Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fint över vintern?
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 4 584

Oj, vad många svar jag fått! Tack för den alla, både för råd och omtanke!

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:16
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (pialotta @ 06-10-2004, 22:40)
          julros förressten den blommar tidigt och är så vacker

Har funderat på den, Jul rosor är väl vinter gröna också? Iofs peren, men sådana kan jag ju ha det med. Fins det någon sort som blommar riktigt tidigt? Min mamma har några,men de blommar inte fören till sommaren?

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:19
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Cilla @ 06-10-2004, 23:44)
          En perenn jag skulle plantera vid en älskades grav är stenkyndeln. Det är ju en kryddväxt, men den är så vacker att den kan användas endast gför själen också. Den blir ca 30 cm hög med först vita, sedan starkt himmelsblå mycket små skira blommor. Plantorna lägger sig ned lite medan blomstänglarna böjer sig mjukt mot himlen.

Tack för ditt svar, fastnade helt för stenkyndeln, så fin! Skall se om jag hittar till våren, börjar bli lite sent att plantera nu.

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:23
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Fenja @ 07-10-2004, 00:27)
          Du skulle kanske kunna använda olika mossor och göra ett trevligt vinterarrangemang...

Ja, det är kanske bättre? Att ha något som bara är grönt på vintern, och sattsa på något fint arrangemang i stället. Brukar göra kransar, men det fungerar inte så bra på vintern. Mossor, nypon och kanske rönbär kan man kanske göra något fint av......... Någon som har förslag på vad, eller vet någon sida om sådant?
          Järnek är fint, men jag tror det blri lite väl stort och mycket på hennes grav.
          tack för alla tips.

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:29
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Cilla @ 07-10-2004, 01:03)
          Men det var något lågväxande och ettårigt du ville ha, som var vackert på vintern... Kombinationen är inte helt enkel. Men man kan ju ha något perennt som man sedan tar upp och sätter på annat ställe också.

Du har så många bra ideer, tack!
          Jo, så har jag tänkt lite, hennes Astrar är fleråriga, men dem skall min mamma få till våren är det tänkt, de har en jätte trädgård av vildare typ, och alltid plats för något nytt.
          Kan tänka mig att jag så småning om vill ha mest perener där, men jag är fortfarande så tveksam till hur jag vill att det skall se ut (vill ju inte alls ha en grav att ta hand om, vill ha min dotter sad.gif ) och ännu vet jag inte hur gravstenen kommer att se ut, måste nästan ha de på plast för att kunna planera lite mer långsiktigt.

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:30
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (nypan @ 07-10-2004, 03:51)
          Katarina,

för vackra vintersiluetter, gräs, se länk:

http://ww.odla.nu/artiklar/winter_wonderland_2.shtml

din dotters hemsida är väldigt fin.

hann inte kolla om hakonechloa aurea (japansk skoggräs) är med på vintersilutettlistan, men om inte; den är väldigt vacker, gillar inte full sol men behöver lite skugga och fuktigt om fötterna (fixas lätt med lagom jordblandning och stenar som behåller fukten).

varma hälsningar nypan/m

Tack för tippset!

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:32
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-10-2004, 20:29)
          Jag har inga förslag att komma med, men vill ändå berätta att jag har läst din berättelse på Tellas hemsida. Jag grät floder, har även tänkt mycket på dig idag. Det är svårt att skriva de rätta orden, så jag hoppas du känner den värmande kramen jag sänder till dig och de dina. / Helen

Tack! Visst känner jag den.

Citera
          katarina76
          Inlägg 14-10-2004, 23:36
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2004, 19:34)
          Vilken fin sida om din dotter .Så orättvist att hennes liv blev så kort .
          Jag tycker det var så vackert på graven , med barnens stenar , fåglarna,buxbom och rosor och miljön
          Här snöar det mesta vintergröna över men det finns höstljung som är väldigt fin hela vintern -särskilt i din zon , vita rosa blommande

Den finaste lilla (låga ros jag vet heter guldpärlan Perle D´or
          måste ha ett z 1 lägre för att trivas -guldaprikos -enkel vacker form -men den är ju inte vintervacker precis
          Många hälsningar Kerstin

Tack, jo, livet är bra orättvist ibland.

Så ljung är fin hela vintern? Trodde inte de varade så länge, men det fins väl olika soter, skall höra med plantskolan då. Tycker ljung kan vara jätte vacker. Och tack för tipset på ros.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 17:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon