Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > markduk
          Sommartorparn
          Inlägg 10-11-2004, 14:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

En väldigt intressant tråd det här!

Tråkigt att höra att ogräset växer igenom den vävda plastduken. Trodde vitsen var att den inte skulle kunna göra det. Om man ska rensa fritt från rotogräs innan man lägger ut en duk...... ?!?!
          Trodde vitsen var just att man skulle slippa det! Jag håller er underrättad hur det går med mitt häckprojekt. Har helt enkelt brett ut duken över en tät matta av de värsta åkerogräsen.

Intressant att höra hur ni andra gör. Har förstått att att för rabatter ska duken ligga under inte ovanpå. Men vad är det för jord ni fyller ovanpå? Sån man köper i påsar? Eller flyttar ni jord från ett ställe av tomten till en annan.

Någon pratade om rabattkant. Rabattkant är för mig en lodrätt barriär mellan rabatt och ogräs. Hur fungerar det att få ned en duk på det sättet? Eller lägger ni den vågrätt?

Med tanke på vad som har sagts om olika slags dukar så verkar det ideala vara en svartfärgad geotextil. Konstigt att ingen har uppfunnit en sådan! Var får ni förresten tag i geotextilen? Plantskolan hade den inte.

Om jag framhärdar med att lägga duk ovanpå ogräset och plantera buskar i därför avsedda snitt, kan det fungera bättre med geotextil? (Förutsatt att jag täcker med bark så att det blir mörkt inunder den.)

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-11-2004, 15:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

"Någon pratade om rabattkant. Rabattkant är för mig en lodrätt barriär mellan rabatt och ogräs. Hur fungerar det att få ned en duk på det sättet? Eller lägger ni den vågrätt?"

Bägge delar smile.gif
          Rabattkant : för mej - gräv ett smalt "dike" runt rabatten, -lägg i duk/låt duken gå ner i diket + över en del av gräsmattekanten utanför
          Häll grus i diket
          ev
          Kanta med lodrät +ihopskruvad -med vågrät bräda, kör gräsklipparens hjul på vågräta brädan
          (vet inte om du blir klok på hur jag menar .. hoppas det)

"Med tanke på vad som har sagts om olika slags dukar så verkar det ideala vara en svartfärgad geotextil. Konstigt att ingen har uppfunnit en sådan! Var får ni förresten tag i geotextilen? Plantskolan hade den inte."

nej det finns i byggvaruhandeln i olika# klasser"
          Jag brukar ta den som är mest tättvävd , stelare, men den släpper igenom vatten o näring /eg till för vägbyggen , skilja sand från grus vid husbyggen osv ..
          kostar ca 7 kr kwm
          Ibland har jag ju bara grus , ingen jord i rabatterna:) Gör på samma vis då -göder sen i gruset med blåkorn eller liknande
          Börjar du tillverka mörk geo -har du en kund! smile.gif

"Om jag framhärdar med att lägga duk ovanpå ogräset och plantera buskar i därför avsedda snitt, kan det fungera bättre med geotextil? (Förutsatt att jag täcker med bark så att det blir mörkt inunder den.)"

Jag tycker du ska avvakta -du har ju redan gjort jobbet eller hur ?
          Du har säkert gjort det ordentligt o bra -men till nästa marktäckeri kan du pröva en annan duk
          1 dm täckning verkar vara nog - i alla fall om vi talar grus

Mittt första grusparti på duk där avlägsnade jag inte ett grässtrå innan
          Det var en ogräsmatta , kvickrot mm i gräsmatteform .. typ
          15x4 meter ..endast på ett ställe har jag haft för dålig höjd på gruset ovanpå..
          där kom mer några kvickrötter upp ibland -har avlägnat dessa mekaniskt

-Här ligger den grosse fördelen med geon .. du kan ta en spade -hugga ner den i geotextilen -och komma igenom -
          Plastduk -glöm det -måste skäras med kniv eller klippas med sax

Nu när jag vill plantera tex en mindre buske i mitt grustäckta omräde :
          tar jag bort gruset från ytan , hugger spaden genom duken -helt omöjligt med plastväven .. gräver jag ett hål - fyller upp med jord öser tillbaka gruset runt busken -klart smile.gif

Jorden ovanpå -ja det är en hel avhandling här en länk smile.gif

jordlimpa

kan meddela att limpan från i våras är sluut smile.gif
          Den här såg du kanske -duk på bild -blev lite långt svar detta
          projekt tongue.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2004, 17:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

En väldigt intressant tråd det här!

Tråkigt att höra att ogräset växer igenom den vävda plastduken. Trodde vitsen var att den inte skulle kunna göra det.

+++++ Hos mig gör den det eventuellt efetr ett tag. Men det är klena blad och kanske en grunka per pallkrage/upphöjd rabatt.

Om man ska rensa fritt från rotogräs innan man lägger ut en duk...... ?!?!

++Nej inte fritt men ge den på tafsen lite ;-)

Trodde vitsen var just att man skulle slippa det! Jag håller er underrättad hur det går med mitt häckprojekt. Har helt enkelt brett ut duken över en tät matta av de värsta åkerogräsen.

++Jag har också ett projekt med det och där går det fint. Där kirskålen bryter igenom är där jag snott ett hörne av en megastor plätt som ju alltså har kvar växtkraften.....och orkar skicka 'spejare' ;-)

Intressant att höra hur ni andra gör. Har förstått att att för rabatter ska duken ligga under inte ovanpå.

++Offentliga buskplanteringar kan man se markduk ovanpå....

Men vad är det för jord ni fyller ovanpå? Sån man köper i påsar? Eller flyttar ni jord från ett ställe av tomten till en annan.

++Jag gör både ock......älskar hästdynga!!!

Någon pratade om rabattkant. Rabattkant är för mig en lodrätt barriär mellan rabatt och ogräs. Hur fungerar det att få ned en duk på det sättet? Eller lägger ni den vågrätt?

++Anslutningsmöjligheterna är oändliga.....man kan låta duken gå upp emot barriären, i vissa upphöjda odlingsbäddar är hela bädden inklädd hos mig......på vissa ställen så har jag lagt rabattkanten ovanpå duken. Alla sätt är bra ;-)

Med tanke på vad som har sagts om olika slags dukar så verkar det ideala vara en svartfärgad geotextil. Konstigt att ingen har uppfunnit en sådan!

+++++Det finns något som jag handlar som kallas 'barkduk' som är en mkt kraftig fiberduk, den duger gott att lägga PÅ ogräset, jag har äntligen fått död på min chorogi ;-))

Var får ni förresten tag i geotextilen? Plantskolan hade den inte.

+++Jehander här i Göteborg om man skall ha klass 4 . Jag köpte min vävda svarta hos Waterboys, där var den omegabillig jämfört med plantskolans vävda som dessutom är sämre kvalisort. Förresten, nu när jag tänke refter - ogräset kommer igenom plantskolans vävda plast men inte dne jag köpt ifrån waterboys! Hmmmmmmm! Odla är bra - man får igång tanegångarna!!!
          Klass två har de på många byggmarknader och ställen där de säljer ting för markanläggning.

Om jag framhärdar med att lägga duk ovanpå ogräset och plantera buskar i därför avsedda snitt, kan det fungera bättre med geotextil? (Förutsatt att jag täcker med bark så att det blir mörkt inunder den.)
          +++++++++Barkduk - det används vid offentliga planteringar åsså smackar de bark på den sedan.

Hälsar Ingrid

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 10-11-2004, 18:34
          Länk hit: #24

Medlem

Tack för era utförliga svar!

Ingrid, i mitt första inlägg i denna fråga förklarade jag att plantskolan erbjöd både MARKduk och BARKduk, men att jag valde bort den senare p.g.a. att den skulle vara förmultnad redan efter 4 år.

Konstigt att den bästa produkten för ändamålet (geotextil) inte säljs av plantskolorna utan av byggmarknader.
          wacko.gif

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 10-11-2004, 18:59
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (asno @ 10-11-2004, 13:32)
          Jag har jättebra jord, lätt och sandblandad gammal åkermark där perenner verkar trivas jättebra. Men tyvärr gör oxå ogräset det, så minsta av allt kan man kalla den för ogräsfri. Daggkåpa, revsmörblomma och en och annan skräppa plus massor av maskrosor.

Ogräs och klenhet är ingen bra kombination, jag får nog pröva om jag orkar torva av efter kerstins förslag på täckning under vintern.

/Åsa

Liksom du sitter jag på åkermark - bördig men full av ogräs. Att täcka bort ogräs med svart plast har jag viss erfarenhet av. Köper plasten på rulle hos lantmännen. Vill man bli av med dom svåra ogräsen såsom skräppor, tistlar, kvickrot, fräken, etc. så behöver plasten ligga på i två växtsäsonger. Jag har t.o.m. läst att vissa ogräs kräver tre års täckning. Hos mig blir det två år av den anledningen att sedan är plasten skör och ogräset börjar växa under den. Det krävs inte många hål för att kvickroten ska kunna försörja en stor rothärva under plasten. Alltså, den tredje våren, bort med plasten och fort på med gräsfrö. Jag gör inga perennrabatter. Vill bara ha gräs och buskar, p.g.a. att jag sällan har möjlighet att rensa ogräs innan midsommar. Även om täckning med plast tar död på ogräset så finns ju fröna kvar i jorden! Har man möjlighet att rensa på försommaren är det lätt att få bort det nya ogräset. Men missar man det och låter tistlar och skräppor få djupa rötter - ja då är man tillbaks på ruta ett!

--------------------

Citera
          -asno-
          Inlägg 10-11-2004, 20:29
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 020

Nu ska jag dra in tråden på lite annat, men det gäller fortfarande markduk.
          Har i sommar gjort en skuggrabatt med stenkant som jag bottnat med ussel plastväv från växtvaruhus (men det var ju innan jag visste bättre smile.gif ) Men det sticker fram lite ynkans plast och där under verkar åkersnigeln älska att hålla till. Det kanske inte låter så farligt, men i mängder äter även dessa odjur upp en rabatt. Blir det fler sniglar om man har markduk, eller är det jätteviktigt att inte en gnutta sticker fram? Tänker då mest på Kerstins svar om markduk i kant - där den får gå in över gräsmattan. Jag tror du får rita en bild på detta eller kanske ifrågasätta mig, jag vet du har förklarat detta en gång tidigare laugh.gif

/Åsa

Citera
          -asno-
          Inlägg 10-11-2004, 20:31
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 020

Jomen glömde ju att säga att samma fråga förståss gäller även om man täcker med plast för att kväva ogräs wacko.gif

/Åsa

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-11-2004, 20:59
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jamen torpan .. du vet väl att så fort det står trädgård på nåt -så åker priset upp en kilometer laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Dessutom är en del produkter bättre i annan handel ..
          tex har jag en sekatör för mindre rosor som är en vass tång -liksom slipad -kanske en el tång .. har inte en susning , men den var bra pris på och funkar i handen ....för en som har små händer som jag
          De stora är så tunga o klumpiga

Har aldrig sett åkersnigel -som iofs är snäll , under Geoduken , men under plast trivs den -Tror inte det gör så mkt om den finns under täckduk -där du bara täcker mot ogräs .. men rabattkanten :
          Tycker hur som helst att du ska dölja kanten för plasten remsar ... snart har du "svarta bandspelarband" runt gräsklipparhjul kattsvansar , egna fötter mm blink.gif

Asno -en bräda som står upp/ som på min bild / en som ligger/nedanför på marken / o geoduk under den som ligger...
          Om du kollar denna stökiga bild o tänker dig att här var det gräs runt rabatten i stället för grus -en stående bräda som på bilden + en liggande i marknivå som man kan köra klipparen på -duken+ ev grus under den liggande ... så menar jag

rabattkant ..nästan

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 10-11-2004, 22:57
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (asno @ 10-11-2004, 20:31)
          Jomen glömde ju att säga att samma fråga förståss gäller även om man täcker med plast för att kväva ogräs wacko.gif

/Åsa

Har inte märkt någon ökad förekomst av snigel runt plasttäckningen, varken av den ena eller andra sorten. Endast gråsuggor under stenarna jag lägger på plasten wacko.gif
          Under tät plast blir marken väldigt torr, har svårt att tro att sniglar trivs där.

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-11-2004, 09:04
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 10-11-2004, 18:34)
          Tack för era utförliga svar!

Ingrid, i mitt första inlägg i denna fråga förklarade jag att plantskolan erbjöd både MARKduk och BARKduk, men att jag valde bort den senare p.g.a. att den skulle vara förmultnad redan efter 4 år.

Konstigt att den bästa produkten för ändamålet (geotextil) inte säljs av plantskolorna utan av byggmarknader.
          wacko.gif

Detta är mystiskt!
          Nu har jag itne haft barkduk mer än knappt tre år men den visar inga tecken på att förmultna?!?

Jag ahr den 'bar' som täckning i några kirskålsinfetserade ställen.....det kanske menas at den itne är så UVstabil och att dne just därför skule brytas ner snabbare?

Funderar Ingrid

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 11-11-2004, 09:43
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-11-2004, 09:04)
          Detta är mystiskt!
          Nu har jag itne haft barkduk mer än knappt tre år men den visar inga tecken på att förmultna?!?

Jag ahr den 'bar' som täckning i några kirskålsinfetserade ställen.....det kanske menas at den itne är så UVstabil och att dne just därför skule brytas ner snabbare?

Funderar Ingrid

Enligt den förklaring jag fick i butiken skulle duken brytas ned snabbt av ljuset om den låg utan täckning. Sade han 2 år? Täcker man den med ett tunnt lager bark (behövs bara tunnt!) så håller den i 4 år. Mer än så vet jag inte.

Tycker 4 år är en ganska kort tid, eftersom häckar och buskar knappast på den tiden har etablerat sig så pass att dom klarar sig utan ogräsrensning i en grönyta.

Att din inte förmultnar var ju konstigt. Kanske deras årsangivelser är tilltagna med marginal. Kommer det inte upp någon kirs genom duken?

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-11-2004, 10:27
          Länk hit: #32

Medlem

Barkduken - som ju är svart väldans tjock fiberduk håller bort kirskål japp. Mkt bättre än det vävda som säljs under märket 'Potter Garden'. Waterboys matta är bra mkt bättre än Potter Gardens......den håller det mesta stången.
          Även
          ( förresten en av mina käpphästar - ALL fiberduk som säljs i gardencenter håller en erbarmlig kvalitet bl a Potter Gardens- jag köpte riktig bra kvalisort ifårn Östra Sönnarslövs Plantskola - har för mig Lindbloms Fröer säljer mindre kvantiteter om man itne har nån att del amed då det är 100 m) Det roliga är att min SUPERTJOCKA fiberduk som duger till kläder ;-) kostade med frakt hem till mig lika mkt per kvm som eländiga Potter Gardenfiberduken!!!)

Citera
          Nikko
          Inlägg 07-02-2005, 08:32
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 4 708

Många intressanta inlägg, själv köpte jag plantex ifjor efter försök med plast m.m.
          Plantexen är från DuPont, så det borde vara toppkvalité.
          Än så länge ser jag inte till några ogräs. Har täckt ytorna med grov pinjebark.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon