Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kostval till hund., Vego/kött?
          Virgo
          Inlägg 11-11-2004, 00:16
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Undrar hur många av deltagarna i denna tråd som har hund.
          Och hur enkelt är det inte att kontakta en veterinär och rådfråga om foder.
          Veterinärer har ju fått specialutbildning.
          Tänk om det vore så enkelt att ge rovdjur vegankost
          (Skillnad på vegankost och vegetarisk kost), så behövde djuren i djurparkerna inte ha annat att äta än grönsaker och hö. Blir mycket billigare.
          Jag pratade med en representant från en stor "kunglig" hund och kattfodertillverkare.
          De börjar göra mer specialfoder för varje ras och deras kontroll av köttråvaran och andra råvaror i fodret är mycket stor. Ofta mycket bättre än kontroll av kött till homo sapiens.
          Dom har inte råd att smussla in dåliga råvaror. Allt kött kontrolleras innan det går in i produktionen.
          Sen är det alltid roligt med eftersläntrare i denna tråd och läsa deras synpunkter. tongue.gif
          Å andra sidan är ju hundar ganska dumma, det äter ju precis allt som går in i munnen. De hinner ju inte känna efter hur det smakar innan det är nere i magen.
          Katter däremot är ju "lite" mer kräsna. De luktar och känner efter först innan de vet att det är ätbart.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          amaira
          Inlägg 11-11-2004, 08:55
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

(tål att upprepas : )

CITAT
          Jag funderar mest på om nån här mer än nu Ruda och tidigare Martina själv överhuvudtaget övervägt möjligheten att det kanske skulle fungera med "veganmat" till hunden....
          Jag antar att alla de länkar som det pratas om är till etablerade kunniga hunduppfödare och så... MEN...dom har nog aldrig ens tänkt tanken med vegankost...men det innebär ju inte att det är omöjligt för det...

Man kan blanda till foder av "allt" om man vet näringsvärden och så i råvarorna....
          Jag tror ju att en hund har bättre förutsättningar att på bra av vegankost än kor har av att äta sin egen art...  men kan man komma på idén att ge kor köttmjöl så tycker jag inte att tanken med vegankost till hund är så svindlande...

Och låt oss inte glömma att Martina ville VETA innan hon tog ställning helt...men de svar hon fick här var ju bara klackarna i backen och tvärstopp....

Påhopp var det väl från många håll..jag var själv i luven på henne en stund..men man får ju gå vidare och förstå hennes frustration också när det hackas från alla håll....har inte vi som är äldre mer tålamod än vi visat här så måste jag beundra Martina ändå...för det tog ganska lång tid innan hon började svara tillbaka och det var inte personangrepp hon kom med då...

Jag hoppas då att hon kan ruska av sig allt som hänt här och att hon kommer tillbaka nångång...det är väl JÄTTEKUL att nån så ung är intresserad av odling överhuvudtaget..det är synd att skrämma bort dom från ett såpass bra och trevligt forum som detta för det mesta är...

Och så vill jag skriva under vartenda ett av Tesas ord wub.gif .

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Viveka
          Inlägg 11-11-2004, 09:10
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

CITAT
          Jag tror ju att en hund har bättre förutsättningar att på bra av vegankost än kor har av att äta sin egen art...  men kan man komma på idén att ge kor köttmjöl så tycker jag inte att tanken med vegankost till hund är så svindlande...

Tyvärr har jag svårt att hålla med om det här. För mig är idén att försöka göra ett rovdjur till vegan faktiskt lika stötande som att tvinga en idisslare att äta kött.

När människan börjar laborera för mycket med med naturen, brukar det gå illa. Och vi vet ju alla vad det blev för konsekvenser av köttmjölet i kofodret.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          amaira
          Inlägg 11-11-2004, 09:38
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Viveka @ 11-11-2004, 09:10)
          När människan börjar laborera för mycket med med naturen, brukar det gå illa. Och vi vet ju alla vad det blev för konsekvenser av köttmjölet i kofodret.

Ja, det instämmer jag i. Det senaste "förskräckliga" tycker jag är gentekniken.

Och det kan ju skapa en ny oändlig debatt rolleyes.gif

För det är ju ändå så, att hela vår kultur, ja hela mänsklighetens existens, faktiskt bygger på just det, manipulation av naturen.

Vissa spår är blindspår och återvändsgränder.

Andra leder vidare mot kvalitativ utveckling.

Att i förväg gissa sig till vilket som kommer att leda vart - ja, då börjar ju åsikterna gå isär ordenligt, vi ser alla med olika ögon och med olika erfarenheter.

För att ta gentekniken så ingår både hot och löften i dess utveckling.
          Tittar man på hotbilden, så kan det hela ta en ände med förskräckelse, med genmanpulerade perfekta människor som maskiner. (och vem ska bestämma vad som är perfekt?)

Tittar man på löftena, så hägrar medicinska lösningar och minskat lidande för en stor mängd människor.
          (bara som ett exempel)

Så är det väl med det mesta, det finns en framsida och en avigsida.
          Att TÄNKA omkring det, är något jag tror på.

Även att tala om vad man känner och tror, det är ju en del av det.
          En del i diskussisonen.

Kram från amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon