Förstår att det kan vara lite känsligt att skriva om detta... Men jag gör det ändå..
Jag och min sambo har gått ur kyrkan, av den enkla anledningen att vi ej är Kristus-troende. Ser därför inte någon anledning att ge kyrkan ett par tusen kronor om året, pengar som vi istället kan ge till några vi anser är mer behövande än just kyrkan...
Tror att alla, eller de flesta, har någon form av tro på någon form av högre väsen... Kristus, Buddha, Allah, tycker alla dessa trohistorier är intressanta, så varför binda sej vid just Kristustron...? Det handlar om att vara öppen i sinnet, att tro på sin egen tro. Inte LÄRA sig tro på någon speciell tro.
Om folk världen över hade denna inställning skulle nog världen se bra mycket bättre ut. Vi skulle slippa krig i guds namn, krig mellan olika länder pga olika tro...
Varför ska det tex bygga moskeér i Sverige...? Vore det inte bättre om det fanns "byggnader" som är tro-byggnader världen över, dit alla är välkomna för att utöva sin tro?
Kyrkor kan vara väldigt vackra, moskeér likaså, tempel en upplevelse att gå in i. När/om vi reser runt i världen besöker jag gärna deras "tro-byggnader" för att jag tycker det är intressant. Sen må det vara enbart för att de är vackra, ett par tusen år gamla, eller bara känna lugnet...
Min åsikt är att det borde vara tvärtom, man går med i kyrkan om man vill vara medlem...
Upprepar att detta inlägg inte är för att klanka ned på någon som är troende av något slag.
Men vidhåller att jag tycker det är fel att vi automatiskt skrivs in i kyrkan när vi föds, och därefter betalar pengar årligen till kyrkan. Många vet inte ens om att det är så..
Det känns väldigt gammalmodigt att det är så, dagens människor borde få välja.
Alla som är gay tex, varför ska de vara med i Sv Kyrkan...?
"Tvinga" kyrkan att säga vad de tycker offentligt om alla som är gay, så kan dessa sedan ta ställning. De blir vägrade att bli vigda, men kyrkan tar gärna emot deras pengar... Varför då..?
Artikel om att gå ur Svenska KyrkanCaprice