Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402
Halaj!
Ööhh... Nu är det nåt jag inte har begripigt riktigt. Har busken blivit pollinerad gott, så har den väl. Är det skillnad på vilken planta den har blivit pollinerad av?
//T
P.S. ’Shäkta en som inte har sådär hundra koll på det där med ståndare och pistiller. DS
Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237
Jag har plockat dem hos en odlare, m stora ,stora marker. Men; jag har väl fel på mina smakorgan, för jag tycker att de smakar blaskigt, jämfört med vilda! Men; det kanske har m sorten att göra???
Medlem
Antal inlägg: 200
Medlem nr: 3 435
Har smakat lite olika sorter, har själv 3 buskar. Det jag tyckt mig märka är att desto större buske/bär desto vattnigare smak. Bären på mina egna buskar har dock smakat som vanliga stora blåbär (Vaccinum 'Alvar' och Vaccinum 'Aino'), finska sorter.
Kan mycket väl hända att de man köper över disk i butiker o.s.v är pressade att växa genom ex. gödning och därför tappar i smak. Växte/bär/frukter som växer onaturligt snabbt brukar förlora av sin charm. E. tomater som mognar sakta i husgaveln eller hobbyväxthuset är oftast mycket sötare och smakrikare än de i handeln. Självproducerat är alltid bäst!