Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kanintillbehör, Var köpa?
          Ingo
          Inlägg 15-09-2004, 13:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Hej!

Vi blev med utekaniner i somras (som om det inte räckte med tvillingarna), två dvärgvädurar (åtminstone tror vi att det är det de är). På semestern byggde jag en stor vinterbonad bur åt dem, nästan friggebodsvarning på den. biggrin.gif

Men det går ju åt såna enorma mängder strö i en bur med två kvadrats golvyta, så jag börjar tröttna på att släpa hem små ströförpackningar från det lokala lågprisvaruhuset där de dessutom har slut på dem allt som oftast. Zooaffären har alltid strö hemma men där är det i stället hutlöst dyrt.
          Men på gården där äldsta dottern går i ridskola har de stora säckar med vad jag kan se i princip samma vara (sånt som de strör ut i spiltorna). Var får man tag på såna? Eller har någon andra tips om täckmaterial för burgolvet?

Jag har egentligen samma problem och fråga när det gäller mat - små och dyra förpackningar av hö och kraftfoder, och Lakrits och Kakao växer fortfarande så de äter som hästar.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Fenja
          Inlägg 15-09-2004, 14:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Du kan köpa buntat spån i plastbal på Granngården! Tror att de tar 69 kr för en sådan som räcker länge!! Eller kolla på ett sågverk om du har ett sådant i närheten, men då får man ofta ösa i själv i säck.) Jag köper till mina kaniner där. Köp även Fårfor (fårmat) i 30 kilos säck, innehåller nära nog samma sak som kaninpellets, men kostar runt 140 kr om jag inte missminner mig! Hö kan finnas på vissa av Granngårdens butiker, men annars är det enklast att svänga in till en bonde i närheten och be att få handla där. (Jag får en bal nu och då av bonden vi har närmast wub.gif !) Du kanske kan få tag på halm där med, som kaniner gärna sover och "boar" i.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          humla
          Inlägg 15-09-2004, 18:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Hej Ingo!

Har själv fyra marsvin, och vet hur mycket spån, hö och mat det går åt. Att köpa i livsmedelsaffärer är inte att tala om!

Köper (precis som Fenja skrev) spån på bal på lantmännen (granngården), och det är precis likadant spån som finns i de små dyra förpackningarna.

(Har själv nyligen köpt miljöströ (=pelleterad återvunnen pappersmassa) som är fri från terpentin, men det är dyrt och jag vet inte vad svinen tycker om det än, eller jag heller för den delen. Vet dock inte hur känsliga kaniner är)

Hö köper du billigt på en bodgård/i ett stall, om du har något sådant i närheten. Jag personligen tycker inte om höet man köper i små påsar, det är ofta torrt och dammigt. Höet jag fått på bondgården däremot har varit jättefräscht och luktat jättegott, nästan så att man vill bädda sig en egen liten säng av det! rolleyes.gif

Vet inte riktigt hur det är med kaniner och kraftfoder, men med marsvin iallafall så gäller det att vara mycket sparsam med det. Får de bara tillräckligt med hö och näringsrika grönsaker behövs knappt något kraftfoder, de blir bara överviktiga av det. (Sedan beror det ju på hur mycket de motionerar, vilken temp. det är där de vistas o.s.v.) Har också sett att de har större säckar med kanin/marsvinskraftfoder på lantmännen.

MVH/Elin

Citera
          netaave
          Inlägg 15-09-2004, 18:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

kANINERS KOST SKA I HUVUDSAK BESTÅ AV HÖ OCH HAVRE. JAG HAR PM.AT DIG OM EN UPPFÖDARE SOM SÄLJER AV EGET HÖ OCH HALM OTROLIGT BILLIGT VI KLARAR OSS UNDER 100-LAPPEN/ÅR.

--------------------

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 15-09-2004, 19:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

När vi hade två kaniner för några år sen köpte vi säckvis med spån från en virkessåg och vi betalade 19:- för en stoor plastsäck+snöre+ att vi fick skyffla i och packa så mycket vi kunde. Ibland så var det hästägare där som också skyfflade spån i säckar.

Men sen är det klart att kaninerna måste ha halm och hö att äta - spånet är ju bara för att suga upp kiss och bajs.

Fråga på ridskolan var de köper sitt spån!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Fenja
          Inlägg 15-09-2004, 19:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Enligt min erfarenhet då jag födde upp en massa olika kaniner så blir de feta av havre eller annan säd och inte av pellets...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 15-09-2004, 20:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Jag anser att man ska vara mycket försiktig med pellets, och med säd, till kaniner. Väldigt många kaniner är dåliga i magen, och det beror nästan alltid på proteinöverkänslighet.

I det vilda lever ju niner av gräs, bark, löv, rötter osv. Dvs väldigt proteinfattig kost. Men när man läser på pelletssäckarna så innehåller de oftast mycket protein. sad.gif

mvh
          /ylva o ninerna

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          netaave
          Inlägg 15-09-2004, 22:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Ja pellets är väldigt kraftigt, det ska man begränsa till 2-3 st/dag. Mer som godis alltså. Likaså med det bakade fodret.
          Vilda kaniner lever på gräs, frö, rötter m.m. men tama är det bra med havre och hö till. De bör väl också få nåt grönt, gräs när det finns och persilja på vintern, en morot eller en äppelbit ibland och så något att gnaga på, vår älskar pärongrenar. Tora majsklvar finns också till "gnag"
          Sen anser jag att kaniner som är ute på vintern ska ligga på halm, det isolerar underifrån och kaniner är känsliga mot drag det är väl därför de i vilt tillstånd lever i hålor.
          Blir de utsatta för drag kan de bli lösa i magen.
          Kaniner som gräver i snö ska man nog sätta magskydd på av samma orsak.
          Spån i toahörnan kan väl vara bra, om man vill ha det, men inte alls nödvändigt om dom ligger på halm.

--------------------

Citera
          Vicke
          Inlägg 16-09-2004, 15:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 4 192

Man behöver inte alls ge havre om man har ett bra pellets. Hö ska de ju givetvis alltid ha. Höet får inte vara alltför grovt, det ska dofta gott och vara lätt grönaktigt. Det ska vara mycket örter med. Doftar ibland som te när jag öppnar min hötunna, mm.. riktigt aromatiskt smile.gif

Pellets är jättebra foder MEN man ska inte ge för mycket. Mina får ½ dl (hermelinhona) och 1 dl (lite större hane). Man får pröva sig fram till vad som passar dem och anpassa fodergivan efter hur mycket de rör på sig. Hannar äter ofta lite mera. När man känner på deras rygg ska den vara ganska hård - hård för att den är musklad. Man ska inte känna ryggraden, om man inte trycker lite, utan musklerna ska ligga som ett pansar runt omkring.
          Ger man för mycket säd har jag för mig att kaninen får för mycket kolhydrater och sen inte äter ordentligt med hö.

I naturen får ju kaninen inte heller säd skulle jag tro. Tänk dig vildkaninerna i Spanien utan mänsklig påverkan. Skulle det då finnas några jättefält med havre?
          Pellets är ju inte heller naturligt men det innehåller ändå det mesta som kaninen behöver och är inte lika fettrikt som säd. Där finns också fibrer, kalcium, vitaminer med mera.

En bra svenskapelletssort lär vara Rabbfor till exempel. Är finländare så jag är inte expert på era foder, jag brukar ge ett foder som heter Genesis extruded rabbit food.

"Kaniner som gräver i snö ska man sätta magskydd på" - hehe, det där var roligt. laugh.gif Man bör akta dem för att bli nerkylda pga snö i pälsen men skulle inte tro diarrén beror på att deras mage blivit kall. wink.gif

Ang. om det är dvärgvädur eller inte - det kan det gott vara, eftersom det är den vanligaste rasen. Det kan förstås också vara en dvärgvädurskorsning. En dvärgvädur har nedåtliggande öron och väger upp till 1,9 kg.

Halm tycker jag är vanskligt att använda då det har så dålig uppsugningsförmåga. Har haft kutterspån men ska nu prova med torv i deras burar eftersom en framgångsrik uppfödare tipsat mig om att göra så. smile.gif

Citera
          Ingo
          Inlägg 16-09-2004, 16:07
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Tack för många bra tips. Ska tänka över det där med fodret. Intressant t ex att de inte ska ha så mycket bakat foder - våra kaniner lär ha fått mycket knäckebröd av de förra ägarna.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          lisselbo
          Inlägg 20-09-2004, 21:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Våra kaniner "går på låda".
          Höll koll på vilket hörn i buren som blev favoritkisshörnan, ställde då dit en plastlåda med spån i, betydligt mycket enklare när man ska städa åt dom.
          mvh Marie

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon