Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad tycker ni om det här?, -ledsen och arg
          netaave
          Inlägg 02-10-2004, 23:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

I 16 år har vi varit säsongscampare på samma camping, vi har haft en liten tomt, fixat lite med en och annan blomma i dikeskanten och gjort det trivsamt för oss. Den har inte varit speciellt stor men så pass så vi kunnat ha ett utebord också utanför förtältet. I förtältet har vi haft golv, värme och kyl-frys, så vi har haft ett ganska behagligt liv därute.
          Campingen ligger vid en liten sjö i Uppland.

När vi ställde ut vagnen i våras hade campingvärden flyttat en bro över ett dike så att vi skulle ha folk gåendes precis utanför tältet och inte kunnat ha nåt bord där. Orsaken var att han skulle göra fler tomter på andra sidan diket, som bron gick över och som också är vår tomtgräns. Han hade inte pratat med oss om det.
          Jag tog då kontakt med Sveriges campingägares riksförbund, Scr för att få veta vad som gäller, vad det finns för bestämmelser. Jag fick bara en förfrågan därifrån vad vi hade för avtal med värden och svarade då att vi inte hade haft något skriftligt sådant och sen hörde jag inget mer därifrån.

Vi protesterade naturligtvis också till värden, och så småningom togs bron bort helt. Han fick då fler tomter och vi hade åter vår plats.

En annan gång kom vi ut och vår (egen) sopsäckshållare var borta, av en annan campare fick vi veta att vi inte fick ha dom längre för att det skulle börja sopsorteras på campingen.
          Detta var helt okey för oss men inte att han utan förvarning tog bort vår hållare.
          Jag gick då upp till värden som vid tillfället var bortrest, jag skrev då följande brev till honom:

"Hej xxxx!
          Det är helt okey för oss att vi inte får ha egna sopsäckar vid vagnarna längre.
          Vad som däremot inte är okey är att du utan förvarning tagit bort hållaren från vår plats och jag förväntar mig att den står där nästa gång vi kommer ut så att vi kan ta hem den, eftersom den är vår egen."
          undertecknat med mitt namn och telenr. så att han skulle kunna höra av sig.

Idag var vi ut och avvecklade, rev tältet och tog hem vagnen, när vi så skulle betala för att golvet skulle få ligga kvar över vintern som också är en garanti för att få ha kvar platsen fick vi höra att vi inte var välkomna mer, efter 16 år.
          Orsaken skulle då vara att jag i våras tagit kontakt med Scr, och att han p.g.a. det fått sin första varning på 30 år, samt att jag antytt i brevet att han skulle stulit vår sopsäckshållare. Jag hade alltså varit otrevlig.

Jag känner mig så himla maktlös, resten av familjen är förtvivlad, och min första tanke var att det här måste vi gå vidare med. Min man tycker absolut inte det, utan säger att "han får väl bestämma vilka han vill ha på sin camping så det är bara ta bort grejerna."
          Jag känner mig rättslös, jag anser inte att det är jag som gjort fel. Finns det någon juridiskt kunnig som kan säga vad jag ska göra.
          Jag vet egentligen inte om jag efter detta vill vara där mer, men ska campingvärden få bete sig så här.
          Vi tillhör de lugnaste på campingen vi har nästan aldrig fest, och har hittills aldrig fått ett klagomål. Min man har hjälpt till jättemycket därute utan ersättning, fixat saker genom sitt jobb gratis och byggt samt underhållit ovan nämda bro med ägarens virke, men vi har målat och oljat den under alla år och då också köpt det vi behövt för det.

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-10-2004, 23:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det låter jättetrist och jag förstår att du är både förbannad och ledsen. Tyvärr har jag inga råd att ge, men du skulle kanske kontakta SCR igen och höra om de kan göra eller tipsa om något. De agerade ju uppenbarligen förra gången du kontaktade dem, även om du inte fick någon personlig kontakt direkt.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Fredi
          Inlägg 03-10-2004, 08:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

Ert enda (juridiska) hopp skulle vara att hänvisa till besittningsrätt eller hävd. Annars har givetvis markägaren rätt att hyra ut till vem han/hon vill. Jag tror dock inte att besittningsrätt uppkommer på en campingplats, även om ni lämnar kvar saker på er plats året om. Hävd är inte heller möjligt.

Fast varför inte se det här som ett tillfälle att lära känna nya människor, en ny plats, en ny sjö? Sverige är vad jag förstår fullt med fina campingplatser. Det kan ju bli något positivt istället!

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-10-2004, 08:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (netaave @ 03-10-2004, 00:30)
          När vi ställde ut vagnen i våras hade campingvärden flyttat en bro över ett dike så att vi skulle ha folk gåendes precis utanför tältet och inte kunnat ha nåt bord där. Orsaken var att han skulle göra fler tomter på andra sidan diket

Inte ens vi som bor i eget hus är garanterade att få bo utan förändringar.
          Ena dagen är det VA-verket som gräver upp träd och buskar,
          en annan gång vägar som ska fixas, skolor som ska byggas,
          nya hus, nya grannar... Världen är föränderlig.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 03-10-2004, 08:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

nej, man ska inte göda sådana människor med pengar.

hitta ett annat ställe med trevligare människor.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          netaave
          Inlägg 03-10-2004, 10:24
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Hannele @ 03-10-2004, 09:23)
          När vi ställde ut vagnen i våras hade campingvärden flyttat en bro över ett dike så att vi skulle ha folk gåendes precis utanför tältet och inte kunnat ha nåt bord där. Orsaken var att han skulle göra fler tomter på andra sidan diket

Inte ens vi som bor i eget hus är garanterade att få bo utan förändringar.
          Ena dagen är det VA-verket som gräver upp träd och buskar,
          en annan gång vägar som ska fixas, skolor som ska byggas,
          nya hus, nya grannar... Världen är föränderlig.

Nej, men du behöver knappast ha folk gåendes över din uteplats. Inte tror jag du skulle bli så glad om soptunnan var borta heller!

--------------------

Citera
          La Strega
          Inlägg 03-10-2004, 12:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

tänk på att det finns en mening med allt som sker, det är antagligen meningen att ni ska gå vidare och in i en ny fas i livet. ni kanske rent av inte ska ha husvagn längre...kanske en husbil? och åka runt å se sverige? rolleyes.gif

i vilket fall; försök acceptera situationen, glöm allt groll, finns ingen mening med att fortsätta grubbla och lägga energi på att vara sur, se det positiva istället! Minns alla glada minnen och gläds åt alla kommande spännande NYA upplevelser! smile.gif

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Orchid
          Inlägg 03-10-2004, 13:53
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 490
          Medlem nr: 3 919

CITAT (La Strega @ 03-10-2004, 13:30)
          tänk på att det finns en mening med allt som sker, det är antagligen meningen att ni ska gå vidare och in i en ny fas i livet. ni kanske rent av inte ska ha husvagn längre...kanske en husbil? och åka runt å se sverige? rolleyes.gif

i vilket fall; försök acceptera situationen, glöm allt groll, finns ingen mening med att fortsätta grubbla och lägga energi på att vara sur, se det positiva istället! Minns alla glada minnen och gläds åt alla kommande spännande NYA upplevelser! smile.gif

Fast det är väl liiiite lättare sagt än gjort. Annars, skulle ingen ha problem med att acceptera förändringar och sådant som sker som man inte förväntat sig. Visserligen är det ju det bästa som man kan göra, men som sagt lite svårt o göra ibland.

Hoppas det löser sig till det bästa netaave!

--------------------

"Be the difference that makes the difference, you are the difference"

Citera
          pejori
          Inlägg 03-10-2004, 14:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

när försvann soptunnan?
          var det nyligen så kanske han är lite småsur just nu? huh.gif
          du kan ju alltid testa med att fjäska lite och få honom att förstå att du inte försökte vara otrevlig sleep.gif
          har du tur, har det gått över till våren och du kanske får din plats tillbaka unsure.gif
          hoppas att det löser, eller att du finner en ny fin plats att vara på wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-10-2004, 15:33
          Länk hit: #10

Medlem

En annan gång kom vi ut och vår (egen) sopsäckshållare var borta, av en annan campare fick vi veta att vi inte fick ha dom längre för att det skulle börja sopsorteras på campingen.
          Detta var helt okey för oss men inte att han utan förvarning tog bort vår hållare.

Det måste väl finnas en anslagstavla för information?
          Campingvärden kan väl inte gå runt och prata med alla?
          De andra campare kände ju till den nya sophanteringen.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          netaave
          Inlägg 03-10-2004, 16:04
          Länk hit: #11

Medlem

Vi är inte fler långliggare än att han faktiskt kan prata direkt, dessutom finns det telefon.
          Att grannen visste berodde på att han råkade vara där just då, mitt i en vecka när där inte var så många.

Vad som än händer nu, kommer jag aldrig mer att bo där, det är bara synd om barnen, lilltjejen var med ut idag och sade hej till en kompis som är barnbarn till ägaren. t.o.m. hennes föräldrar alltså son och sonhustru, tyckte han agerade helt fel och erbjöd oss på stående fot en stuga på deras tomt som gränsar till campingen. Men nej nu ska här campas på annat sätt.
          En av våra grannar som också blev förbannade har också fått veta att dom inte är önskvärda. Nu ska vi tillsammans kontakta Scr i morgon, sen får vi se men jag ska göra allt för att få honom fälld för det här.

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-10-2004, 16:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Netave, du kan väl berätta hur det går? Vore intressant att följa hur SCR agerar.
          Håller en tumme för dig!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-10-2004, 17:07
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (netaave @ 03-10-2004, 17:04)
          sen får vi se men jag ska göra allt för att få honom fälld för det här.

unsure.gif blink.gif Finns det inget roligare att lägga energi på?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          La Strega
          Inlägg 03-10-2004, 20:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Om du nu skulle lyckas få honom fälld för det här, skulle det verkligen göra dig lyckligare? jag tror inte på hämnd, det leder bara till elände.

Du säger ju själv att du inte vill tillbaka till den campingen även om du får platsen tillbaka, så vad är det att bråka om igentligen?

Jag säger som Hannele: Finns det verkligen inget roligare att lägga energi på?

Försök se det som en chans till förändring, du och din familj kommer finna nya vänner (men vad är det som säger att man inte kan hålla kontakten med de gamla bara för en sur gubbes skull?).
          Det kommer lösa sig ska du se..*håller tummarna* rolleyes.gif

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 05-10-2004, 08:58
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Lägg ner!

Även om du skulle "komma någonstans" med det här; "sätta dit" honom... hur kul blir det att vara där sedan?

Som husägare har jag lite svårt att förstå att man inte utnyttjar det som husvagnen erbjuder i förhållande till sommarstuga - att den är mobil. Hitta ett annat mysigt ställe! Åk runt och hitta fina platser och upplev Sverige! Annars tror jag att det vore idé att överväga att köpa eller hyra ett litet torp någonstans - då kan ni påta med rabatter och göra som ni vill.

Kakaduan

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 05-10-2004, 09:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Men det är väl klart att man ska agera om man blir felaktigt behandlad. Särskilt som det var fler som blev drabbade. Sedan är det kanske inte säkert att ni får någon direkt upprättelse, men man kanske kan hjälpa andra i framtiden.
          Håller med de andra i övrigt - hitta en bättre plats att njuta av!
          Lycka till!

Citera
          netaave
          Inlägg 05-10-2004, 11:15
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Mia @ zon 3,05-10-2004, 10:48)
          Men det är väl klart att man ska agera om man blir felaktigt behandlad. Särskilt som det var fler som blev drabbade. Sedan är det kanske inte säkert att ni får någon direkt upprättelse, men man kanske kan hjälpa andra i framtiden.
          Håller med de andra i övrigt - hitta en bättre plats att njuta av!
          Lycka till!

Exakt min åsikt, det måste om inte annat bli klarare regler för säsongscampares rätt till sin tomt.
          Har pratat med Scr idag och de är helt på min linje. De i sin tur har kontaktat tidningen "Husvagn och camping" som också kontaktat mig för ett reportage om hur reglerna ska vara, p.g.a. det som hänt.

Ja det kan tyckas konstigt att man bor i sin husvagn i stället för att skaffa egen tomt och stuga.
          För det första är det naturligtvis en ekonomisk fråga, var bor du i hus 100 m från vattnet för 1000 kr i månaden. Ingen elräkning, ingen sopavgift fördelarna är många.
          Vi har redan ett hus och en trädgård, det vi haft därute har varit bonusen, vi hade det redan innan vi flyttade hit.

Dessutom har vi den mobila möjligheten kvar, vi åker en del med vagnen höst och vår.
          Från början skulle vi vara därute bara medans barnen var små, men så fick vår flicka en hjärntumör som begränsat oss en del, därför har vi blivit kvar.

Nu kommer vi naturligtvis inte att åka dit även om vi får upprättelse det är vi rörande överens om, även våra kompisar och grannar därute drar nu därifrån och tillsammans hittar vi ett nytt ställe eller andra möjligheter.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 05-10-2004, 12:17
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

lycka till med letandet, och eran nya camping.
          biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fredi
          Inlägg 05-10-2004, 16:11
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

netaave: och ägaren hade innan de här incidenterna inte fått en enda varning på trettio år?

Citera
          netaave
          Inlägg 05-10-2004, 17:17
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Fredi @ 05-10-2004, 17:11)
          netaave: och ägaren hade innan de här incidenterna inte fått en enda varning på trettio år?

Enligt honom själv var det så ja.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 15:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon