut i lingonskogen.  Så där gör jag - och sedan blir det inget planterat för nästa dag har jag tappat lusten att påta i trädgården eller så kommer jag hem så sent att jag inte hinner göra det då... och dagen därpå är lusten borta. Jag tror dr Phil tog upp det i ett av sina program, kanske jag får läsa någon av hans böcker för att slutföra lite projekt Det är ju lite tröst att det finns fler som är likadana! Den här tråden var underhållande!
--------------------
Susanne zon 3 (4)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2004, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Det blev grönsakslandet Viveka, igår kväll grävde jag ner en felmärkt Kanadaros som blivit 2 m, den var svårplacerad så nu står den mot väggen omgiven av rödbetor och jordgubbar. Och jorden är ju utmärkt av all matkompost, grannarna får en ros att glädjas åt hoppas jag, och när man rensar ogräs i landet får man njuta av den. Tack för tips
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2004, 14:54
|
Medlem
Antal inlägg: 727
Medlem nr: 3 230

|
Vatten över huvudet ....... jaa,kanske drabbas alltid av "vill ha" och "kan vara bra att ha" syndromen men har jag planer så fullföljer jag nog dem sen att det tar tid är ju en annan sak t.ex min vita rabatt har funnits i planeringsstadiet c:a tre - fyra år
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2004, 15:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Hihihi, oj vad jag känner igen mig  Min man suckar också...det är ju inte ovanligt att han får gräva det sista när jag bara måååååste flytta en buske med stora rötter och inte orkar gräva längre, hehe. Jag har beställt massor med lökar från Odla och har för tillfället ingenstans att sätta dem  Vi är i full färd med att köpa mer tomt och min man bävar nog för vilka mina projekt kommer bli när vi väl fått mer mark. Just nu håller jag på och gräver upp en rabatt som jag ska göra om till en upphöjd rabatt...om jag nån gång kommer mig för att i första hand bestämma vad jag ska bygga upp den av och för det andra åker och köper dessa stenblock eller vad det nu blir. Så nu står den halvuppgrävd  Jädra Gröna -Rum att ge mig en massa ideér!!! Jaja, bara att inse att man är fruktansvärt LAT förutom i tankarna. Men nästa år.........................
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2004, 18:52
|

Medlem

|
CITAT (Tesa @ 09-09-2004, 14:27) häromåret så räknade jag till runt 50 OLIKA buskar och träd i min trädgård... Planterade under en och samma vecka??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2004, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
hmmmmmm
det verkar vara MEST Qwinnor som svarar här.... något besynnerligt ... Trodde det var mest vi karlar som hade "Projekt".... " Det saknas fortfarande en list i vardasrummet...." men här bevisar ni ju att det inte alls är bara männen som felar......
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2004, 21:21
|

Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 1 185

|
Så blev det ju så kallt!!!! -6 grader hade vi häromnatten här i Värmland. & så står jag där med mängder av frösådder som inte har fått någon rabatt grävd, fastän jag har haft HELA SOMMAREN på mig.... Igår tog jag tag i det hela & grävde ner alla krukorna i f.d ärt & pumpalandet, då har jag ju iallafall HELA VINTERN på mig att fundera & skissa på var jag ska anlägga alla nya rabatter... Dock har vi styv härlig lerjord här så det brukar bli mest skissa & mindre gräva! Så har vi ju också huset som ALLA undrar när ska det få samma färg runt om? När vi ska rensa häcken? När ska muminhuset bli färdigt? Är den inglasade balkongen klar? Är köket färdigt???? Snacka om att vara på väg att drunkna! Trots det sitter jag & funderar var mitt kommande växthus skulle göra sig bäst. Underbart att höra om allas projekt! Hoppas på en skön & avkopplande vinter med många inspirerande böcker. //Madeleine
--------------------
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ Madeleine, i Värmland vid Klarälven, zon 3-4 Älfgärdet¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2004, 21:34
|

Medlem

|
CITAT (Eleanor @ 13-10-2004, 22:21) Hoppas på en skön & avkopplande vinter med många inspirerande böcker.
//Madeleine Så ni kan hiotta på ÄNNU FLER projekt??? Är det inte dags för Psykologen snart???? nå´n sa ungefär så här: man känner igen sig... jo verkligen, men nog måste det vara värre med människor som ALDRIG startar projekt, som inte har drömmar, som inte vågar ??????? björn
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2004, 10:29
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2004, 15:39
|
Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 020

|
Det är inte klokt vad jag har fnissat och känt igen mig i den här tråden Har lagt in två bilder i mitt album som visar hur det är hos oss, det är inte jag som gör skisser men tydligen är det mitt uppdrag att genomföra /Åsa
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|