Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nedmontering av sverige
          Fenja
          Inlägg 04-11-2004, 21:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag röstade nej både till EU och Emu! biggrin.gif. Av ungefär samma skäl som Tesa anger...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-11-2004, 21:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 21:19)
          Näringslivet var för EMU då kan man lätt räkna ut att de även var för EU. Alla jag vet och har pratat med är FÖR.

Det här trodde jag inte om svenskarna, ärligt jag har blivit rädd för det här antieuropa ropen sad.gif ohmy.gif Det känns hemskt, jag som faktiskt börjat tänka mig att bo kvar, nu känner jag mig verkligen inte motiverad att stanna i den här hålan sad.gif blink.gif (mår illa)

nu börjar du prata om lite olika saker, menar du arbetsgivareföreningen så var den för EMU i den senaste valet. Men personerna som arbetar inom ledningen för näringslivet var inte alla FÖR.

Men när det gäller handelsutbyte har Sverige väldigt stort andel utan för EMU.
          exempel:
          58 % av vår export gick till EU varav 40 % till EMU-länder.

Dessa siffror vet beslutsfattare om. En VD sade innan EMU-valet att han kunde åka upp till finansministern i lilla sverige o prata kronkurser. Han visste oxå att om han försökte prata med Bryssel så var chanserna små att kunna påverka.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Posse
          Inlägg 04-11-2004, 23:44
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

huh.gif Det börjar märkas allt tydligare vad avsikten med EU egentligen är...
          Häromveckan ringde det en upprörd man till radions debattprogram "RingP1" och hävdade att såväl ordföranden José Manuel Barroso som Rocco Buttiglione och visst även några fler till EU-kommisionen påtänkta är medlemmar i organisationen Opus Dei, som konsekvent stött fascistiska regimer, t.ex. general Francos och general Augusto Pinochets.

Hur det verkligen förhåller sig med den saken kan ju inte jag veta men jag föreslår läsning av debattinlägget Opus Dei stärker sin ställning i Sverige i Svenska Dagbladet 3 november.

Citera
          kristerh
          Inlägg 05-11-2004, 08:55
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Ralf @ 04-11-2004, 17:51)
          Eliten inom näriglivet och politiken var inte alls bara för EU vilket du påstår. Ett exempel på elit är ju Mats Qviberg och Sven Hagström. Driver börsmäklarfimran Hagström och Qviberg. Dom gick ut i pressen i våras o stödde junilistan. Junlistan startades av Nils Lundgren, känd Sossedebattör och Bankchef.

En liten rättelse bara: Hagströmer heter han, och Nils Lundgren var chefsekonom på nordbanken/nordea inte bankchef wink.gif
          Jag jobbar själv på bank och här hos mig var/är 90%för EU/EMU.
          krister.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          lavendel
          Inlägg 10-11-2004, 20:24
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 316
          Medlem nr: 951

CITAT (Posse @ 04-11-2004, 23:44)
          huh.gif Det börjar märkas allt tydligare vad avsikten med EU egentligen är...
          Häromveckan ringde det en upprörd man till radions debattprogram "RingP1" och hävdade att såväl ordföranden José Manuel Barroso som Rocco Buttiglione och visst även några fler till EU-kommisionen påtänkta är medlemmar i organisationen Opus Dei, som konsekvent stött fascistiska regimer, t.ex. general Francos och general Augusto Pinochets.

Hur det verkligen förhåller sig med den saken kan ju inte jag veta men jag föreslår läsning av debattinlägget Opus Dei stärker sin ställning i Sverige i Svenska Dagbladet 3 november.

Holy shit säger jag...Opus Dei får jag väldigt dåliga vibbar av..står inte dom för nån sorts "modern"inkvisition?
          Kan ha missuppfattat förstås....men när jag tänker på dom som fick Bush tillbaka till makten..dom här "borne again christians"...så får jag äckliga vibrationer!
          Kanske är det inte en islamsk terror vi behöver frukta utan en kristen!!!
          Lavendel

--------------------
          Söker du lyckan för en dag...ta dej ett rus..
          Söker du lyckan för ett år....gift dej...
          Söker du lyckan för hela livet....odla din trädgård!!!!!

Citera
          birgitek
          Inlägg 10-11-2004, 22:46
          Länk hit: #46

Gäster

Junilistan var/är väl inte emot EU, det var väl Emu och gemsam valuta som dom var motståndare till. Tyvärr tror jag att Sveriges inflytande och möjligheter i EU minskade radikalt med vårt olyckliga nej till Emu.

Betr. SAAB så tror jag att deras framtidsutsikter hade varit ännu sämre om vi varit utanför EU. För tillverkningsföretag är nog det viktigaste att finnas där kunderna finns och Sverige är ju en väldigt liten marknad

Citera
          fruberglund
          Inlägg 11-11-2004, 01:26
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Felix matte @ 04-11-2004, 05:53)
          Med de höga skatter vi betalar borde pengarna räcka till mer.

Det håller jag fullständigt med om, vi är väl i toppen på listan över höga skatter.

Men nu måste jag ändå vara motvalskärring (idag får jag vara liiiiite troll) lite också och jag tänker faktiskt inte ge mig in i debatten om EU:s vara eller inte smile.gif

Tänker istället vara en positiv människa, jag som för det mesta är negativ i det mesta, och säga att jag tycker vi har det väldigt bra i Sverige.

Som vanligt beror det ju vad man jämför med och jag jämför med att t.ex. vara ett utmärglat barn i afrika utan varken mat eller husrum, undergiven kvinna i de länder där kvinnor inte har någon (eller rättare sagt inte är tillåten att ha) egen vilja.

Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Vi har i alla fall en sjukvård! Vi har i alla fall en äldrevård! Vi har i alla fall barnomsorg! Och i de flesta fall fungerar den bra!

P.S. Jag tål fortfarande kritik D.S. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu ska jag gå och se på TV, som jag faktiskt också har nöjet att ha laugh.gif

Gonatt och kram på er för idag.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 11-11-2004, 07:41
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 3 326

CITAT (fruberglund @ 11-11-2004, 01:26)
          Som vanligt beror det ju vad man jämför med och jag jämför med att t.ex. vara ett utmärglat barn i afrika utan varken mat eller husrum, undergiven kvinna i de länder där kvinnor inte har någon (eller rättare sagt inte är tillåten att ha) egen vilja.

Där har du helt rätt!!

--------------------
          "Den som söker den letar"

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 11-11-2004, 07:50
          Länk hit: #49

Medlem

Vi har i alla fall en sjukvård! Vi har i alla fall en äldrevård! Vi har i alla fall barnomsorg! Och i de flesta fall fungerar den bra!

Problemet är att det är en välfärd i nedgång tyvärr. Människorna som arbetar i dessa arbetsgrupper håller på att slita ihjäl sig p g a personalindragningar. De arbetar så mycket att de till slut blir sjuka och vi får ännu mindre kapacitet i samhället.

En man jag känner fick vänta i sex månader på en operation, när han får kommer till sjukhuset så småningom kan de inte operera då det har gått för lång tid med hans skada.

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 11-11-2004, 10:51
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (LenaTuring @ 11-11-2004, 07:50)

Problemet är att det är en välfärd i nedgång tyvärr. Människorna som arbetar i dessa arbetsgrupper håller på att slita ihjäl sig p g a personalindragningar. De arbetar så mycket att de till slut blir sjuka och vi får ännu mindre kapacitet i samhället.

En man jag känner fick vänta i sex månader på en operation, när han får kommer till sjukhuset så småningom kan de inte operera då det har gått för lång tid med hans skada.

Nej, det är ju självklart inte bra och jag säger inte att det är perfekt, men vi har det ändå bra jämfört med många andra och jag är i alla fall glad att vi har så pass bra standard och duktiga läkare (när de väl har tid att göra nåt).

Förstår också hur ni känner men menar bara att man ska stanna upp och lukta på rosorna ibland och inse att man faktiskt är lyckligt lottad ändå smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-11-2004, 11:29
          Länk hit: #51

Medlem

Läste precis att LO:s vice har försett både sig själv o barnen med lägenheter i stockholms innerstad sad.gif varför blir jag inte förvånad??
          inte undra på att det inte byggs i sverige, de som sitter i sossetoppen och dess kompisar LO mfl fixar sitt boende ändå, småfolket kan fixa sitt boende bäst de vill o kan, är väl deras resonemang unsure.gif
          Det verkar som alla ledande fackfolk o politiker (oftast sossar) roffar åt sig utan desslike, och så klagar de på dirrarna wink.gif de är inte ett dugg bättre själva!
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Dzad
          Inlägg 11-11-2004, 11:49
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Fungerar utbildning och hälsovård dåligt är det svårt att klaga på politiker eller EU. Inför högre skatter så förbättrarar sig nog både hälsovård och skola!
          Fast det är klart... vi går ju mot tider med lägre skatter (för att kunna konkurrera om företag och arbetskraft)... inte mot högre. Så som det ser ut får man väl vänja sig med den försämrade servicen.
          Låter ju som jag klagar på något som inte går att ändra på, men skulle befolkningen vilja rusta upp välfärdssystemt igen så är det ju inga problem! Men vilja att t.ex. betala mer skatt finns inte (fastän det finns rikligt med vilja att klaga på den befintiliga servicen!) tongue.gif

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-11-2004, 11:59
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Dzad @ 11-11-2004, 11:49)
          Fungerar utbildning och hälsovård dåligt är det svårt att klaga på politiker eller EU. Inför högre skatter så förbättrarar sig nog både hälsovård och skola!
          Fast det är klart... vi går ju mot tider med lägre skatter (för att kunna konkurrera om företag och arbetskraft)... inte mot högre. Så som det ser ut får man väl vänja sig med den försämrade servicen.
          Låter ju som jag klagar på något som inte går att ändra på, men skulle befolkningen vilja rusta upp välfärdssystemt igen så är det ju inga problem! Men vilja att t.ex. betala mer skatt finns inte (fastän det finns rikligt med vilja att klaga på den befintiliga servicen!) tongue.gif

Jag är övertygad om att man kan förbättra sjukvård/åldringsvård mm utan att höja skatten, genom att minska byråkratin!
          Såg på TV4:s nyheter att politikerna skapar myndigheter så att de gamla avdankade politikerna kan få ett nytt jobb dvs de skapar jobb åt varann!
          inte undra på att skattepengarna inte räcker till vård skola & åldringsvård.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 11-11-2004, 14:10
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (kristerh @ 11-11-2004, 11:59)
          [Jag är övertygad om att man kan förbättra sjukvård/åldringsvård mm utan att höja skatten, genom att minska byråkratin!
          Såg på TV4:s nyheter att politikerna skapar myndigheter så att de gamla avdankade politikerna kan få ett nytt jobb dvs de skapar jobb åt varann!
          inte undra på att skattepengarna inte räcker till vård skola & åldringsvård.
          krister

Tyvärr har du alldeles rätt i det och det är inte bara "på högre ort" detta sker, utan ute i kommunerna också, bland tjänstemän som blir över av olika anledningar!
          De skapar jobb åt varandra och ser till att lönen blir det vederbörande önskar sig. Har sett det med egna ögon och öron.

Dzad jag tror att du är ganska ensammen om att vilja betala mer i skatt. Det kanske inte skulle skada med lite mer etik och moral i de övre leden i stället.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon