CITAT (Maria R @ 20-10-2004, 15:56)
CITAT (Unn @ 20-10-2004, 09:22)
Cilla; det var en fantastisk kupol du knåpat ihop! 6 meter

! Vilka rosor blir det, undrar nyfiken, och hur har du fäst den i marken?
ja precis, jag blev också imponerad; det måste bli alldeles spektakulärt!
har du själv stått för konstruktionen? har aldrig sett något sådant här förut. (eller är det efter inspiration från lusthuset på sommartorpet?

)
Hälsningar Maria R
Hej,
Om
roskupolen - jo den har jag funderat på sedan i försomras då jag insåg att jag inte kommer att ha väggar, plats för tripoder och annat för alla klätterrosor som jag är intresserad av. Nödtvång födde denna kupol alltså... Inspirationen är hämtad från flera ställen där man byggt något som liknar "rosrum". Rappne på Ulriksdals slottsträdgårdar har gjort en "bönerum" med järn som också går genom ring och sticker ut i toppen.
Jag kommer nästa helg gräva för 8-10 helenae hybridor, honungsrosen som doftar och bildar söta nypon. De blir långa och yviga och får utgöra bas. I sneda och korsvisa kordonger utanför kommer sedan ett 10-tal andra klättrare växa. Lite här och var i och kring kupolen tänker jag gräva för mina buskrosor som jag annars inte har plats för...
Vintersticklingar: Jag hörde mig för mer med några som har gjort det flera gånger och de har helt enkelt behandlat dem som äppelympar. Invirade i fuktigt tidningspapper i luftig plastpåse i kylen som luftas och duschas en gång i veckan.
Från hela kvistarna kommer rötter och det kan kanske vara idé att hålla koll på vad som var upp och ned på kvistarna. Sedan stacks de i marken på våren som en vanlig stickling med sköra rötter (näringsfattig sandjord) med 5-10 cm ovan jord och 15-20 under.
Kerstin: Skaffa en särskild kyl för växter så att du får ha dem ifred

!