Man behöver inte alls ge havre om man har ett bra pellets. Hö ska de ju givetvis alltid ha. Höet får inte vara alltför grovt, det ska dofta gott och vara lätt grönaktigt. Det ska vara mycket örter med. Doftar ibland som te när jag öppnar min hötunna, mm.. riktigt aromatiskt

Pellets är jättebra foder MEN man ska inte ge för mycket. Mina får ½ dl (hermelinhona) och 1 dl (lite större hane). Man får pröva sig fram till vad som passar dem och anpassa fodergivan efter hur mycket de rör på sig. Hannar äter ofta lite mera. När man känner på deras rygg ska den vara ganska hård - hård för att den är musklad. Man ska inte känna ryggraden, om man inte trycker lite, utan musklerna ska ligga som ett pansar runt omkring.
Ger man för mycket säd har jag för mig att kaninen får för mycket kolhydrater och sen inte äter ordentligt med hö.
I naturen får ju kaninen inte heller säd skulle jag tro. Tänk dig vildkaninerna i Spanien utan mänsklig påverkan. Skulle det då finnas några jättefält med havre?
Pellets är ju inte heller naturligt men det innehåller ändå det mesta som kaninen behöver och är inte lika fettrikt som säd. Där finns också fibrer, kalcium, vitaminer med mera.
En bra svenskapelletssort lär vara Rabbfor till exempel. Är finländare så jag är inte expert på era foder, jag brukar ge ett foder som heter Genesis extruded rabbit food.
"Kaniner som gräver i snö ska man sätta magskydd på" - hehe, det där var roligt.

Man bör akta dem för att bli nerkylda pga snö i pälsen men skulle inte tro diarrén beror på att deras mage blivit kall.

Ang. om det är dvärgvädur eller inte - det kan det gott vara, eftersom det är den vanligaste rasen. Det kan förstås också vara en dvärgvädurskorsning. En dvärgvädur har nedåtliggande öron och väger upp till 1,9 kg.
Halm tycker jag är vanskligt att använda då det har så dålig uppsugningsförmåga. Har haft kutterspån men ska nu prova med torv i deras burar eftersom en framgångsrik uppfödare tipsat mig om att göra så.