HJÄLP efterlyses! VAD är det man egentligen MÅSTE göra i sin trädgård på hösten för att den inte ska förfalla till nästa år?
Har hört saker som att man måste kupa rosor, ta in vissa växter, vissa växter ska klippas ner, gräva landet, plantera pioner, m m. Jag hade egentligen bara tänkt beskära äppelträden när jag har plockat äpplena, tvätta växthuset, beskära hallonen och sedan låta perennerna stå och risa till sig ännu mer så kan jag "rensa" bort gammalt jox till våren istället. Tänkte att gammalt dött växtmaterial kanske skyddar...? Växthuset hade jag bara tänkt tvätta och ta bort alla växter.
Jag har t ex: Rosor Jordgubbsland Syren Iris, vallmo, lupiner, praktriddarsporre, rudbeckia, flox, klematis och en massa andra perenner Svart vinbärsbuskar Björnbärssnår Rabarber Gräsmatta...
Jag skulle MYCKET tacksamt ta emot tips kring vad jag mer måste/bör göra åt allt som finns i min trädgård! Som ni märker har jag ingen som helst koll och detta är som sagt mitt första år... på grund av mycket små barn (1,5 år respektive 3 månader) så har jag egentligen bara tid till det nödvändigaste i år! (Får lära mig mer finlir nästa år, hoppas jag!)
TACK, TACK, TACK på förhand!
|