Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nattfrost och dahlior
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-10-2004, 08:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Igår grävde jag upp alla mina dahlior. Det sved i hjärtat, men idag när jag vaknade och såg att det var fruset ute så kände jag mig nöjd smile.gif
          Nu har jag ett par stora fång med dahlior i vaser inne och kan njuta ännu ett par dagar.
          Dessutom tyckte jag det var lättare att ta upp knölarna igår än som jag annars brukar stå i kyla och leriga rabatter. Igår var det skönt höstväder och torrt i marken.

Idag ska alla pelargonier och fuchsior flyttas in. De står under tak på terasserna så de klarade denna natten bra, men det är dumt att utmana ödet.

Sen har jag ett stort äppleträd med vinteräpplen, som ännu inte är nerplockade, men när det också är gjort.....

DÅ ska jag koppla av allt vad trädgård och växter heter i flera månader och bara ligga på soffan och slappa laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

Citera
          Sylvia
          Inlägg 10-10-2004, 09:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Dahliorna får vara tills frosten tar bladen. Men plockar buketter gör jag flitigt nu så att man får glädjas åt blommorna även om Kung Bore kommer en natt...
          En del pellisar är redan inne men inte alla. Fuchsiorna brukar också klara ett o annat köldknäpp så de är ute också. Men snart, så...
          Slängde två krukor änglatrumpeter in i växthuset i går kväll. Nu i morse upptäckte jag en talgoxe där inne, den hade antagligen sovit inne i någon änglatrumpet och råkat följa med (det var mörkt när jag bar in krukorna), men hur 17 vaknade hon inte...???

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 10-10-2004, 10:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Och jag är just på väg ut för att gräva upp mina dahlior, det blev en snärjig helg med allt som ska in. Vemodigt. Det blåser nordliga vindar +3 grader, burr

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Annki
          Inlägg 10-10-2004, 10:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Dahliorna togs upp förra helgen. Då hade frosten tagit dem. Men nu har jag vardagsrummet fullt av halvledsna fuchsior som jag fick plocka in från balkongen härom kvällen. Vad gör jag nu? Har hört att man ska nypa bort alla blad och blommor... Gör lite ont, för de blommar jättefint. Tips?

Kan jag förvara dem i samma kalla källarförråd utan ljus där jag har dahlior och blåsalvian? I lägenheten är det alldeles för varmt tror jag.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Kajsa
          Inlägg 10-10-2004, 14:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Fuchsiorna i källarförådet bli perfekt, det gröna på stjälkarna kan man klippa bort, det är bara det vedartade som klarar sig i källaren. Så man klipper in dom en del, jo det tar emot.

Sylvia den lilla talgoxen frös väl, men konstigt att den följde med in biggrin.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          renate
          Inlägg 10-10-2004, 18:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

I natt var det frost,kl. 9:00 var det -4,4°.Alla pellisar och fuchsiorna är inne nu.Fuchsiorna är inte klippta än,det gör jag senare hann inte i går.En kruka med dalior och tre mindre Pelargoner var kvar i uterummet,de frös för där var -7° .Värmepumpen står där så det blåser svinkallt där.De åkte i komposten.Nu har jag städat uterummet,ändast fönsterputsning återstår.
          Ute har jag tagit upp alla Dalior,Tagetes och lite annat.I den nedre delen av trädgården behöver jag klipper gräset en gång till. Tre Rosor jag har beställt måste planteras.Perennrabatten får var till våren tror jag.Löven på min Ullunrönn har börjat faller till marken.Alla fågelbad är tömda,det var is på dem i morse,återstår parabolbadet det ska jag tömma i morgon och lägger upp och ner.Oj; vilken lång radder jag skrev. rolleyes.gif tongue.gif unsure.gif

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Sylvia
          Inlägg 10-10-2004, 18:05
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Kajsa @ 10-10-2004, 15:39)
          Sylvia den lilla talgoxen frös väl, men konstigt att den följde med in biggrin.gif

Ja, inte vet jag hur 17 den hamnade där!! Om hon nu inte var redan där inne och sov, eftersom dörren hade stått på glänt under dagen. Annars så satt hon i den "trädstora" änglatrumpeten och sov och vaknade inte när jag bar in den! huh.gif wub.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Citera
          Maggan H
          Inlägg 11-10-2004, 09:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Mina dahlior har ännu inte fruset trots frost på bilrutor och gräsmatta. Men det är väl bara en tidsfråga nu... Hur gör ni med era rötter? Bankar av all jord och lägger ner allihop i en trälåda? Jag fick mina av min mor i våras och det var många lösa rotbitar i påsen, och därför har jag en dahlia som är två-färgad. Kan man lägga dom en o en i papperspåsar som får vara öppna?

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Sylvia
          Inlägg 11-10-2004, 09:11
          Länk hit: #9

Medlem

Eftersom jag odlar mina dahlior i stora krukor, lyfter jag helt sonika hela krukan i förrådet, där den får torka ut och stå så till våren. Då tar jag upp knölarna och planterar om i ny jord.
          Men annars kan man ta upp knölarna, skaka lite försiktigt bort det mesta av jorden. Ta en låda, blanda sand + torr torvströ och lägg dina knölar i den lådan i ett förråd. Här finns instruktioner:
          Dahliorna upp

--------------------
          Sylvia, zon 1

Citera
          ingmet
          Inlägg 11-10-2004, 11:43
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Mina dahlior står kvar i krukan ute och har inte frusit än. På ena plantan finns 6 stora blomknoppar. Om jag klipper av dessa och tar in till vasen kommer de då att slå ut?

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Ciczi
          Inlägg 11-10-2004, 19:58
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag tror inte att det är kris ännu för mina dahlior. De står vid husväggen och termometern har inte varit lägre än 2,5 ännu. Men jag kommer att ta upp dem till helgen. JAg kommer att förvara dem i en gammal pappkartong som jag fyller med sand i botten. Sedan täcker jag dem med något mörkt och luftigt.

Mina dahlior har fördel av att jag bor vid kusten. Det är alltid lite mildare vid havet.

Mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-10-2004, 22:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (ingmet @ 11-10-2004, 12:43)
          Mina dahlior står kvar i krukan ute och har inte frusit än. På ena plantan finns 6 stora blomknoppar. Om jag klipper av dessa och tar in till vasen kommer de då att slå ut?

Om knopparna spruckit och börjat öppna sig tror jag de kommer slå ut, men jag tycker inte de blommorna blir lika stora som de som slår ut på busken.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon