Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad vill du veta om trädens rötter?, samlar material till en bok
          Virgo
          Inlägg 08-03-2003, 22:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Hej

Detta gör rötter. Obs på tyska.

"Die Wurzel

Wurzeln sind blattlose unterirdische Pflanzenorgane, die Wasser und Ionen aus dem Boden aufnehmen, die Pflanze im Boden verankern und auch Assimilate speichern.
          Viele Pflanzen sammeln im ersten Wachstumsjahr Nährstoffe für Blüten und Früchte im zweiten Jahr. "

hela länken

Jag har lärt mig att växter förbrukar CO2 under dagtid och producerar syre och även lagrar syre.
          På natten förbrukas det lagrade syret.
          I jorden måste det finnas syre för att alla organismer ska kunna leva.
          Blir det syrebrist pga förruttnelse kommer allt att dö.
          Jag har inte hittat några siffror om rötters 70%:a syreupptagning.
          Rötterna behöver syre för att kunna fungera och förmodligen är det det som Cilla försöker tala om.
          Kan alltså vara att 70% av rötternas syrebehov tas upp från jorden

Cilla, boken du skriver är det en sammanställning av vad diverse Trädforskare har skrivit, eller forskar även du kring detta ämne?

Även jag vill ha ett signerat ex. av dig

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Anders zon III
          Inlägg 08-03-2003, 23:21
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 15

Och Cilla, som du vet vill jag veta ALLT om myccorhiza på ett kortfattat sätt! (Eftersom jag inte orkar läsa allt själv...)

Om lindens behov av rätt mycorrhiza

När jag gallrar i skogen vill jag ju veta vilka träd, buskar och örter som samsas bra och bildar ett stabilt ekosystem... Har förstått väldigt lite av det än.

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-03-2003, 15:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Tack allihop!
          Trots att jag nu gräver ned mig i detaljer om rötternas celldelning mm så kommer svaren på de frågor man oftast ställer sig i det praktiska livet vara de som styr boken. Frågor som ni ställt här, som rör rötternas utbredning och växtsätt under olika betingelser, enkla sätt att förbättra jorden för träden och att stoppa rötternas framfart där man inte vill ha dem osv. Jag kommer dock beskriva trädets rotfunktioner så att man också ska kunna tänka själv, och därför blir det beskrivningar av rotandning, samarbete med svampar, rötternas anatomi etc.

Just detta med vilka rötter som passar ihop är en intressant fråga. Man vet långt ifrån allt. Men man kan se vilka arter som ofta rotympar sig med varandra, och därför får rot- och stubbskott att skjuta livlig fart. I Malmö visade en man mig en stubbe som hade övervallats. Dert kapade trädets rotsystem hade ympat sig med ett träd som kunde ge energin till att läka stubben...

Anders - om du vill veta ALLT om mycorrhiza så blir detta inte din favoritbok... Men jag komemr att beskriva de olika arterna och hur de fungerar. Det är ett stort ämne, Shigo har skrivit en del som du kanske vet.

Terese: Om att skotta upp jord på stammarna - inte något träds favorit. Man använder det i förökningssyfte ibland för att vissa arter skickar nya rötter ut ur stammen (grundstammar till äpple t ex) men för alla träd som ska stå på sin plats är uppskottning kring både stam och rotkrona ett stort problem. För björk blir stamuppskottning snabbare ett problem än andra, de ruttnar snabbare.

Jag tror jag missade det där med din björk? Varför ska du lägga fibermatta över rötterna?

--------------------

Citera
          Anders zon III
          Inlägg 09-03-2003, 18:15
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 15

Tack för tipset om Shigo, gjorde en sökning och har nu mycket att sätta mig in i!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2003, 19:04
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Virgo, jag tror du har rätt där. Att rötterna tar upp 70 % av syret från jorden kan jag acceptera men att rötterna står för 70 % av hela trädets andning??? Njet!

Förresten, Var vara du så länge?

Tur förresten att inte träden behöver läsa böcker för att veta hur och var dom skall placera rötterna. Dom bara växer. Bryr vi tvåbeningar oss för mycket?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-03-2003, 19:52
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2003, 19:04)
          Tur förresten att inte träden behöver läsa böcker för att veta hur och var dom skall placera rötterna. Dom bara växer. Bryr vi tvåbeningar oss för mycket?

Ja det kan man verkligen undra, Åke. Men träden har ju funnits så mycket längre än vi människor, så det är inte konstigt att det är vi som undrar över dem - mer än tvärtom!

--------------------

Citera
          Terese på Ingarö
          Inlägg 09-03-2003, 20:45
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 193

CITAT
          Jag tror jag missade det där med din björk? Varför ska du lägga fibermatta över rötterna?

För att inte få in björkrötter i den nya rabatten som alltså är upphöjd. Björken står i en brant slänt så det blir befintlig markhöjd i ena änden av rabatten. Har fått idén från ett föredrag av en trädgårdsmästare (hon påpekade dock detsamma som du när det gällde uppskottning av jord kring stammen men det verkade vara stor skillnad från träd till träd ...). Det går att ju undvika uppskottning och göra liten "mur" en bit från björkstammen. Sen vill jag helst ha buskar i den där "rabatten" så de kan ju kanske klara sig ändå ... Men, som sagt, man vill bara gräva en gång!

/Terese

--------------------
          Terese

Citera
          Annevi
          Inlägg 21-08-2014, 09:19
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 80 691

Hej, Kul att du skriver en sådan här bok! Meddela gärna mig annevi.lakemountain@gmail.com när boken är klar!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-08-2014, 12:09
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tråden du skriver i är från 2003.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Annevi
          Inlägg 21-08-2014, 12:15
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 80 691

Jag vet, men jag tänker att boken kanske har kommit ut?! smile.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-08-2014, 11:14
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Annars finns ju "Rotdjupsrapporten" av Ulrika Rosengren och Ingrid Stjernquist. Förr fanns den att ladda ner som PDF men nu verkar de vilja ha betalt för den. Mycket ingående om träd rötter, men i första hand skogsträd och inte trädgårdsträd.

Citera
          Katarina H
          Inlägg 24-08-2014, 21:48
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Den här tråden har jag missat (ja, och många andra då jag varit borta ett tag). Vad hände - blev det en bok?

--------------------
          Katarina

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-11-2025, 16:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon