Tror jag äntligen fått nåt att hända nu!

Fast det var på en lite konstig väg.
För två månader sedan snart, sådde jag mina första citronkärnor. Satte dem i en kruka med blomjord och vanlig jord från gräsmattan och satte den i ett 14-15 grader varmt rum vid fönstret (visste inte då ännu att det var så kallt där). Vattnade var eller varannan dag de följande 3 veckorna men inget hände. Frågade hjälp här och satte in dem i en 21 grader varm mörk skrubb istället och med plast på. Vattnar då det känns torrt. Inget har hänt ännu, men jag väntar nån vecka till. Funderar att grobarheten gick ur dem då de stod i krukan som var i 14-graders värme i det soliga fönstret.
Vad tror ni?
En annan kruka med nya frön sådde jag för 3-4 veckor sen i sandbladad vanlig jord. Den satt jag in i ett mörkt rum och hade plast på. Vattnade nu som då. Inget började växa.
Blev lite missnöjd och skulle se om fröna kanske hamnat för långt ner i krukan. Hittade inga. Rörde missnöjt om i hela krukan så fröna hamnde nånstans var som helst bara. Satte plast på och en tjock svart soppåsebit ovanpå. Vattnade väldigt mycket och satt den i ett rum på 21 grader. Väntade 4-5 dagar tills jag titade in i krukan för skojs skull. Slängde ut jorden i en bunke för att lättare hitta fröna och kunna så om dem. Hittade bara ett frö, men det ser faktiskt ut som det grott! Har satt ner det i en ny kruka med blomjord som jag har i ett ganska ljust fönster. Det vita är det jag tror är grodden sticka upp. Grodden är väl vit och inte grön från början?

Så här ser min avokadoplantering ut förresten:

Skall snart så min mango.. är lite orolig eftersom jag råkade sandpappra genom höljet så att kärnan fick nån millimeter avskalad.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)